טודלרס

רעיונות מפתח לניהול משפחה

משפחה דומה קצת לעסק, ניהול טוב מוביל לתוצאות טובות

11.3.2014

בעידן של הצפת גירויים, מאוד מאתגר לנהל משימות. הודעות, מסכים, מטלות דחופות מסיחות ומוציאות מריכוז. גם משפחה צריך לדעת לנהל, או לפחות לנסות לפעול לקידומה. לנהל משפחה משפחה זה קצת כמו לנהל עסק. אנחנו רוצים לקדם את הילדים, ליצור שגרה בריאה ומצד שני לאפשר מרחב בחירה ותחושת הכלה. אספנו רעיונות מפתח  שיסייעו לכם בתהליך.

שתלטנות סמויה
כן, כן, יש הרבה נשים ששואפות לעשות הכל. גם לנהל קריירה משגשגת, גם לבשל, גם להביא ילדים לחוגים, גם ללמוד, גם להיות בכושר, גם להנות מזמן איכות עם הילדים וגם למצוא זמן לצאת ולבלת עם הבעל והחברים. במציאות השפויה אי אפשר לעשות הכל. אי אפשר גם להשאר בעבודה עד שעה מאוחרת וגם להספיק לבשל ארוחה חמה לילדים. אז מה עושים ? מגבירים קצב ? מעמיסים על עצמנו עוד דברים ? לא, פשוט מציבים יעדים הגיונים של עבודה, חיי זוגיות, משפחה ופנאי. יום אחד אפשר להשאר בעבודה ולתת לילדים לאכול אוכל מוכן ויום אחר לחזור מוקדם ולבשל ארוחה חמה. ההבנה שאי אפשר לעשות הכל ולהשתלט על כל משימה או צורך של הילדים ושלנו היא הבסיס להרפות ולהוריד הילוך. הרי את יודעת שהמרוץ המטורף יוביל בסופו של דבר לקריסה פיזית ונפשית. אי אפשר לעשות הכל בפול גאז. צריך להוריד את הצורך בשליטה בכל המתרחש בחיינו ובחיי הילדים ולתת לחלק מהדברים לזרום באופן עצמאי. אם תרצי להיות מעורבת ולשלוט בכל התנהלות (אוכל, חוגים, מקלחות, ועד הורים) את תמצאי את עצמך מתרוצצות ומתקתקת משימות בלי באמת להיות נוכחת בהם.

 חלוקת תפקידים לילדים בבית
אחת הבעיות של אימהות רבות היא שהם רוצות לעשות הכל כדי להרגיש אימהות טובות. הבעיה היא שכשאת עושה הכל  (מנקה, מבשלת, משחקת עם הילדים, מלמדת, עובדת ועוד ועוד )את גם בדרך להתעלף או לפחות לאבד את שפיותך כל זמן קצר. פשוט אי אפשר לעשות הכל. כבר בגיל בית ספר יסודי לומדים ילדים לקחת אחריות על שיעורי בית, סידור תיק ותהליך הלמידה שלהם , אז איך זה שבבית את מכינה ומסדרת הכל. זה הזמן לעשות ישיבה משפחתית ולהחליט איך מעבירים אחריות לילדים בצורה ברורה, הדרגתית ועם המון הסברים המספקים לילד את המשמעות מאחורי עזרה זאת. מכינים רשימה – מי שוטף כלים ובאיזה יום, מי מקפל בגדים, מי מפזר אותם בארונות, מי מכין סלט לארוחת הערב, מי אחראי לזרוק זבל מפחי הבית, מי מטאטא את הבית לקראת סוף השבוע ועוד ועוד. תתפלאו באיזה קלות ומהירות ילדים יכולים להשתלב בפעילויות הבית וכמה הדבר תורם לאיזון המשפחתי ולשפיות שלך.

מיקוד בפעילות
קשה מאוד להישאר ממוקד מטרות בימים אלו. יש כל כך הרבה גירויים מציפים. הטלוויזיה, המחשב, הטבלט והסמארטפון לא מאפשרים לך להתמקד בדבר אחד. כל הודעת וואט סאפ מסיחה ולעיתים מייצרת עבודה חדשה. מה הפתרון ? קשה ככל שנשמע, לכבות מסכים ופלאפונים ולהחלט לפעול בלי גירויים מסיחים. כך לדוגמא, לאכול ארוחה משפחתית בלי טלפונים ופלאפונים ומסכים דלוקים, לצאת להליכה עם בן הזוג בלי פלאפונים ולשחק עם הילד מבלי לענות לפלאפונים. זה הרגל טוב, דוגמא אישית ואפשרות לתרגול נוכחות מלאה.

פעילות אחת כל פעם
אנשים רבים חושבים שאם הם מדברים בפלאפון ועושים עוד משהו במקביל הם מייעלים את הזמן ולכן הם נוסעים ומדברים בפלאפון, משחקים עם הילד ובין לבין מדברים בפלאפון, מכינים אוכל ומדברים בפלאפון. בפועל הם לא נמצאים בשיחה ולא בפעילות. חשבי על זה, איזה מסר את משדרת לילד שאת משחקת איתו במשחק או מכינה איתו שיעורים ובמקביל את שולחת הודעות אס אמס אס ? איך בדיוק תספיקי להגיב לרכב שנכנס לנתיב שלך כשאת מדברת בפלאפון ? איך יהיה לך זמן להשקיע במחשבה על תיבול האוכל ומרכיביו כשאת עסוקה בלדבר בטלפון או לשחק עם הילד ?

התשובה ברורה כשאת מדברת בפלאפון את בעצם לא  עושה שני דברים ביחד את מנסה לעשות שני דברים באותו זמן ולא עושה שום דבר על הצד הטוב ביותר. במקרה של הנהיגה זה מסוכן, במקרה של המשפחה זה מעליב ובמקרה של האוכל זה יוצא הרבה פעמים שרוף או לא טעים כמו שרצית. שימי את המכשיר בצד והחליטי לעשות רק דבר אחד בו זמנית (רק לנהוג, רק לאכול, רק ללמוד, רק לשחק עם הילד או רק לבשל). תתפלאו כמה הנאה, הצלחהומשמעות תוכלי לקבל מפעילות אחת בלבד כל פעם.
ולא, זה לא בזבוז של זמן , זה בדיוק להפך לתת כבוד לזמן הפעילות שלך.

חלוקת תפקידים עם הבעל – השולט והנשלט, הפסיבי והאקטיבי
האם חלוקת התפקידים שלך ושל בעלך נינוחה ורצויה לשניכם ? האם בעלך או אישתך יכולה לעשות עוד דברים בבית ? להוריד את ה זבל, ללכת עם הילדים לגן המשחקים בזמן שאת מנקה או עובדת מהבית ? לשלם חשבונות באינטרנט…פעמים רבות בן הזוג או בת הזוג רוצה לעשות יותר בבית אך הצד השני משתלט ונותן להם הרגשה שהוא לא עושה את הדברים בצורה הכי טובה/נכונה /יעילה ושעדיף שהוא יעשה אותם בעצמו. כך נוצר מצב של עומס רב של מטלות על בן זוג אחד ("השתלטן") ומיעט מטלות על בן הזוג השני. הצד השתלטן חושב שבן זוגו לא עושה מספיק דברים בבית ואילו בן הזוג חושב שהצד השני מתשלט על הכל ולא ממש נותן לו דברים בדרך שלו . כך נוצר מצב ששני הצצדים לא מרוצים. מה הפתרון ? להרפות מהשליטה, להתחלק בתפקידים בצורה נוחה יותר ולצאת מהדפוס הפרפקציוניסטי האומר שצריך לעשות כל משימה מושלם ובדרך אחת.

פרפקציוניזם ניהול הבית
אחד הבעיות הגובות מחיר עצום מהורים נובע מפרפקציוניזם. הצורך לבצע כל משימה קטנה כגדולה בצורה משולם. ישנם הורים שיושבים להכין עם הילדים שיעורים ועושים ת המטלה עם אין סוף הסברים, דגשים כך שלא נשאר זמן לילדים אחרים, לנקיונות ולשאר מטלות הבית והעבודה. ישנם הורים שלא מוכנים להפסיק לנקות עד השהכל מבריק כל יום  וישנם הורים שלא מוותרים על הכנת רוחה בריאה ומזינה לילדים כל יום. עש שלא נפטר מהצורך לעשות דברים מושלם נשלם מחיר נפשי של תשישות אין סופית. זה הזמן להבין כי במשפחה שבה יש כל כך הרבה דרישות התארגנותיות אין מקום לעשות דברים מושלם אלא לעשות אותם בצורה הכי טובה שניתן במגבלות הקיימות.

משימות דחופות לעומת פעילויות חשובות
כתיבת רשימת משימות ופעילויות בסדר עדיפויות יומי היא דרך חשובה ויעילה לצורך ניהול זמן במשפחה . רשימה של פעילויות אלו כותבים ערב לפני. לוקחים את מחברת הלוז היומי וכותבים אלו פעילויות ומשימות אני רוצה להספיק מחר. משימות ופעילויות הקשורות לעבודה, לניהול הבית, לפעילויות עם הילדים והבעל ועוד לאחר מכן מדרגים אותם מהדחוף ביותר לפחות דחוף ומהחשוב לפחות חשוב. לאחר שעושים זאת מחליטים  לנסות להספיק את 2  המשימות דחופות ביותר ומשימה אחת חשובה ביותר באותו יום. כך לדוגמא, להפעיל מכונת  כביסה ולתלות כביסה כי אין בגדים נקיים בארון, להמשיך להכין את המצגת לישיבת צוות של אותו שבוע  (שתי המשימות הדחופות) ולהספיק להקדיש זמן איכות של חצי שעה לכל אחד מהילדים בבית באותו יום. המשימה השלישית היא אומנם משימה לא דחופה אך מבחינה רגשית היא משימה חשובה שנותנת משהו הרבה יותר עמוק לכל בני הבית. בדרך כלל פעילויות  חשובות ולא דחופות הם פעילויות שמטעינות אותנו ואת משפחתנו באנרגיה חיובית. אלו כוללות בין היתר שיחה עם חברה שמזמן לא דיברת, זמן איכות עם הילדים, זמן איכות ויציאה עם הבעל, השתתפות בחוג ספורט פעם בשבוע. אם תעשו רק משימות דחופות בכל יום ולא תשלבו פעילויות שחשובות לכם  (ואינם דחופות) תדעכו. השילוב הוא המפתח להצליח לנהל את הזמן ולהישאר עם אנרגיה זמינה.

ציפיות ריאליות
ניהול זמן יעיל במשפחה מתחיל מהגדרה ריאלית של ציפיות. ציפיות בנוגע לניקיון הבית, לזמן האיכות שלכם עם הילדים, לזמן ספורט, פנאי אישי ועוד ועוד. אינכם מרוצים מהניקיון של הבית ? יתכן שאינכם מנקים מספיק או שהציפיות שלכם לבית נקי מוגזמות. אם יש לכם מספר ילדים בבית אי אפשר לצפות לשמור על בית נקי מאוד . הילדים חוזרים מהגן ובית הספר ומביאים הרבה חול ולכלוך, כאילו החליטו להכניס את כל החול שבארגז המשחקים הביתה.  מהם ציפיות ריאליות של ניקיון במצב זה ? ללמד את הילדים להסיר נעלים בכניסה לבית, ללמד אותם לנער את הנעליים במרפסת ? ללמד אותם לקחת אחריות על טאטוא הבית במידה ואחד מהילדים גדול מספיק או אוהב ניקיון ולנקות היטב פעם אחת בשבוע (רצוי ביחד עם הילדים הבוגרים). בכל תחום צריכה להיות הגדרת ציפיות ריאלית על מנת שתוכלי לחלק את הזמן בכלל משימות הבית ולא למצוא את עצמך עם הלשון בחוץ, מנקה ומנקה ומנקה את הבית. קחי בחשבון שיש מגוון משימות בית שכדאי לעשותם באופן הגיוני, מתון או מספיק טוב כי הניסיון לעשותם בצורה מלאה, אינטנסיבית ומולשמת יוביל רק לעייפות כרונית ותיסכול.  ניקיון הבית היא דוגמא לאחד ממשימות אלו. לסיכום, הסתפקי בבית נקי בצורה הגיונית, הפעילי את בני הממשפחה בשמירה על ניקיון ובאחריות על ניקיון הבית, נסי להפוך את נקיון הבית לפעילויות משפחתית נעימה וכיפית (עם מוסיקה) ושבחי ועודדי את בני המשפחה על עשייה זאת.

ניהול אנרגתי
אי אפשר להשפיע על הזמן. השעות, הדקות והשניות ישארו תמיד אותו דבר אך כן ניתן להשפיע על רמות האנרגיה שלנו. בשביל לנהל משפחה צריך המון המון אנרגיה. כמות המשימות, הפעילויות והמטלות היומיות רק עולה ועולה עם כל ילד וכל עומס בעבודה ולכן הצורך לשמר רמת אנרגיה טובה וזמינה הוא חיוני מאוד. אם תמלאי את לוז המטלות היומיות הדחופות שלך אחד אחר השני בניסיון להספיק עוד ועוד את תתעייפי ומלאי האנרגיה שלך ידלדל, יגמרו הכוחות. זה הרגע להבין שאת צריכה למלא את עצמך באנרגיות טובות במהלך כל היום כדי שתוכלי לעמוד בעומסים הגבוהים של ניהול משפחה, עבודה ובית. איך מנהלים את האנרגיה שלנו ושומרים עליה גבוה ויציבה ? דואגים לשלב במהלך היום רגעי אושר ומנוחה קבועים. לדוגמא, קמים בבוקר לפני הילדים, שותים כוס קפה ברוגע ומתלבשים יפה יפה (כדאי להתחיל את הילד בהרגשה חיובית), קוראים בלילה עשר דקות ספר שאוהבים, הולכים פעם בשבוע לחוג ספורט, מחליטים ללכת למסעדה עם הילדים באמצע השבוע כי אין לאף אחד כדי לחסוך כוחות של ניקיונות. כל הדוגמאות האלו הם דרך לשמר את רמת האנרגיה שלכם. אנרגיה חיובית, יציבה וזמינה תאפשר לכם לא לטבוע בים המטלות ולהצליח לשמור על אופטימיות.