טודלרס

איחור בהליכה אצל תינוקות

התינוק בן שנה וחצי ויותר ואינו מראה סימנים להתחלת הליכה ? למי כדאי לפנות להתייעצות

14.5.2013

איחור בהליכה אצל תינוקות. הילד בן שנה וארבע חודשים ואינו הולך ? מרגישה לחוצה או מוטרדת לגבי התפתחותו. קודם כל הסירי דאגה מלבך, הרי דאגות לא פותרות בעיות וגם כי מרבית התינוקות שלא הולכים אחרי גיל שנה ילכו במוקדם ומאוחר. אז נכון שחלק גדול מהתינוקותת מתחילים את שלבי ההליכה סביב גיל שנה וכמה חודשים אך זכרו שלכל ילד יש את הקצב שלו. ישנם תינוקות "מהירים" שיתחילו לצעוד בגיל עשרה חודשים וישנם תינוקות שהתפתחתם איטית יותר ויתחילו לצעוד בגיל שנה וחצי. בנוסף, קחי בחשבון שאם את או בעלך הלכתם בגיל מאוחר (נטייה גנטית להתפתחות מוטורית מאוחרת) רוב הסיכויים שאחד מילדיכם גם כן יציג התפתחות דומה.

איחור בהליכה אצל תינוקות
מה עושים כשהילד עדיין אינו הולך. אם אינו מראה ניצני התפתחות של הליכה בגיל שנה וחצי מומלץ לפנות להתפתחות הילד לאבחון התפתחותי. שם תפגשי מרפאה בעיסוק ו/או פיזיותרפיסיטית שיבדקו את בנך ויתנו לך מידע מקצוע בנוגע להתפתחות ילדך.

איחור בהליכה אצל תינוקות – מה עושים ?
הבסיס העיקרי של התפתחות הילד כאשר יש חשש לעיכוב בהתפתחות ההליכה או עיכוב ברור הוא לאבחן , לטפל ולמצות את העבודה על שלבי ואבני ההתפתחות הקודמים.
מה הכוונה ?
לבדוק טונוס שריר תקין של הילד (שאין חולשה לדוגמא בשרירי גפיים עליונים ותחתונים)
לבדוק שיש התפתחות ויציבה סימטרית בין צדי הגוף ואם אין ממה נגרמים (האם התינוק מתקדם בעיקר באמצעות צד אחד ?, האם מתהפך בקלות לשני הכיוונים ?)
לבדוק שאין אב נורמליות בעמוד השדרה או בכף הרגל המעכבים הליכה
שלילת מחלות ובעיות במערכת עצבים מרכזית
האם ישנה הזנחה של צד אחד של הגוף ?
לבדוק שיש זחילה מתואמת יד ורגל נגדית.
לבדוק שישנם יכולות חציית קו אמצע
לבדוק שישנם יכולות רוטציה טובות לשני הכיוונים
לבחון שמצליח לנוע ולעמוד על מרחבים לא יציבים ולתרגל זאת
לספק תמיכה לתנועה משני הכיוונים (פעם מצד/יד ימין של הילד ופעם משמאל) ולראות האם הדבר משפיע על יציבות הילד בתנועה

והעיקר לא להלחץ, ישנם ילדים שמתחילים ללכת בגיל שנה ושמונה חודשים ואף מאוחר מזאת, סוגרים פערים התפתחותיים וגדלים להיות  ילדים נורמטיבים לכל דבר.

קראו עוד בנושא:
הליכה אצל תינוקות