טודלרס

פינוק תינוקות

התינוק בוכה הרבה ונרגע רק על הידיים ? האם זה פינוק ?

23.6.2013

האם יש דבר כזה לפנק תינוקות ? פעמים רבות שומעים בני בית שאומרים : "אם את תרימי אותו כל הזמן על הידיים הוא יגדל להיות מפונק"," "כשהוא לא בוכה אל תרימי אותו", תתעקשי שירדם רק בעריסה ולא על הידיים", תלמדי אותו לשחק לבד ושלא כל הזמן ירצה רק לשחק איתך"…..
אין דבר כזה פינוק יתר. יש הורים שתפיסת ההורות שלהם מאוד קפדנית מול הילדים. הורים אלו סבורים שעל ידי אותו "פינוק" הם יגדלו ילדים תלותיים או בעלי ציפיות רבות וגבוהות מההורים אשר עלולות לא להתאים להם.

האמת מאוד שונה מאמירות אלו. דווקא ילדים רבים שקיבלו "מנת פינוק" משובחת ביותר בילדותם, גדלו להיות ילדים עצמאיים, יוזמים וחרוצים. חשוב להבין כי מענה אמיתי וקשוב לצרכי התינוק אינו נחשב לפינוק. נקח את דוגמת הבכי וניתן דוגמא של תינוק שבוכה הרבה בעריסה ונרגע מאוד על הידיים. אם הידיים האלו נותנות לו מענה לתחושת מוגנות, ביטחון או קשר עם דמויות בטוחות, למה שלא ינסה להשיגם, הרי זה הצורך של הילד והבכי היא הדרך היחידה שיודע לתקשר את צורך זה. בכי רב ורצון להיות על הידיים זה לא פינוק, זה צורך !דווקא ילדים שלא יקבלו מענה מלא ועקבי לצורך זה יתקעו ויתקשו להתפתח רגשית בצורה אופטימלית
לא השתכנעתם עדיין ?

חשבו על נושא הבכי מנקודת המבט של התינוק. 9 חודשים הוא היה ברחם החמים והרך , בזמן שהוא מקשיב לדפיקות הלב ודיבורה של אימו. לא היה לו קר או חם מדי, הוא אף פעם לא היה רעב והוא תמיד יכל לישון מתי ואיך שהוא רוצה. ואז פתאום הוא יצא החוצה ונמצא במקום עם מליוני גירויי מגע, ראיה ושמיעה. לתינוק קשה לעבד את כל הגירויים הללו, להבין שהוא הוא, להתמודד עם קור במקלחת, רעב ופחד. מה הוא עושה במצב כזה ? בוכה אם הוא בוכה ומקבל מענה מרגיע כמו הנקה, עירסול, מוצץ לצד הפחתת גירויים הוא עשוי להירגע, להרגיש נינוח ולפתח תחושת נינוחות בעולם החדש. מאידך, אם הבכי שלו לא מקבל מענה מתאים כי הורים אינם סבורים לדוגמא כי הוא צריך להיות מוחזק על הידיים או לקבל אוכל וכד אז לא בטוח שיפתח תחושה טובה לגבי העולם החדש
הורים יקרים, זוהי לא משימה בלתי אפשרית. לא צריך להיות מודאגים שהילד ירצה כל הזמן על הידיים. קל ופשוט לשנות הרגלים של תינוקות וילדים צעירים אך יותר חשוב מזה הוא לתת מענה לצורך שלהם.

אין כל בעיה לשנות הרגלים לא רצויים כל עוד הילד מוכן לכך. זכרו כי ככל שהתינוק יגדל הוא ילמד יותר להתאפק ועשוי להצליח להירגע באופן עצמאי יותר דרך תעסוקות שונות, כעת הוא זקוק לכם יותר כדי להרגע ולהעסיק את עצמו, ראו זאת כמתנה וזמן איכות איתו ולא כבעיה.