טודלרס

פאזל לגיל הרך

רוצה לתת לתינוק או לפעוט פאזל או הרכבה אך אינך יודעת מה ? קראי מידע מקיף על התפתחות יכולת ההרכבה בגיל הרך

14.5.2013

כבר מגיל שנה ניתן ללמד תינוקות את תהליך ההתאמה שיוביל בהדרגה להרכבת הפאזל הראשון. למה כדאי להתחיל בגיל מוקדם (לפני גיל שנה) ? על תהליכי ההתאמה והרכבה וחשיבותם בהתפתחות חשיבה מרחבית, מושגי יסוד ופיתוח תנועות כף יד. טיפים להתאמת סוגי הרכבה ופאזלים לפי גיל התינוק, הפעוט או הילד ועל תפקידם של ההורים בתהליך הלמידה.

 פאזל הוא משחק קלאסי. לא סתם קמה רשת פאזלנד. פאזל הוא משחק הרכבה מעניין, המאפשר לשלב תוכן עם משמעות ופיתוח תהליכי חשיבה רבים כמו יכולת תפיסה מרחבית, כיווניות, הבנת מושגי צורה, צבע, הבנה של פעולת הרכבה ופירוק השלם ופתרון בעיות. למרות שהפאזל נמכר כמשחק חשיבתי, הוא גם דורש יכולות מוטוריות מגווניות. הידיים הקטנות של התינוק, הפעוט או הילד נדרשות לעבוד במלוא המרץ כדי לסובב חלקים, לצרף חלקים ולחברם.
 

מתי מתחילים להרכיב פאזלים ?
הורים רבים סבורים שרק מגיל שלוש –ארבע ילדים יכולים להתחיל להרכיב פאזלים. מה שהורים רבים אינם מבינים הוא שהיסודות להרכבה ניתן וכדאי לבסס כבר לפני גיל שנה.
 

פעילות ההרכבה הראשונה – התאמה בין מכסה לקופסה ולאחר מכן קופסה בתוך קופסה
החל מגיל שבעה- לעשרה חודשים מתחילים הילדים לשלוט בידייהם הקטנות באופן מדוייק . כברבשלב זה אפשר להתחיל במשחקי התאמה ראשונים של שני חלקים. משחקי התאמה לא חייבים לקנות. אפשר פשוט לשחק בהתאמה של מכסה לקופסה. מה אפשר לעשות עם התינוק ? אפשר להכניס רעשן קטן לקופסה ולשקשק. הילד ינסה להוציא את הרעשן ואתם תעזרו לו. ניתן לפתוח את הקופסה וכך להראות לתינוק את הקשר בין המכסה לקופסה או לפתוח מעט ולאפשר לתינוק להמשיך בפעולה. ככל שתעשו זאת במגוון חפצים (התאמת מכסה לקופסה עם קופסאות בגדלים, צורות וצבעים שונים), כך תעזרו לתינוק להבין את הקשר המרחבי בין המכסה לקופסה וקשר התאמת הגודל ביניהם. גם משחק של שתים שלוש קופסאות שבו מכניסים קופסה קטנה לתוך קופסה גדולה הוא משחק התאמת גודל חשוב. בגיל זה מרבית התינוקות לא בהכרח יצליחו לעשות זאת או יעשו זאת יחד עם ההורים ללא הבנה מלאה אלא בניסוי וטעייה, אך אט אט עם הגיל וההתנסות, מימד הגודל, המקשר בין הקופסאות ילך ויתהווה.

 

פעילות הרכבה – הכנסת צורות לתוך מיכל  דרך חורי צורות בגיל תשעה חודשים לשנה
סביב גיל שנה ובמקביל לחשיפה, לומדים התינוקות להכניס צורות לתוך מיכל דרך חורים בעלי צורה זהה. כך למשל הם רואים ותופסים שאת הריבוע מכניסים לתוך הקופסה דרך חריץ הריבוע ולא דרך חריץ העיגול. מדובר במשחק תלת מימדי המאפשר לילד להבין את ההתאמה.
ומה התפקיד שלכם כהורים ?
לאחוז את יד הילד ולעזור לו למצוא את החריץ המתאים.
להמחיש כי כוח (ללחוץ שוב ושוב) לא עוזר וכי צריך למצוא חריץ זהה בצורה
להעביר את אצבע הילד על מתאר הקוביה ומתאר החריץ , להמחיש ולהסביר שזה אותו דבר.
לשוב ולחזור על שמות הצורות כדי להקנות אוצר מילים.
לקנות קופסת קוביות עם צורות חדשות ו/או דמויות מורכבות יותר כאשר הילד מתאים ומכניס בקלות את הקוביות בעלות הצורות הפשוטות לחריצים.בצורה זאת הילד יתרגל את תהליך ההתאמה במשימה מורכבת יותר.

 

פאזל התאמה ראשון – גיל שנה – שנה וחצי
סביב גיל שנה –שנה וחצי מצליחים הפעוטות להתאים צורות עץ שטוחות לצורה החסרה בתוך פאזל. פאזל ראשון הוא פאזל התאמה/לוטו. בפאזל זה הצורה שמניחים על החלק החסר נראת בדיוק כמו הצורה והצבע מתחת (בגלל זה מדובר במשחק התאמה). ידיות העץ המחוברות לחלקי הפאזל מלמעלה מאפשרות לילד להוריד ולשים את החלקים.
ומה התפקיד שלכם כהורים ?
להסביר לפעוט על תמונות הפאזל וכך להעשיר אוצר מילים
לשלב הוראות מילוליות קצרות
לסייע לו להתאים את החלקים באופן נכון
לאתגר את הילד על ידי הזזת סיבוב הפאזל לכיוונים וזוויות שונות (למשל להרכיב את הפאזל הפוך- כשהתמונות פונות לכיוון השני) כדי לעודד את הילד ללמוד לסובב את חלקי הפאזל לכיוונים שונים.
בתחום זה יש מגוון תחומים של פאזל (פאזל בגדים, פאזל כלי תחבורה, פאזל פירות וירקות, פאזל חיות), קנו את הפאזל בתחום שבו אתם רוצים להרחיב את אוצר המילים או בתחום תוכן שבו אין משחק בבית (למשל אם יש צעצועי חיות, קנו פאזל התאמה של בגדים). אם הפעוט משחק בקלות עברו לפאזל עץ שבו אזור התאמה אחד צריך לכלול שני חלקים.

 

טיפים להורים
תינוקות ופעוטות הם בעלי טווחי קשב קצרים, אם לתינוק נמאס ממשחקי ההתאמה והרכבה, עברו למשחק אחר אך חזרו למשחק במועד אחר והמשיכו לגוון את הלמידה ולדרג את מורכבותה.

לוו את תהליך הרכבת הפאזל במילים המתארות את הצורות והדמויות בהם הילד נוגע וכך תוכלו לסייע לילד לקשר בן האובייקט לשמו. זכרו להשתמש במילים מרחביות כמו למעלה או למטה, באמצע בפינה תוך הצבעה על כיוון/מיקום המילה כדי לכוון את הילד ולרכוש מילים מרחביות

נסו לעיתים להתייחס לביצועים של ילדיכם כמו בדיקה ולהמשיג לעצמכם מה אתם רואים במשחק (למשל הילד יודע להתאים חלק כשהפאזל ישר אך טרם למד כשהפאזל מסובב ולכן כדאי להדגים לו סיבוב חלק ולסובב יחד איתו), אלו מושגים אתם רוצים ללמד את הילד בעת הרכבת הפאזל והקשרם למצבים אחרים

אורות אזהרה – ישנם פעוטות וילדים שכבר מגיל צעיר לא אוהבים פאזלים. לעיתים בגלל החשיבה המרחבית שנדרשת, לעיתים בגלל הצורך לבצע פירוק והרכבה, לעיתים בגלל הסבלנות וטווח הקשב בארוך. אל תוותרו. השתדלו לשבת ולשחק בפאזלים גם אם מדובר על זמן קצר והרבה עזרה. תרגול הפזאלים בגילאים הצעירים מהווה אבן דרך למיומנויות קוגניטיביות, מוטוריות ושפתיות בהמשך ולכן כדאי לשלבם בעולם המשחק של הילד.

הרכבה נעימה