טודלרס

התפתחות תינוקות בגיל 19 חודשים

התינוק בן שנה ושבעה חודשים ? קראי על התפתחות התינוק והמלצות להורים

27.4.2014

השנה השניה לחיים היא שנה מאוד מאתגרת. בגיל 19 חודשים מרבית הילדים הולכים היטב, רצים, מתכופפים להרמת חפץ תוך שמירה על שיווי משקל ומטפסים לגובה על סולמות בגן משחקים ולעיתים גם כל מה שנראה מעניין לטפס עליו. בגיל הזה אפשר להבחין בילדים זהירים יותר שיחששו לטפס לגובה ולעומתם כאלו שיטפסו ללא כל מודעות לסכנות נפילה. קחו בחשבון שבגיל הזה אין מודעות טובה לסכנות ולכן חשוב לקבוע גבולות על מה מותר לטפס ועל מה לא. טיפוס וקפיצה על ספה יכול להראות כדבר כיפי אך להסתיים בחבטה אדירה של ראש התינוק על חפץ מסוכן. אל תאפשרו תנועה או טיפוס שאינם בטיחותיים לתינוק. הקפידו על גבולות ברורים ועקביים.

בגיל 19 חודשים התינוק וזקוק לתנועה כך שהפעילות הגופנית צריכה להיות חלק משגרת היום. אל תוותרו על טיולים והליכה לגינות ופארקים. שעות הבוקר ואחר הצהריים המוקדמים הם זמנים טובים לטיול ומשחק  בחוץ. בימים גשומים וסוערים הקפידו לאפשר הרבה תנועה בבית דרך מסלול מכשלולים, משחק עם כדורים, חישוקים, שירה וריקוד משחקי קליעה (לדוגמא, קליעת כריות קטנות לסל כביסה גדול).

בגיל 19 חודשים  התינוק מצליח לבטא כ10-20 מילים ואף יותר.  אם טרם התחיל לדבר או מדבר פחות מכמה מילים אין דאגה. ישנם ילדים שמתפתחים בתחום השפה מאוחר יותר ללא בעיה בעתיד. מנגד, מומלץ לעקוב על התפתחות השפה והשמיעה אצל אחות טיפת חלב ורופאת הילדים ולהתייעץ כל תקופה לגבי אבחון ובדיקות נוספות רלוונטיות (כמו בדיקת שמיעה). בנוסף, מומלץ להרבות בשגרה של הקראת ספרים ושירה עם הילד.

בתחום החברתי טרם התפתחו מיומנויות הקשורות ביכולת לחלוק משחקים או לשחק במשותף, הקפידו לא לדרוש מהילד דברים שאינו יכול לעשות רגשית וחברתית.

התקפות כעס ובכי יכולים להגיע במצבי תסכול, רעב, עייפות ומצבים נוספים. השתדלו להשאר רגועים, להגיב בצורה אסרטיבית וברורה. ילדים בגיל הזה אינם יודעים עדיין לווסת את רצונותיהם המיידיים או לווסת את רגשותיהם ולכן אם לא יקבלו דבר מה מיד או כפי שהם רוצים הם עלולים לפרוץ בבכי. אין צורך לוותר להם, הם צריכים ללמוד את התנהלות העולם סביבם והבכי אינו צריך להרתיע מלספק גבולות וחינוך.