טודלרס

דגים שאסור לאכול בהריון

מאיזה דגים מומלץ להמנע או להפחית בתקופת הריון ולמה

15.4.2013

אוהבת לאכול דגים ? בהריון ? אלו דגים אסור לאכול בהריון או עדיף להמנע מהם ולמה ?

דגים הן מקור נהדר לחלבון ושומנים בריאים כמו אומגה שלוש ושש. ואולם, ישנם סוגים שונים של דגים שעלולים להיות מסוכנים לאם ולעובר.

דגים שאסור לאכול בהריון
דגי קינג מרקל, טונה, דג חרב, דגי כריש ודגי חנית מסוכנים היות והם עלולים להכיל רמות גבוהות של כספית. הכספית מגיעה אליהם משפכים תעשיתיים שנשפכים לים ונאכלים על ידי הדגים. ככל שהדגים גדולים יותר ומבוגרים יותר כך יש סיכוי שגופם יכיל יותר כספית. ב2004 הכניס מנהל המזון והתרופות האמריקאי את דגי הקינג מרקל, טילפיש (Tilefish) ודג חרב לרשימת הדגים שיש להמנע מצריכתם במהלך הריון נוכח שיעורי כספית גבוהים. לשמחתנו, דגים אלו אינם מצויים בתפריט הישראלי. לגבי דגים ופירות ים אחרות קבע המנהל כי הם מכילים כמות כספית נמוכה ולכן מומלץ שלא לצרוך יותר משתי מנות בשבוע (340 גרם) של דגים כולל טונה מקופסת שימורים, שגם בה עלול להמצא כספית.

דגים שכדאי להמנע מאכילתם בהריון  קשורים גם לאופן ההכנה. כך לדוגמא, צדפות, חסלונים, דג מלוח או דגים מעושנים עלולים להיות מוגשים חיים או עשויים למחיצה. במצב זה הם עלולים להכיל פרזיטים ובקטריות ולגרום לזיהום.

האם במקום דגים מומלץ לצרוך אומגה 3 כתוסף מזון ?  כיום אין מספיק מחקרים המוכיחים את יעילותם של תוספי אומגה שלוש בהריון וההנחה היא שצריכה של דגים היא הדרך היעילה לצרוך אומגה שלוש. מחקרים מצאו כי אומגה שלוש במהלך הריון יכולה לתמוך בהתפתחות בריאה יותר של עוברים, יחד עם זאת לאור סכנות החשיפה לכספית מומלץ לצורכי בטיחות לא לעלות על המינון המומלץ.

קראי עוד בנושא:
טונה בהריון
אומגה שלוש בהריון