טודלרס

תינוק רגיש מאוד

מה המאפיינים של התינוק רגיש ?

11.4.2013

כבר בגיל צעיר אפשר ללמוד על מזג של תינוקות. ידוע כי המבנה הרגשי של תינוקות או הטבע שלהם נקבע מראש על פי הגנים והכימיה. ילד להורים מופנמים ורגישים קרוב לוודאי יהיה דומה להם (ביישן ורגיש). ילד להורים היפראקטיביים/מחפשי תנועה  קרוב לוודאי שיהיה ילד נמרץ. למרות תפקידם העצום של הגנים והכימיה במוח לסביבה יש תפקיד עצום בעיצוב מזגו על ידי הסביבה. תינוק שיחשף לסביבה מגרה באופן חיובי יצליח "לרכך" את מאפייניו "הבעייתיים. לדוגמא, ילד מופנם שיחשף בהדרגה לסיטואציות חברתיות לצד תיווך ודרישה מותאמת יצליח ללמוד כיצד להתמודד עם מצבים חברתיים בהם חש בושה. יש הטוענים כי השפעת הסביבה (הלמידה) כל כך גדולה עד כדי כך שהיא משנה את המבנים המוחיים.

למה חשוב להכיר ולהבין את את המזג של ילדו ?
ככל שהורה מכיר את המזג של ילדיו טוב יותר הוא יכול לחזק את מוקדי הכוח והחולשה ולעזור לילד להתמודד עם קשיים ואתגרים. תינוקות רגישים לעיתים נולדים פגים או במשקל נמוך מהממוצע. הם נוטים להיות מתוחים ורגישים יותר לסביבה. תינוקות אלו מגלים רתיעה ופחד מרעשים או אורות חזקים. תינוקות רגישים הם בעלי נטייה לבכות ללא סיבה. הם זקוקים לסביבה תומכת ומוגנת כדי לישון. הוריהם צריכים לעטוף אותם היטב וליצור סביבה חמימה ומעט חשוכה כדי שירדמו.

רעשים
תינוק רגיש לרעשים יתעורר מכל רעש קל ויתקשה להרדם מחדש. הוא יחווה חידושים ברגישות רבה ולכן צריך לחשוף אותו אליהם לאט ובהדרגה. אם תינוק זה יבדק בריפוי בעיסוק יתכן ויתואר כתינוק עם סף גירוי נמוך מבחינה חושית.
ילדים אלו הם בעלי כמויות רבות יותר של הורמוני לחץ ולכן חווים רגשות פחד ורגשות אחרים בצורה עזה יותר. תינוקות אלו הם גם לעיתים קרובות רגישים חברתית ולכן הם מופנמים, ביישנים יותר וחששנים יותר. הם זקוקים לזמן והדרגתיות כדי להסתגל למסגרת ילדים חדשה המתרחשת בגן חדש או בחוג חדש. ילדים רגישים לעיתים הופכים לתלמידים טובים – יכולות ריכוז והרכבה טובים, יתכן עקב העובדה שנוח להם לשבת וללמוד לעומת העולם התנועתי וחברתי הסוער , רועש ומציף  בגירויים חזותיים.

מאפייני התינוק
אכילה  – שינויים קלים בסדר יום או תנאי החדר עלולים לפגוע ברצון לאכול. יתכן ויתקשה להצמד לשד. בשלב מאוחר יסרבו למזון מוצק כחלק מקושי בשינויים.
פעילות – תינוקות/פעוטות וילדים רגישים יהיו זהירים באינטראקציה עם צעצוע חדש, מצב חדש, אדם חדש. הם יתקשו לקבל ולזרום על שינויים. הם מתאפיינים ברמת פעילות נמוכה ולכן זקוקים לעידוד כדי להשתתף. הם מתאקלים טוב יותר במשחק עם ילד אחד מאשר משחק בקבוצה. ירתעו מאנשים המדברים בקול חזק מאוד או צועקים.
שינה – זקוקים לעיטוף ותנאים חוסמי גירויים כדי להרדם. אם מפספים את חלון השינה שלהם יתקשו יותר להרדם
מצב רוח – מתעצבנים בקלות ומגיבים בעוצמה לגירויים חיצוניים , מוטרדים בקלות התינוק יתואר על ידי ההורים כילד בכיין, שמפריעים לו הרבה דברים בסביבתו, מתקשה להסתדר עם אנשים אחרים ונצמד אליהם רבות ויותר מדי גם שלא רעב או עייף.

קראו עוד בנושא:
תינוק עם טמפרמנט קשה