טודלרס

אדממה בהריון

האם מותר לאכול אדממה בהריון , למה כדאי והאם להגביל צריכה ?

15.3.2020

אוהבת לאכול אדממה ? נכנסת להריון ושמעת שעדיף להמנע או להגביל ? אדממה הם פולי סויה עטופים בתרמילים הנמכרים טריים או קפואים. מבשלים אותם במים עם מעט מלח והארוחה מוכנה. הערכם התזונתיים של האדממה מרשימים. ב-100 גרם יש רק כ-173 קלוריות. כמות החלבון הצמחי , הסיבים התזונתיים והברזל גבוהה.  במאה גרם יש כ-16 גרם חלבון, 6 גרם סיבים תזונתיים ו-5 מ"ג ברזל. באדממה יש גם כמות יפה של אשלגן (515 מ"ג ל-100 גרם) וסידן (102 מ"ג ב-100 גרם).האם את צרכנית של מוצרי סויה ? סויה נצרכת כיום בחלב סויה, נקניקיות סויה, טופו, מיסו פסטה ועוד. אוכלוסיה צמחונית צורכת ממנה בעקביות ונהנת מחלבון לצד רמות נמוכות של שומן. הערה : חלב סויה נמכר היום פעמים רבות בקרטון שמצופה פלסטיק בחלקו הפנימי ולכן יכול לזלוג למשקה ולהיות  פחות בטיחותי. כמו כן יש להעדיף צריכת סויה אורגנית ולא מהונדסת, גם משיקולי בטיחות. לאדממה מייחסים תכונות בריאותיות רבות. היא נתפסת כמזון אנטי דלקתי, עשירה באזופלאבונים (פיטו אסטרוגנים) המסייעים כנגד אוסטאופרוזיס והפחתה של  תסמיני גיל המעבר.

אדממה בהריון
אדממה נחשבת למזון בטוח לצריכה בהריון ובהנקה. ואולם, ההנחיה היא לשמור על צריכה מתונה ולהמנע מלצרוך תוספי סויה מלאכותיים שהשפעתם על הגוף אינה ידועה. למה לצרוך סויה במידה מתונה ? הסויה מכילה כמות גדולה של פיטו-אסטרוגנים (איזופלאבונים בשפה המדעית) . מדובר במולקולות בעלות מבנה הדומה לאסטרוגן (הורמון המין הנשי). התנהגותם של חומרים אלו בגוף אינה עקבית. הם יכולים ברקמות מסויימות להתנהג כאסטרוגן וברקמות אחרות כמתנגדים לאסטרוגן. למרות המחקרים החיובים על הסויה עדיין לא ברור האם יש השפעות שליליות בצריכה גבוהה. המחקרים כיום מעידים כי סויה בטוחה לצריכה. בתחום גידולי סרטן השד לא רק שלא האיצה גידולים אלא גם האטה קצב גדילה  וסיכון הישנות מחלה. משמעות הדבר היא שברקמת השד הפיטו אסטרוגנים התנהגו כאנטי אסטרוגנים ולכן לא רק שבטוחים אלא מסייעים להלחם במחלה. לפיכך, נשים המתמודדות עם המחלה צריכות לשקול יחד עם הרופא המטפל והתזונאית מקורות מתאימים ומינונים מתאימים של צריכת סויה.

האם סויה יכולה לשפר מדדי סוכר בהריון ?
במחקר שנערך על נשים עם סכרת הריון נמצא כי צריכה מתונה של סויה סייע לשמור על רמות סוכר והכולסטרול. המחקר כלל 68 נשים בבהריון שנבדקו החל משבוע 26 להריון ועד הלידה. במחקר חולקו הנשים ל-2 קבוצות.
הקבוצה הראשונה צרכה 35 אחוז מהחלבון ממוצרי סויה והקבוצה השניה צרכה כש-70 אחוז חלבון ממקור מבשר ו-30 אחוז מקטניות.הנשים שמרו על תפריט זה בעקביות במשך 6 שבועות. בתום תקופה זאת נמדדו מדדי סוכר ואינסולין. בקבוצת הנשים שצרכו מוצרי סויה נמצאה ירידה במדדי הסוכר והאינסולין. בקבוצה השניה דווקא מדדי הסוכר והאינסולין עלו. מדדי השומנים בדם עלו בשתי הקבוצות אך יותר בקבוצה שצרכה בשר וקטניות. לא ברור האם תוצאות המחקר קשורות לצריכת הסויה או לצריכת פחממות וקלוריות גבהה יותר בקבוצה השניה. יתכן ורק צריכה מוגבלת יותר של קלוריות ופחממות תספק תוצאה דומה ולכן יש צורך במחקרי המשך ומחקרים גדולים יותר כדי להבין את ההשפעות של הסויה על בריאות האישה.

אדממה בהריון ותפקוד בלוטת התריס
לגבי בטיחות הסויה נשאלת השאלה , האם מותר לנשים בהריון עם תת תפקוד של בלוטת התריס לצרוך סויה ?
ההמלצה לנשים הסובלות מתת תפקוד בבלוטה היא להמנע או להפחית מזונות גויטרוגנים (מזונות שיכולים לעכב את פעולת הבלוטה). מזונות אלו כוללים בין היתר מזונות מבוססי סויה כמו אדממה וטופו. 

המידע הנ"ל אינו מהווה תחליף להתייעצות עם רופא הנשים ו/או תזונאית הריון

מקור המחקר
Journal of Clinical Endocrinology and metabolism online, October, 27, 2015