טודלרס

הפעלה תינוקות בני חודש עד שלושה חודשים

רוצה להפעיל ולשחק עם התינוק שלך ? קראי מה האפשרויות

14.2.2013

איך אפשר לשחק עם תינוקות בגיל כה צעיר ? האם דרך המשחק אפשר לפתח את חושיו ויכולותיו השכליות של התינוק ? מה צריך לדעת כדי לשחק עם התינוק באופן שבאמת יקדם את התפתחות התינוק  ?

הורים רבים, אינם מכירים את תחום התפתחות הילוד ,אינם בקיאים באבני ההתפתחות של ילדם ולכן אינם יודעים כיצד לסייע לתינוק לרכוש אותם. כדי לקדם את התינוק לעבר התפתחות בריאה דרך משחק צריך תחילה להכיר את שלבי ההתפתחות בהם מצוי התינוק. אם נכיר מהם יכולותיו הקיימות ומהם יכולותיו המפתחות בשלב זה , נדע לספק גרויים משחק והפעלה המתאימים לשלב ההתפתחותי בו נמצא ומקדמים את התינוק לעבר המשך התפתחות. היות ואין מדובר במדע טילים מסובך, כל אחד יכול ללמוד ולהצליח. למעשה ככל שתקראו ותעשו תלמדו ותבינו טוב יותר את התפתחות התינוק.
                   
משחק לעידוד התפתחות מוטורית
בטווח גיל חודש עד שלושה חודשים, המוטוריקה של התינוק היא עדיין בראשיתה. יחד עם זאת בצעדי ענק לומד התינוק לשלוט בתנועות ראשו באופן רצוני, להניע את ידיו ורגליו (בועט) ולהתחיל לשלוט יותר ויותר בתנועות גופו. בעת שכיבה על הבטן מצליח התינוק להרים מעט את ראשו (סביב חודש שני) ולומד לשאת משקל על האמות (בעיקר סביב החודש השלישי ובהתאם לכמות החשיפה לשכיבה על הבטן). בגיל שלושה חודשים התינוק כבר מצליח להושיט יד וליצור מגע עם חפצים המושטים לו מקרוב. אגב, גם לפני שלב זה ניתן לראות נסיונות הרמת ידיים והושטה ראשוניים לעבר חפץ משחק עם או ללא יכולת לתאם את הקשר בין העין ליד. מומלץ שהמשחק המוטורי בשלב זה יעשה בשני מישורים: על הגב ועל הבטן. כידוע השכבת התינוק על הבטן חשובה מאוד להתפתחות שליטת ראש וחיזוק שרירי חגורת כתפיים. מומלץ ביותר להרגיל את התינוק לשכיבה הדרגתית על הבטן. בחודש הראשון מומלץ לעודד הרמת ראש וסיבוב חלקי של הראש לשמיעת גירויים שמיעתיים (צלילי רעשן, קריאה בשם התינוק) המשלבים גירויים ראיתיים (בובות, המוצגות בטווח קצר). כשהתינוק גדול יותר (סביב גיל שלושה חודשים ), רצוי לעודד נשיאת משקל על הידיים ותנועות ראש לכיוונים שונים בתגובה למוסיקה. לדוגמא, ניתן להשמיע לתינוק צלילים בודדים כדי לגרות אותו וכשהתינוק מצליח להרים את ראשו  למעלה או לצדדים לעבר מקור הצליל, להשמיע אורך מוסיקה ארוך יותר. ניתן גם להשכיב את התינוק כשרגליו קרובות ביותר לקיר כדי לעודד תנועת יישור ודחיפה (שיסיעו בעתיד לתנועות זחילה). כאשר התינוק שוכב על הגב בהטיה או מנח ישר, ידיו פנויות וניתן להציג לו מקרוב ובזווית ראיה ברורה רעשנים, ובובות גדולות ולעודד אותו לתנועות הושטה ותפיסה. בשלב זה רצוי לעודד תנועות הושטה בכל יד בנפרד ושתי הידיים. גם התינוק עדיין אינו מצליח להרים את היד או להגיע לבובה הקרובה אין זה אומר שאינו מנסה ולכן המשיכו בגרייה זאת באופן עקבי, תוך בחירת רעשן או בובה שהתינוק אוהב. פרט לעידוד תנועות התינוק מומלץ גם להזיז את גפיו של התינוק בתנועות שונות: תנועות פדאלים של הרגלים (תוך מתן תמיכה לרגליים),  תנועות סיבוב והצלבה (כיפוץ בירכיים והטיית רגליים לצד נגדי לסרוגין או הבאת יד לרגל נגדית). תנועות אלו יכולות לעודד התפתחות ולסייע לשלב המוטורי הבא : נשיאת משקל משופרות , היפוך וגלגול.

משחק לעידוד התפתחות חוש הראייה
בחודשים הראשונים של התינוק חדות הראיה עדיין נמוכה ולכן חשוב להתקרב אל התינוק ולהציג לו גירויים חזותיים מקרוב, רצוי עם צבעים בעלי ניגודים חדים. התינוק מאוד מתעניין בפני הסובבים לו ולומד אט אט לזהות ולהכיר היטב את הפנים של סביבתו הקרובה והבטוחה. בשלב זה התינוק לומד גם לעקוב אחריי אובייקטים נעים וסביב גיל חודשיים תינוקות רבים יכולים לעקוב אחרי חפצים או אנשים הנעים בחדר לאט באמצעות תנועות עיניים חלקות ומתמשכות מצד לצד (בחודש הראשון תנועות העיניים הם לכיוון הנכון של הדמות, אך לא בהכרח חלקות וממושכות לכל אורך התנועה). כדי לחזק יכולות אלו מומלץ לספק גירייה של משחק או רעשן מעניין (כזה המבצע תנועות וצלילים) ולהניע אותו לאט לאט לצדדים שונים. כמו בלשים, בדקו האם תנועות העיניים של התינוק מסוגלות לעקוב אחרי הגירוי באופן עקבי וחלק וגרו את התינוק להתבונן ולעקוב אחרי תנועת הגירוי למשך זמן ובמשך מישורי תנועה מגוונים (אופקים, אנכים, אלכסונים).

משחק לחידוד יכולות שמיעה
בגיל זה התינוק הוא מאזין טוב. בעת שכיבת התינוק על הבטן או הגב עודדו את התינוק להרים את ראשו או לסובב את ראשו לצד ממנו מגיע צליל הרעשן. דברו עם התינוק בעת משחק , השתמשו במשפטים קצרים. השתדלו לחקות את קולות התינוק (וכך לעודד אותו לחזור עליהם). התקרבו לפניו של התינוק השמיעו לו צלילי שפה כמו פה ו- בה ועודדו אותו להסתכל על הפה בעת השמעת צלילים אלו. במידה ואתם חוששים מבעיות שמיעה של התינוק (נוזלים), התייעצו עם רופא מומחה.

משחק לעידוד יכולות חשיבה
על פי פאזה ( פסיכולוג קוגניטיבי שמיפה את תהליכי החשיבה של התינוק והילד), תינוק בגילאי חודש עד ארבע חודשים נמצא בשלב הנקרא "תגובות מעגליות ראשוניות". בשלב זה תנועותיו האקראיות של התינוק מובילים לאירוע (תוצאה מעניינת כלשהי), הגורמת לתינוק לחזור עליה שוב ושוב. לדוגמא, התינוק מניע באופן אקראי את ידיו ואחת מהם מגיעה לפיו. אז מכניס התינוק את כף ידו או אגודל לפה. התינוק לומד את הרצף הנ"ל וחוזר עליו שוב ושוב כדי להשיג את התוצאה הרצויה – הכנסת ידו לפה . מדובר בשלבים ראשונים של תנועות רצוניות ונשלטות המבטאות הבנה של קשר סיבה ותוצאה, הקשור בתנועות גופו של התינוק. אגב, בשלב זה התינוק ירבה לחקור את עולמו ולהנות מעולמו בעיקר באמצעות פיו (השלב האורלי על פי פוירד) ולכן התינוק ימשך לגירויים רבים הקשורים לפה (יניקה, מציצת פטמת בקבוק, הכנסת משחק לפה). חשוב לוודא שגודל הצעצועים שיכול התינוק לאחוז בהם ולקרב לפה גדולים מספק כדי להימנע ממצבי סכנה של חנק ובליעת גוף זר.

מפעילה תינוק צעיר ? האם את מבינה את תפיסתו האגוצנטרית ? קראי עוד – תפיסת התינוק בגיל צעיר