טודלרס

אימון קשב לתינוקות

האם אפשר לאמן קשב כבר אצל תינוקות

14.4.2013

מחקר חדש שנערך במכון להתפתחות המוח והקוגניציה שבבירקבק , לונדון מוכיח כי אימון קשב של תינוקות יכול לשפר את יכולותם של תינוקות למקד את קשבם בגירויים שונים לזמן ארוך וכי ליכולת זאת יש השלכות מרחיקות לכת על יכולת הלמידה של הילד.

המחקר החדש – אימון קשב של תינוקות
הקהילה המדעית בתחום ההתפתחות הילד מגלה כל יום גילויים חדשים. והפעם, מחקר חדש מוכיח  עד כמה מוחו של התינוק הוא פלסטיסי (גמיש) ומתפתח כפונקציה של גרייה קוגניטיבית סביבתית. במכון הפתחות המוח והקוגניציה שבלונדון ביצע החוקר סאם וואס מחקר התערבות לבדיקת יכולות הקשב ושיפורם בקרב תינוקות. החוקר אימן יכולות קשב דרך תרגלי התבוננות בדמויות במסך מחשב במסגרת מחקר שכלל תינוקות בני אחד עשר חודש. במשימה אחת תרגילי האימון במחקר , הפרפר התעופף על מסך המחשב רק כאשר התינוק הסתכל עליו, בזמן שאלמנטים מסיחים אחרים היו על המסך. התינוקות ביקרו במעבדה חמש פעמים במשך 15 יום . חצי מ-42 התינוקות מחקר השתתפו באימון הקשב הממוקד ואילו החצי השני צפה בטלוויזיה. כל תינוק נבדק בתחום יכולות החשיבה לפני ואחרי המחקר. ממצאי המחקר העלו כי תינוקות שלקחו חלק בקבוצת אימון הקשב שיפרו  את יכולת המיקוד שלהם למשך זמן ארוך יותר ושיפרו את יכולתם להעביר קשב מגירוי אחד למשנהו.

למה חשובה יכולת מיקוד (קשב ממוקד) ויכולת העברת קשב אצל תינוקות וילדים
מנהל המחקר סאם וואס מסביר כי בחיים אנו נדרשים ליכולת למקד את הקשב שלנו בדבר אחד מבלי להיות מוסחים מגירוי סביבה אחרים. ככל שילד יכול לחקור משחק מבלי להיות מוסח מגירויים חיצוניים , יכולת הלמידה והחשיבה שלו מתפתחת ונחשבת טובה יותר. לעיתים אנו רוצים דווקא להיות מסוגלים להעביר את הקשב שלנו מדבר לדבר  (כשתינוק רוצה להתייחס לאנשים שונים שמדברים אליו בחדר).
גם יכולת זאת נדרשת ומתפתחת דרך גרייה סביבתית.

השלכות המחקר על התינוקות שלנו...
תוצאות המחקר מראות, באופן בלתי מפתיע, עד כמה מערכת הקשב האנושית דינמית וניתנת לשינוי במוח הצעיר של הפעוט. ואם כך הדבר, אולי כדאי פחות לוותר לפעוט או לילד שזונח חקירה של משחק בן רגע ולנסות לעודד אותו לחקור למשך זמן ארוך יותר. המיקוד במשחק על כל מאפייניו עשוי לעודד את פיתוח מנגנוני הקשב.  גם יכולת מוסחות ניתנת לניטור, יתכן ובאמצעות תיווך למיקוד, וחשיפה ללמידה ומשחק גם במהלך רעשי רקע ניתן ללמד את הפעוט להתרכז (לפתח קשב ממוקד מבלי להיות מוסח כה בקלות).

לדבר החוקרים ככל שילד מסוגל להתרכז/להתמקד בדבר אחד כמו משחק או ספר ובו זמנית להתעלם מגירויים מסיחים (אנשים שעןברים בחדר), כך יכולת הלמידה של הילד תהיה גבוהה יותר. אם כך הדבר, החוקרים יצטרכו לבחון את ההשלכות של ממצאים אלו על התערבות בגיל צעיר של פגים ופעוטות המציגים טווחי קשב וקשיי למידה ועוד. אם הנושא מעניין אתכם, עקבו אחרי יציאתם העתידית של תוכנות מחשב לתינוקות בתחום אימון הקשב.

חומר למחשבה (על הקשר בין סביבה להתפתחות).
אם מוחו של התינוק כה דינמי, ויכול לשפר מנגנוני קשב דרך גיריית קשב אינטנסיבית וממוקדת, כך גם יתכן ויכול לאבד יכולות אלו, כאשר גרייה זאת אינה קיימת ו/או אינה נדרשת בסביבת הפעוט. משמעות הדבר שיתכן והיכולת הקשב המשופרת של הפעוטות שהשתתפו במחקר לא בהכרח ישמרו אם סביבתם לא תמשיך לגרות את מערכות אלו בין אם זה באמצעות תוכנות מחשב ובין אם באמצעות גרייה סביבתית דרך משחק.


המחקר המלא :

wass,s.v.,porayska-pomsta,k. & johnson, m.h. ().training attentional control in infancy, current biology 21, 18, 1543-1547.press: science daily