טודלרס

למה משמש דם טבורי

בחודש תשיעי ? על איסוף דם טבורי כבר שמעת ?

22.3.2013

למה משמש דם טבורי ? מתי נאסף ? איך מאוחסן ? בשנים האחרונות התפתחה מודעות לשירות הנקרא איסוף ואחסון דם טבורי לאחר הלידה. מטרת שירות זה היא לאפשר להורי התינוק הנולד לשמר את תאי הגזע שמקורם מחבל הטבור, שלדעת חוקרים שונים מהווה מקור מצויין להשתלת מח עצם.

בתוך הדם של חבל הטבור מצויים תאים ששמם תאי גזע. מדובר בתאים ראשוניים שלמעשה בונים את בונים את מערכת החיסון והדם שלנו. ביכולתם של תאים אלו להתמיין ולהפוך לתאים מסוגים שונים כמו תאי עצב, תאי שריר, תאי לבלב וכד'.

שקילת איסוף דם טבורי לאחר  לידה
תאי הגזע הם תאים זמינים מיד לאחר לידה והסיכוי לדחיית תאים אלו בגוף בן המשפחה , במקרה של השתלה נמוך. למה שוקלים זוגות לאסוף ולאחסן דם טבורי לאחר לידה ? במידה ואחד מבני המשפחה הקרובים לתינוק או הוא עצמו יחלו במחלות סרטן או מחלות בהם צריך השתלת מח עצם, ניתן יהיה להשתיל תאים אלו כחלק מתהליך הריפוי.

למה משמש דם טבורי
הורי התינוק יכולים לתרום את הדם הטבורי לבנק ציבורי כמו מד"א או לשמור ולאחסן אותו בעצמם באופן פרטי במסגרת חברה המציעה שירותי אחסון לדם טבורי. אם יבחרו ההורים באפשרות השנייה תשמר דגימת הדם לטובת בני המשפחה בלבד. תרומת דם טבורי לבנק דם ציבורי תאפשר לשלוח את הדם להשתלות או קידום מחקר בנושא דם טבורי.

איסוף דם טבורי בחדר לידה
על מנת לאסוף תאי גזע ולשמור עליהם יש לעשות זאת בחדר לידה בזמן קצוב ומדוייק. כדי לעשות זאת יש לנתק את חבל הטבור תוך עשרים שניות מרגע הלידה. יש הטוענים כי לא מומלץ לנתק את חבל הטבור מהר מהעובר היות ואם ממתינים זמן מה, מרבית הדם שבשליה עובר לעובר.

איסוף דם טבורי עלות
על מנת לאסוף ולאחסן דם טבורי יצטרכו ההורים לבחור חברה שתאסוף את תאי הדם, תפריד ותאחסן אותם בתנאים המתאימים. כמובן ששירות זה הינו יקר ומצריך תשלום גבוה הן על תהליך האיסוף, הטיפול בתאים והאחסון הארוך טווח.

קראי עוד בנושא:
מה זה דם טבורי