טודלרס

זיכרון של תינוקות

מה יכול לזכור תינוק מחוויות שנותיו הראשונות

14.5.2013

תינוקות חווים כל כך הרבה חוויות במהלך שנתם הראשונה. שרים להם, מנגנים להם, מספרים להם סיפורים, מציגים להם פנים ודמויות רבות. לצד כל חוויות אלו נשאלת שאלה בסיסית אחת : מה זוכר תינוק צעיר מכל סל ההתנסויות והאירועים שעובר ? על מנת להבין את תחום ההתפתחות הקוגניטיבית של תינוקות ותחום הזיכרון בפרט ראשית יש להבין מושגים מתחום הזיכרון
למעשה קיימים סוגים מגוונים של זיכרון, בכתבה זאת נציין מספר סוגי זיכרון עיקריים
זיכרון לטווח ארוך – היכולת לזכור אירוע לאחר מספר דקות מרגע התרחשותו והלאה
זיכרון לטווח קצר – היכולת לזכור אירוע סמוך לזמן התרחשותו
זיכרון סנסו מוטורי – זיכרון הקשור לתחושת התנועה (הזיכרון של התינוק כי כבר ביצע את תרגילי האופנים שאת עושה איתו עם הרגליים בעבר). מדובר בזיכרון פרוצדורלי
זיכרון יצוגי – היכולת לייצג אירוע, אדם או פעולה במוח ולזכור אותה.
זיכרון שמיעתי – זיכרון מידע הקשור לשירים, מילים ומוסיקה.
זיכרון חזותי- זיכרון הקשור למידע חזותי
זיכרון לפרצופים – ישנו אזור ספציפי במוח הקשור לזכירה זאת
יש זיכרון ויש זיהוי. זיהוי היא היכולת לזהות מידע (מילה, תנועה, פעולה, מקום) שאנו מכירים.
פעולת הזיהוי קלה יותר מפעולות הזיכרון האקטיבי.

לכל ההורים ברור כי תינוק בגיל שנה אינו יכול לזכור אירועים, פעולות, לטווח הארוך. הוא גם אינו יכול לייצג עדיין אירוע, אדם או פעולה במוחו. יכולת זאת מתחילה להתפתח רק החל מהשנה השנייה לחיים (דבר המתבטא במחוות סמליות- ראה התפתחות פעוטות וביכולתו של הפעוט לזכור למשל היכן היה מצוי המשחק בפעם האחרונה שראה אותו מונח במקום כלשהו).
בשנה הראשונה זיכרונו של התינוק מוגבל ומתאפיין ביכולות והמגבלות הבאות:

זיכרון תחושתי – תנועתי – רוני אמא של נועם, בת חמישה חודשים מפעילה אותו על מזרן כל בוקר. היא עושה לו תרגילי רגליים (אופניים), מזיזה לו את ידיו לצלילי המוסיקה, מערסלת אותו כדי שירגע במצבי בכי, שמה אותו על כדור פיזיותרפיה כדי לעודד תנועות ישור ושיווי משקל. נועם חוזר וחש את תנועות אלו יום יום. אט אט תנועות ההפעלה נעשות מוכרות יותר. הוא זוכר כבר את התחושה של תזוזת רגליו, הוא זוכר את התחושה להיות על כדור קופצני. מדובר בזיכרון התחושתי תנועתי הבסיסי ביותר. הגוף זוכר חוויות תחושתיות מוטוריות שהתרחשו פעמים רבות.

זיכרון שמיעתי – רוני אמא של נועם שרה לו מדי יום אותם שירים. ישנם שירים של בוקר, ישנם שירים של זמן הפעלה, ישנם שירים ששרה כשקוראת לו סיפורים. נועם מקשיב לשירים אלו. החזרה הרבה על השירים בפעילויות ספציפיות גורמת לשיר להפוך להיות מוכר יותר ויותר. אין זה פלא שכאשר רוני שרה, נועם מתחיל לחייך. השיר המוכר לו, נותן לו תחושת בטחון ורוגע ומעורר חיוך והנאה.

למה זיכרון של תינוקות מוגבל בשנתם הראשונה ?

קיבולת מוגבלת של אחסון המידע
היכולת של התינוק לזכור את חלקי המשחק, חלקי השיר, שמות החיות בכל פעם שאת שרה לו או משחקת עימו היא מוגבלת. מוגבלות זאת גורמת לנו המבוגרים לחזור על אותם משחקים, שירים וספרים שוב ושוב. מדובר בפעולה חשובה וחיונית היות והיא מאפשרת לתינוק כל פעם להזכר במה שכבר מכיר וללמוד מילים, מנגינה או פעולות חדשות (כאלו שקיבולתו לא איפשרה לו ללמוד בפעמים הקודמות).

לתינוק אין יכולת להבחין בין מידע רלוונטי לבלתי רלוונטי ולהכלילו ממצב למצב
מחקר שבדק תינוקות בני חצי שנה, קשר לרגל התינוק חוט המקושר למובייל. כל פעם שהתינוק הזיז את הרגל המוביל הוציא צליל. התינוק למד את הקשר בין תנועות הרגל לצליל המוביל בהקשר ספציפי זה . יום למחרת שקשרו לתינוק חוט לרגל , המקושר למובייל אחר (עם ציור אחר) התינוק לא הצליח להכליל את שלמד ולא הזיז את רגלו כדי להפיק צליל מהמובייל.

העדר יצוג של מידע המבטא יחס בין אובייקטים
יחס בין אובייקטים מהווה תהליך עיבוד אמיתי. תינוקות יכולים לזכור מראה של משחק, צליל אך היחס בין חלקי האובייקטים עדיין אינו מאוחסן ונזכר בזיכרון. תינוק קטן עשוי לזכור את מראה קופסה כלשהי (הכוללת כלי ומכסה) אך את היחס המרחבי בין השניים (המכסה סוגר ומורכב על הכלי) אינו בהכרח רואה, מאחסן וזוכר.

קראי עוד על התפתחות זיכרון