טודלרס

פלאפל בהריון

האם מותר לאכול פלאפל בהריון והאם כדאי ?

15.3.2020

אוהבת לאכול פלאפל בחוץ ? נכנסת להריון ושמעת שעדיף להמנע ? תחקירי בטיחות מזון נעשים מעת לעת אבל לצערינו אנחנו הצרכנים שוכחים מהר. בשנת 1988 ביצעו חוקרי כלבודק של רפי גינת בדיקת חיידקים ב-7 חומוסיות נבחרות ברחבי הארץ. הם בדקו את הכמות המותרת לפי תקנים של רמת קוליפורמים, חיידקי ליסטרה, שמרים, עובש וחיידקי קולי והשוו אותם עם ממצאי הבדיקות שנאספו בחומוסיות השונות שנלקחו ישירות למעבדה באותו יום. תוצאות המחקר העלו כי בבדיקה שנערכה באותו יום חרגו החומוסיות מהתקן המותר במדדים השונים כך שכמות החיידקים הייתה גבוהה מהמותר במדדים השונים. כמובן שלא כל חריגה מעוררת בעיית עיכול או מהווה חריגה גבוה מאוד אך בהחלט מהווה סיכון לזיהומים במערכת העיכול. מסקנת החוקרים הייתה כי פלאפליות יכולות להוות מקור לסביבת עבודה מלאת חיידקים מהסיבות הבאות:
טריות מזון נמוכה – מזון שעומד ימים רבים מדי במקרר כמו חומוס וסלטים.
זיהום קיים על המוצרים עצמם (פיתות, סלטים) שעומדים שעות או ימים רבים במקרר או בחוץ עם כפות וכלים שנכנסים ויוצאים מהם ושאינם מספיק נקיים.
משטחי עבודה לא נקיים
מקור נוסף לזיהום הוא עובדי המסעדה עצמם המכינים את הפלאפל ואינם משתמשים בכיסוי ראש, כפפות ידיים  או מסכה ומעבירים את החיידקים שבפיהם או ידיהם לאוכל המוגש לצרכנים.
סיבה נוספת: העובדים שמכינים את מנת הפלאפל לעיתים קרובות גם גובים בידיהם החשופות את התשלום. כמובן שגם המטבעות והשטרות הם מקור אפשרי להעברת זיהום שעובר מידי העובד למנה הבאה שמכין. לאור ממצאים אלו ולאור העובדה שבהריון מערכת החיסון עובדת בתפקוד נמוך יותר (כדי להמנע מדחיית העובר) יש סכנה גבוהה יותר לזיהומים ממזון ויש לנקוט בזהירות יתר. במילים אחרות עדיף להמנע ולהיזהר מאשר לחטוף קלקול כיבה או זיהום חריף במהלך ההריון.טעם הפלאפל לא שווה את הסיכון.

במידה ואינכן יכולות להתאפק והחלטתם לקנות פלאפל בחוץ מומלץ לקנות במקומות בטוחים יותר. מומלץ לבחור פלאפליות בהם כל העובדים משתמשים בכפפות ידיים בזמן העבודה במטבח והכנת המנה בחוץ, מקום עם לקוחות רבים (מצב המעודד תחלופת מזון רבה יותר ועל כן סבירות גבוהה יותר לשימוש במזון טרי). חשוב לבחור מקום שיש לו שם טוב מבחינה בריאותית. בנוסף, לשם בטיחות נוספת אפשר להעדיף לקנות רק את כדורי הפלאפל ובבית להרכיב מנה. ניתן כך גם לחסוך בקלוריות המיותרות של הפיתה והסלטים המטובלים ולהעדיף עם כדורי הפלאפל סלט ירקות טרי וטחינה גולמית בהכנה ביתית.

אוהבת לאכול חומוס או פלאפל ? הידעת שב-100 גרם חומוס מבושל יש 164 קלוריות, 8 גרם חלבון 7.6 סיבים תזונתיים ו-2.8 מ"ג ברזל. פזרי חומוסים מבושלים על סלט טרי לצד טחינה וביצה קשה. בנוסף, קראי מתכון פלאפל קל וטעים שתוכלי להכין בביתך תוך שמירה על טריות המוצרים והיגנת הכנה ואחסון. במידה והכנת פלאפל ושמרת חלק מהעיסה במקרר לשימוש נוסף חשוב להקפיד על הכנה עד 3 ימים בלבד. מעבר לזמן זה יש סיכון להתפתחות חיידקים גבוהה ומסוכנת. לגבי הקפאה, ניתן להכין את החומוס במים, לסנן ולייבש ומיד להקפיא. מומלץ לצרוך תוך שלושה חודשי הקפאה ולא מעבר.