טודלרס

תינוק בן שנה וחצי בודק גבולות

התינוק בודק גבולות או חוקר את סביבתו ? איך מומלץ להגיב

24.5.2013

הילד הגיע לגיל שנה והוא לא מפסיק לבדוק גבולות ? נוגע במה שאסור ? מחפש לעשות דברים מסוכנים ואת לא יודעת כיצד להגיב …

הדבר הראשון שחשוב לדעת הוא להגיב ללא תחושת כעס. הילד שלך לא מנסה להכעיס אותך או לעצבן אותך הוא פשוט בודק את סביבתו ואת גבולתיו. יתרה על כך, כשאת מגיבה בכעס הוא עלול לפרש זאת בצורה חיובית (הינה, כך אני מקבל יותר התייחסות) ולחזור לעשות את הפעולה הבלתי רצויה שוב ושוב. נוסף על כך שבניית סמכות הורית נכונה אינה דורשת כעסים  אלו הסיבות שכדאי להמנע מתגובות כועסות ומוקצנות במצבי בדיקת גבולות בכל גיל.

בדיקת גבולות בגיל שנה – מה כדאי לעשות
לוודא שהבית בטיחותי מספיק – אם את אומרת בבית הרבה את הביטוי "לא, זה אסור, יתכן והבית שלך אינו מספיק בטיחותי לתינוק או לפעוט. חשבי כיצד ניתן לנעול ארונות מסויימים, להרים לגובה כבלים חשמליים, כלים שבירים וחפצים למבוגרים שאינך רוצה שהילד יגיע אליהם. בצורה זאת תוכלי להיות רגועה יותר ולהפחית את כמות האיסורים וההגבלות.

להיות עקביים – חשוב ששני ההורים יגיבו בצורה זהה להפרת גבולות ולא יהיה הורה שמתיר עשייה כלשהיא לעומת הורה שאוסר זאת, מצב שיבלבל את הילד.

להגיב מילולית בצורה ברורה מיידית אך רגועה תוך הסבר ונימוק – זה חם, אם תגע עלול לכאוב ביד, ארון מתחת לכיור הוא לחומרים של אבא ולאמא, בוא נלך לארון משחקים שלך.

למילים יש משמעות מוגבת אצל תינוקות ולכן מומלץ לנקוט בפעולות אם לא עוזר כמו לעבור למשחק באיזור אחר, לצאת מהבית.

הסחה /מעבר לפעילות אחרת – אם הילד מנסה שוב לעשות את הפעולה האסורה, מומלץ להגיב מילולית אך בו זמנית לנסות להסיח את הילד לפעילות חיובית אחרת. לדוגמא, בוא תקח את המגנטים ותבנה לי .., פתחתי את קופסת הלגו, בוא תרכיב לי מגדל..