טודלרס

האם מגבונים לתינוקות מסוכנים

מה החומר שבתוך המגבונים שעלול להיות מסוכן לתינוק

12.3.2011

מי לא משתמש במגבונים לחים לתינוקות ?
ככל שהזמן עובר השימוש וההתמכרות אליהם רק גוברת. משתמשים בהם לנקות את טוסיק התינוק בעת ההחלפה, לנקות את ידי הפעוט שהתלכלך ויש כאלו שמשתמשים בו לניקוי פני התינוק או להוריד איפור.

באפריל 2004 חשף עיתון מעריב כי במגבונים הלחים לתינוקות ישנו חומר בשם פורמלדהיד, החשוד כחומר מסרטן. בשנת 2005 שלח עיתון מעריב לבדיקות מעבדה שישה מותגים של מגבוני תינוקות. בכל הבדיקות נמצאו מינונים של החומר המזיק.

מה ידוע על החומר פורמלדהיד ?
פורמלדהיד הוא חומר המוגדר על ידי הארגון הבריאות העולמי כחומר "שעלול לגרום לסרטן בבני אדם ובודאות גורם לסרטן בבעלי חיים." מידע זה מבוסס על מחקר שמצא כי חשיפה ממושכת לחומר מעלה סיכון לחלות בסרטן הדם.
פורמלהיד הוא תוצר של התפרקות חומרים מסויימים בתוך המגבון ומבוסס על מרכיבי השימור של המגבונים. בשנת 2005  נערכה ישיבה של משרד הבריאות ובה הומלץ להפסיק את השימוש בחומר בתוך המגבונים הלחים ולעבור לשיטת שימור אחרות.רינת בכר, מנהלת מדור תמרוקים במשרד הבריאות פנתה לאיגוד לשכות המסחר ודרשה לעבור לשימוש בחומרי שימור אחרים (שגם הם מתפרקים לפורמלדהיד) אך ריכוז החומר בהם יהיה נמוך מאוד.  משלב זה לא נבדקו ישומי ההמלצות.

מהיכן מתחילה הבעיה ?
בישראל ובעולם כולו לא קיים תקן למגבוני תינוקות. בארץ מקבלים המגבונים אישור הפצה ממשרד הבריאות על תקן מוצרים קוסמטים למבוגרים. לא ידוע על בדיקות מקיפות שנערכות בארץ למגבוני תינוקות או סוג של בקרה על המגבונים.

 
מה המסקנה ?
לעבור לניגוב בצמר גפן ומים של הפנים.
להמנע כמה שניתן בניגוב רב עם מגבונים (לשטוף טוסיק תינוק עם מים וסבון מתחת לכיור אם ניתן)
להמנע ממגע ושפשוף חזק של המגבון עם עור התינוק
להמנע מניגוב הפנים ובעיקר העיניים עם מגבונים לתינוקות.
המגע של פורמלדהיד עם העפעפיים עלול לגרום לגירוי העיניים ולכן חשוב להמנע מכך.
 
מעוניינים לקרוא עוד על הסכנה במגבונים לתינוקות ?
כנסו לאתר מעריב – "הסוף למגבונים המסוכנים" – דן אבן , 2006

רוצים להכין בעצמכם מגבונים לחים ? כל מה שצריך זה לקנות נייר מגבת סופג ורך לטבול אותו בכוס מים, כפית סבון תינוקות וכפית שמן תינוקות, לערבב הכל ולאחסן בקופסת פלסטיק. ככה יש מגבונים לחים בלי חומרים משמרים המסוכנים.