טודלרס

סטיביה בהריון

למה לא מומלץ לצרוך ממתיק סטיביה במהלך ההריון

15.4.2013

סטיביה הוא שם של צמח מתוק מדרום אמריקה. לצמח מינים שונים ורק חלק מהם הם המקור לממתיק. בשנים האחרונות התפרסם צמח הסטיביה כתחליף בריא להמתקה של משקאות ומזונות. ממתיק הסטיביה אינו מכיל קלוריות, אינו גורם לחורים בשיניים ומתאים לחולי סכרת. סטיביה נחשב כיום ממתיק טבעי שאין לו ערך קלורי . ניתן לעשות בו שימוש להמתקת משקה חם, אפיה ובישול. הסטיביה אושרה כממתיק מלאכותי בארה"ב, יפן וארופה. ארגון הבריאות העולמי לא אישר אותה כממתיק לא מזיק אלא כתחליף דיאטטי.  ב-30 השנים האחרונות חלה עליה בתופעת ההשמנה, ביחד איתה עלה אחוז הנשים בהריון הסובלות מעודף משקל. לצד זאת גדלה הצריכה של ממתקים מלאכותיים. למצב זה של השמנה ועלית יתר במשקל במהלך ההריון עלולות להיות השלכות שליליות לא רק על היולדת אלא גם על צאצאיה.

סטיביה בתקופת הריון
למרות שלממתיק הסטיביה יתרונות לא מומלץ להשתמש בו במהלך ההריון מאחר והוא עלול לגרום לכיווץ שרירי הרחם וללידה מוקדמת ובמילים אחרות, אם יש ספק אז אין ספק.

ככל הנראה השימוש בממתק הסטיביה אינו בטוח גם עבור אנשים הסובלים מלחץ דם נמוך, היפוגליקמיה (רמות נמוכות של גלוקוז בדם), מצב של היפוקלצמיה (רמות נמוכות של סידן בדם) או אנשים שתפקוד הכליות שלהם לקוי.

על צריכה גבוה של סוכר ושימוש בסטיביה אצל חולדות הריון
במחקר שבוצע על חולדות בהריון וצאצאים נבדקה השפעה של דיאטה מרובת סוכרים, שימוש בממתיק אספרטיים או סטיביה במשך ההריון. החולדות חולקו לשלוש קבוצות. קבוצה שצרכה תזונה מרובת סוכרים, קבוצה שצרכה תזונה מרובת סוכרים בתוספת הממתיק אספרטיים וקבוצה שלישית שצרכה תזונה מרובת סוכרים בתוספת סטיביה. תוצאות המחקר הראו כי תזונה מרובת סוכרים ונטילת אספרטיים או סטיביה הגדילו את שומן ומשקל הגוף של הצאצאים. עוד נמצא כי דיאטה מרובת סוכרים ותוספת אספרטיים או סטיביה שינוי את מאפייני חיידיקי המעים בחולדות ובצאצאים על פי בדיקות צואה. החוקרים הסיקו כי ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים או סטיביה לצד תזונה בעלת ערכי סוכר גבוהים עלולה להשפיע על רגולצית המשקל, רמות הסוכר וחיידקי המעי לא רק אצל החולדות בהריון אלא גם על צאצאיהם.

מקור
Maternal low-dose aspartame and stevia consumption with an obesogenic diet alters metabolism, gut microbiota and mesolimbic reward system in rat dams and their offspring, Nettleton et al, 2018, Gut microbiota, BMJ journal

קראי עוד בנושא
ממתיקים מלאכותים בתקופת הריון
אגוזים מומלצים בזמן הריון

תינוק במיטה שלו