טודלרס

קבלת החלטות במשפחה

האם החלטות ההורים מתקבלות בנפרד או ביחד

ארצנו הקטנה מתהדרת במגוון רחב של משפחות. יש משפחות רבות בהם האישה היא מגדלת הילדים העיקרית, ישנם משפחות בהם האב הוא המגדל העיקרי וישנם משפחות שחלוקת הגידול מתחלקת בצורה שיוויונית. לעיתים שיוויונית זאת משתנה בעת שינויי קריירה והתרחבות המשפחה. לא משנה לאיזה סוג חלוקה אתם שייכים, מהרגע שמגיע התינוק הראשון תצטרכו לקבל הרבה מאוד החלטות יחד. החלטות קטנות כמו איזה בגדים להלביש ביום שישי לסבתא והחלטות גדולות כמו לאיזה מעון לרשום את התינוק. ישנם משפחות בהם המגדל העיקרי קובע את כל ההחלטות אך כיום יותר ויותר הורים עובדים ומתחלקים בגידול הילדים באופן שיוויוני. במהלך הגידול יכולים להתעורר ריבים רבים ואלו רק רשימה מקוצרת של הריבים המפורסמים:
מתי להשכיב לישון ?
האם להעיר את התינוק מתנומת יום ?
מתי לרשום את התינוק /פעוט למעון ?
האם להשאיר תינוק בבית ולקצץ בשעות העבודה של אחד ההורים ?
איך לטפל בתינוק בוכה ? וכמה מהר לגשת אליו כשמתחילות היבבות ?
כמה להרים על הידיים וכמה לתת לתינוק לשחק בעצמו ?
מי עושה מה עם התינוק ? מי רוחץ ? מי מאכיל ?
מתי כל אחד זוכה לזמן חופשי מהתינוק והטיפול במשפחה ?

העיקרון החשוב ביותר לקבלת החלטות הוא הכבוד לבן הזוג וההחלטה שצריך לדבר באופן שוטף על אופן הטיפול והחינוך של תינוק. נראה לכם שאין מה לחנך תינוק ? נראה לכם שאין מה לדבר כי רק צד אחד יחליט וזה אתם ? טעיתם. דוגמא פשוטה תמחיש : התינוק בוכה. האמא רוצה מיד להרים על הידיים ואילו האבא מתעקש שצריך ללמד את התינוק להירגע בעריסה עם מוצץ כאשר מנענעים אותו ומלטפים אותו, מי צודק ? בריב עצמו אי אפשר להתחיל לחשוב ולכן חשוב שבסופו של דבר מי שמטפל בתינוק באותה עת יחליט ויבצע. לאחר שהתינוק נרגע וכשיש זמן בלילה חשוב לדבר על דרך הטיפול בתינוק בזמן בכי . מומלץ לחשוב האם יש רק דרך אחת לטיפול (להרים על הידיים) ? מה אנחנו רוצים ללמד את התינוק ? האם אנחנו רוצים ללמד את התינוק להירגע במגוון צורות ולא רק על הידיים ? האם אחד הצדדים לא מאמין שהתינוק יכול להרגע לא על הידיים ? האם התינוק לומד לקשר בין בכי לזמן על הידיים ? ממה נובע הבכי ואיך נותנים מענה הולם ומותאם לצרכים הספציפים של התינוק ?

לסיכום, קבלת החלטות משותפות בתחום חינוך התינוק תמשיך לסלול דרך לתקשורת חיובית ופוריה בן בני הזוג ותאפשר לבסס קו חינוך יותר עקבי, ברור ורציונאל הן להורים והן לילד.