טודלרס

צפיה במסכים אצל תינוקות

למה לא כדאי לחשוף תינוקות למסכים

11.6.2013

הורים רבים רואים בטלוויזיה או במסכי האיפון או האייפד בייביסיטר מצויין לתינוק. פשוט מניחים את התינוק מול המסך וממשיכים בעבודה , נקיונות ושאר סידורים אישיים. למה לא כדאי לעשות זאת למרות הפיתוי והנוחות ?

מחקרים שנערכו על ילדים שצפו בטלוויזה או מסכים מתחת לגיל 4 מצאו שהצפיה במסכים מעלה את הסיכון להתפתחות הפרעות קשב וריכוז. מסקנה הגיונית נוכח ריבוי הגירויים הויזואלים והשמיעתיים שהתינוק נחשף אליהם ושאינם באמת מאפשרים לו לחקור לעומק ולאורך זמן כל גירוי וגירוי אלא לקפיצות עיניים וקשב ממקום למקום.

תינוק אינו יכול לעבד את העומס החזותי והשמיעתי של המידע במסכי הטלוויזיה והמחשב ולכן סביר להניח שאינו מפיק ממנו תועלת גם אם נאמר לכם כי הקלטת מיועדת לתינוקות. תינוק עשוי כן לבהות במסך כמהופנט מעומס הגירויים שרואה. כפועל יוצא מכך דברים איטיים כמו משחק יכולים להראות לו משעממים.

קלטות וידאו אינן מעשירות של אוצר המילים של התינוק. תינוקות אינם לומדים מילים מצפייה בקלטות. המוח האנושי בנוי כך שלמידה שפתית או לחלופים הפעלת אזורי שפה במוח נעשת רק על די אינטראקציה בן התינוק לאדם אחר שמדבר איתו או שר לו. מחקרים שנעשו בתחום הראו כי אפילו החלק השפתי של מוחם של תינוקות שצפו באימם שרה להם לא פעל כאשר שירה זאת נעשתה דרך מסך (שיר שהוקלט ושהוצג מול התינוק). רק כאשר האם שרה לתינוק ונמצאה איתו יחד (פיזית מולו) פעל הצד השפתי במוח התינוקות.

צפייה בטלוויזיה ובמסך כלשהו מייצרת תינוק פסיבי הן קוגניטיבית הן רגשית והן מוטורית. תינוקות שלא צופים בטלוויזיה עסוקים באינטראקציות אנושיות המאפשרות התפתחות רגשית , שפתית ומוטורית. כמו כן תינוק שאינו צופה בטלוויזיה פעיל יותר וחוקר את עולמו דרך תנועה ומגע.

המסקנה היחידה מכלל עובדות אלו ברורה – נמנעים מלשים תינוק מול מסך טלוויזיה, איפון או אייפד.
טריוליילי ככל שנשמע, מזרן פעילות, משחקים, הקראת ספרים, טיול בגינה הם ההפעלות המפתחות את התינוק בצורה הטובה והבריאה ביותר. הקושי העיקר בעולם של היום הוא להמעיט ולבקר את כמות החשיפה למסכים, התחילו בגיל מוקדם ככל הניתן.