טודלרס

רב כהלים בהריון

רב כהלים, באיזה מוצרים קיים? האם להמנע,לצמצם או לצרוך ?

15.3.2016

רב כהלים או סוכר רב כוהלי הם ממתקים שאינם מוגדרים כסוכרים או כאלכוהול אלא לשילוב של השניים. מבנם הכימי דומה חלקית לסוכר וחלקית לאכוהול. את רב הכהלים נמצא במוצרי מזון כתחליף לסוכר. מדובר במרכיב שמחליף את הסוכר (ועל כן מופיע במוצרים שבהם מופיע הכיתוב ללא תוספת סוכר) ומפחית את כמות הקלוריות במוצר. רב כהלים שכיח בעוגות, עוגיות, קורנפלקס ומשחות שיניים.

ישנם מספר סיבות לשימוש ברב כהלים במזון. הסיבה הראשונה היא שערכם הקלורי נמוך משמעותית לעומת סוכר ולכן יופיעו במגוון מוצרי דיאט. הסיבה השניה היא הפירוק והספיגה שלהם לגוף. לאור הרכבם הכימי הם פחות מתפרקים ונספגים בגוף לעומת סוכר. הסיבה השלישית היא שכניסתם לגוף אינה מצריכה את הפעלתו של הורמון האינסולין ולכן חולי סכרת יכולים לצרוך אותם.

האם כדאי לצרוך מוצרים עם רב כהלים בהריון ? בשביל לדעת זאת צריך להבין האם את בכלל צורכת אותם, באיזה מוצרים ומה הכמות של רב הכהלים במוצר זה ובצריכה יומית. לדוגמא, בקורנפלקס של ברנפלקס ללא סוכר יש כמות מאוד גדולה של רב כהלים. בכמות של 30 גרם (3-4 כפות), יש  5 גרם של רב כהלים כתחליף לסוכר. במידה ואת אוכלת את הקורנפלקס על בסיס יומי לאור הערך הקלורי הנמוך את גם מכניסה לגוף כמות גדולה של רב כהלים. כמות גדולה יכולה לגרום להצטברות החומר ולעורר שלשול. בנוסף, היות ופחות נספג בגוף ומתפרק בסוף התהליך יכול לעורר גזים רבים. 

ישנן סוגים שונים של רב כהלים. המוכרים בהם הם מנינטול, מלטיטול, לקטיטול, איזומאלט או אריתריטול. ניתן למצוא אותם ביוגורטים, עוגות, עוגיות, גלידות,קורנפלקס ומסטיקים. באופן כללי רב כהלים הם בטיחותיים לשימוש כל עוד צורכים אותם במינון נמוך. מינון גבוה מדי עלול לגרום לשלשולים. במידה ויש כאבי בטן וגזים מומלץ להמנע. היות ואין מספיק מחקרים על בטיחות רב כהלים לאוכלוסיה רגילה ולנשים בהריון בפרט, לא ניתן לגבש הסבר מדוייק יותר לגבי בטיחותם.

קראי עוד בנושא:
מותר ואסור לאכול בהריון