טודלרס

טונה בהריון

האם בטיחותי לאכול טונה בהריון ?

15.4.2013

ניתן לצרוך טונה במהלך ההריון ללא חשש. עדיף כמובן לצרוך דג טונה טרי ולא קופסאות טונה משומרת. יש להגביל את כמות צרכית הדגים לרבות טונה לעד 2-3 פעמים בשבוע. אוהבת טונה ? חושבת שטונה משומרת בריאה עבורך ? מחפשת דרך לצרוך אומגה 3 מדגים ?מסתבר שלצרוך אומגה 3 בצורה בריאה ואמיתית זה לא כל כך פשוט כשמדובר במזון מתועש. יש הטוענים כי צריכת דגים שומניים בתדירות של 3 פעמים בשבוע מהווה חלק מאורך חיים בריא המספק את מנת השומנים הבריאים לגופנו. השלב הבא הוא להבין איזה דג בריא , איזה פחות ואיך צורכים את הדגים המזינים ביותר והמסוכנים פחות.

אנשים רבים צורכים טונה משומרת מתוך ההנחה כי זאת מספקת את מנת האומגה 3 היומית או לחלופין מנת חלבון טובה . מתוך בדיקה של כמות השומנים האיכותיים עולה כי טונה משומרת מכילה כמות קטנה של אומגה 3 בהשוואה לצריכת דג טונה טרי. נשמע הגיוני נכון אך מה באמת הסיבה ? הסיבה לכך היא שבמרבית המקרים השמן האיכותי של דג הטונה, נסחט ממנה, מוצא מהכלי ונמכר לתעשיית תוספים. אבל רגע, איך זה יכול להיות שכשפותחים את קופסת הטונה מגלים טונה עם שמן ? מסתבר שהיצרנים דואגים להסוות את הוצאת שמן הטונה הבריא ולשים בתוך הטונה שמן אחר. אניני טעם ובקיאים בתחום שומן הדגים יצליחו לזהות את השוני בין טעם השומן בטונה המשומרת לטעם השומן בדג טונה טרי. השורה התחתונה היא שברגע שאתם מקבלים מוצר תעשייתי של דגים כמו טונה משומרת אל תסמכו על כך שאתם מקבלים מממנה אומגה 3  או כל שומן בריא ואיכותי אחר.

פרט לעבודה בעיניים (מכירת מוצרים תעשייתים בעלי תכולת אומגה 3 נמוכה במסווה של רמה גבוה) יש גם בעיה נוספת בצריכת דגים: סכנת הזיהום מכספית. הבעיה הזאת חשובה בעיקר בקרב נשים בהריון, היות והכספית הוא רעלן עצבי שעלול לפגוע ולייצר מומים בעובר. זאת הסיבה כי מנת הדגם המומלצת לנשים בהריון היא לא יותר מפעמיים בשבוע. ההמלצה היא לאכול דג טונה לא יותר מפעם בשבועיים. ניתן לצרוך סלמון ומקרל, שרמת הכספית נמוכה יותר, בתדירות גבוהה יותר

רמות אומגה 3 בדגים ורמות רעלן הכספית המצוייה בהם :

שם הדגכמות אומגה 3 ב-100 גרם

כמות כספית מ"ג/ק"ג

 טונה משומרת0.370.19
דג טונה טרי1.500.40
דג פורל1.150.06
דג סלמון טרי2.700.05
דג מקרל טרי1.930.05
סרדינים משומרים1.570.04
דג הרינג1.310.04

אם אינכם אוכלים דגים קחו בחשבון שצריכת זרעי פשתן טחונים או כפיות שמן פשתה אינם יכולים לספק את צריכת השומנים הבריאים היות והגוף לבדו אינו מצליח להפוך את מרכיבי השמן לכמות מספקת של השמנים הבריאים: EPA , DHA
בררו כיצד ניתן לצרוך אומגה 3 בצורה בריאה וטבעית כמה שניתן. אם בחרתם בתוסף מזון קראו על סוג האומגה שבבו והאופן שבו נספג בגוף.

קראי עוד בנושא תזונה בהריון:
פסטרמה בזמן הריון