טודלרס

התפתחות תקשורתית אצל תינוקות

אבני הדרך - קשר עין, חיוך חברתי, חיפוש נוכחות הורים ועוד

14.3.2013

מהרגע שהתינוק נולד הוא מתקשר עם סביבתו הקרובה דרך הבכי. הבכי מספק את האמצעי של התינוק לספר לסביבה כי הוא רעב, עייף או מוטרד ממשהו (קור, חום , חיתול רטוב). גווני הקול של הבכי הם רבים ומכאן התפתחה ההבנה כי סוגים שונים של בכי מבטאים צרכים שונים.

אם נעקב מקרוב אחרי התפתחות התינוק נוכל להבחין כיצד הופך  ליצור חברתי. תחילה נבחין בקשר העין שיוצר (קשר עין שמשכו עולה משבוע לשבוע), אט אט נתרשם מחיוך רצוני למשמע קול ההורה ובהדרגה נלמד כיצד מתקשר באמצעות בכי ונרגע כששומע את קול אימו.

התפתחות חברתית של תינוקות לפי גיל

גיל התינוקהתפתחות חברתית נצפתהסבר
לידהבוכה, מחפש מגע וחום גווףבכי התינוק הוא האמצעי של התינוק לתקשר עם סביבתו ולומר : אני רעב, עייף, רטוב, חסר מנוחה. התינוק מחפש חום גוף וזקוק זמן רב על הידיים המקנה לו ביטחון רגשי
   
לידהקשר עיןהחל מהלידה מתחיל להתפתח קשר עין. אט אט מצליח התינוק למקד את עיניו (מרחק קצר 15-30 ס"מ בחודש הראשון) ולהתבונן בהוריו, המחיכים ומדברים אליו. ככל שעובר הזמן תדירות ומשך קשר העין עולה. ככל שתמידו במצבי פנים מול פנים תוך כדי דיבור ושירה לתינוק , הוא ילמד להתבונן בכם וליצור קשר עין. מגיל חודש כאשר התינוק מסיט את עיניו וראשו ממכם, נסו להבין למה, יתכן והא זקוק לפסק זמן מהגרייה שאתם נותנים לו. אם כך הדבר, נסו לעצור את הגירוי (הדיבור, השירה או ההפעלה).
   
ללידה – גיל חודשחיוך רפלקסיבימהלידה עד גיל שלושה וארבע חודשים מחייך התינוק חיוך רפלקסיבי. חיוך זה נובע מגורמים עצביים ומופיע פעמים רבות במהלך שינה. הוא אינו קשור לאינטראקצייה בין התינוק לסביבתו החברתית
 
חודש שני

התפתחות חיוך חברתי

התפתחות החיוך החברתי המבטא כי התינוק מזהה את הוריו ושמח לשמוע את קולם ולקבל את מגע ידם.
איך מעודדים חיוך חברתי – מסתכלים על פניו של התינוק, מדברים אליו ברכות ומלטפים אותו במטרה לעורר תגובת נועם עם או ללא חיוך רפלקסיבי. כשהתינוק מחייך מחזקים אותו בחיוך הדדי ומגע חוזר. אט אט התינוק לומד לקשר בין החיוך שלו , שנעשה רצוני, לחיוך הוריו.
   
חודש שלישימתקשר עם זרים ומזהה את בני משפחתו הקרובים ובמיוחד את הוריו
 
מצליח להתבונן ולהגיב לדמויות אדם, מזהה את בני משפחתו כדמויות מוכרות ומגיב אליהם במגע,קשר עין, חיוך ובכי המבטא את צרכיו. מביע חיוך והתנהגות נלהבת יותר כשרואה ושומע את הוריו.
חודש חמישירוצה ומחפש את נוכחותם של הוריומחפש את הוריו בחלל שרואה, מתחיל להושיט ידיים להוריו
   
חודש שביע – שנתייםמתבונן בזרים ומגלה חשש מהםיתכן ומפתח חרדת זרים, פחד היורד עם הגיל