טודלרס

הפעלת תינוקות באמצעות מוסיקה

מה ההשפעות של מוסיקה על תינוקות, באלו מצבים יכולה לעזור

17.3.2013

האם התינוק שלך צריך לעלות במשקל ? האם את מחפשת דרך להרגיע או להסיח את בנך מכאבי הבטן ?  לקדם את התפתחותו או להפעילו בבית? אם כן, מוסיקה יכולה התשובה. מוסיקה גם יכולה להשפיע על מצב הרוח שלך ושל תינוקך בימים פחות טובים ? מהם הדרכים הטובות להכניס מוסיקה לחיי הילד, כבר מהחודשים הראשונים לחייו ?

האם האזנה למוסיקה יכולה להביא תועלת לתינוק ?
התשובה היא בהחלט כן! . חשבי איך המוסיקה משפיעה עלייך, איך צלילים יכולים להפיג מצב רוח רע, ואיך מוסיקה רכה יכולה לעזור להירדם. תינוקך אינו שונה ממך. לשירי ערש יש השפעה מרגיעה על התינוקות. שאלי כל הורה שקם בשעה 2 בלילה כאשר תינוקו התעורר, וההורה שר לו שירי ערש. מוסיקה יכולה לעזור בחיזוק תינוקות שנולדו טרם זמנם. חוקרים מאוניברסיטת בריגהם-יאנג, למדו את השפעות המוסיקה על 33 תינוקות שנולדו טרם זמנם. הם השמיעו להם מוסיקה של שירי ערש במשך 40 דקות למשך 4 ימים. כאשר הרופאים בדקו את התינוקות ביום הרביעי, הם מצאו שהתינוקות שנחשפו למוסיקה, עלו יותר במשקל, היו בעלי לחץ דם נמוך יותר ופעימות ליבן היו חזקות יותר.

המוסיקה יכולה להביא גם לך תועלת. יש לה יכולת לשפר את מצב הרוח שלך, להרגיע את עצביך, ואפילו לגרום לך לרצון לרקוד. המוסיקה גם עוזרת בקשרים שבינך ובין תינוקך ועשויה להרגיע את תינוך במצבי אי נוחות ופחד.
 

האם יכולה המוסיקה לגרום לתינוקך להיות חכם יותר?
על התפתחות קוגניטיבית וחשיפה למוסיקה

כיום עוד אין מספיק מחקר בתחום זה. מומחים אחדים טוענים שלימוד לנגן על כלי נגינה גורם לילדים להיות חכמים יותר במתמטיקה, אבל המסקנה מבוססת על מחקר שהתמקד בילדים מבוגרים יותר, לא תינוקות וילדים קטנים. לדוגמא, מחקר אחד מצא ששיעורי פסנתר יכולים לקדם את תחושת התלת-מימדיות שלהם, אבל המומחים בדקו רק ילדים בגילים שבין 3 ל-4 שנים.התינוקות מסוגלים כנראה ללמוד מנגינה מהדיבור, למרות שאינם מתוחכמים מספיק לדעת משהו על מוסיקה.
 

מהם הדרכים הטובות ביותר להפוך את המוסיקה לחלק מחיי הילד?
במקום טלויזיה השתמשו במכשיר סטיריאו או במכשיר מוסיקלי אחר, לחלק החשוב ביותר בדירתכם. ריקדו מסביב עם תינוקכם לקול מוסיקת ג'ז ואז תעברו לשיר אהוב. חשבו על חיי המשפחה היום יומיים כסרט שצריך פס קול. כאשר תשמיעו שירים במשך זמן ארוך, תעזרו לפתח את רצון הילד למוסיקה, וכאשר יגדל הילד, תהיה לו אוזן שהורגלה לכך.
 

השמיעו מוסיקה בזמן שהתינוק במיטה
גירמו לאסוסיאציה של שירים מיוחדים עם סוף היום, כדי לתרגל את ילדכם לישון. שימרו על קצב ועוצמת קול נמוכים, ולהחשיך את החדר. כדאי להימנע מלהשאיר טייפ עם שירי ערש ולצאת מהחדר כדי שתינוקכם יירדם. כאשר השירים יסתיימו עלול תינוקכם להתעורר ולהיות זקוק לכם כדי שהמוסיקה תימשך.במקום זאת נגנו מספר שירים עבור ילדכם וסיגרו את הטייפ או את נגן הדיסקים לפני שהתינוק נרדם. המנגינה תכניס אותו בהדרגה למצב איטי ורדום.
 

שירו לתינוקכם
אל תדאגו איך אתם נשמעים, ילדכם לא יביע ביקורת ויאהב את מאמציכם ואת תשומת הלב. שירו גם במשך זמן המשחקים. אפילו משחק פשוט יכול להיות מחזה מוזיקלי, כאשר אתם שרים את המילים בקול. עשו פנים מצחיקות ומחוות כדי להעסיק את תינוקכם.
 

תנו לפעוט ליצור את המוסיקה האישית שלו
ילדכם עשוי להנות מטפוף בתוף, בפסנתר, או קסילופון, אבל רק כדי לההנות מעצם הפעולה. הילדים לא מפיקים תועלת מנגינה על מכשיר מוזיקלי עד שהם מגיעים לגיל 3 שנים לפחות.זה הזמן שתאי המח המפקחים על הנגינה מתחילים להתפתח.
 

האם יש איזה סוג של מוסיקה שהיא הטובה ביותר לילד?
ההעדפות האישיות שלכם צריכות להדריך אתכם בבחירה. אם אתם אוהבים מוסיקה קלאסית, ותינוקכם מראה סימנים שהוא אוהב זאת, תנו לו לההנות מכך.נגנו לואת השירים האהובים עליכם, ותוסיפו לכך טונים ברזילאים או אפריקאים. כל דבר עם מנגינה טובה יצליח, למרות ששירים איטיים מתאימים יותר לזמן שינה, ושירים מהירים מתאימים לזמן משחקים. רצוי להימנע ממוסיקה רעשנית ומרגיזה, או מוסיקת ראפ. מחקר בחיות מראה שחשיפה קבועה לרעש כאוטי משנה את מבנה המח. ישנם מחקרים המראים שאפילו צמחים מראים נטייה לסוג מתאים של מוסיקה. (קיסוס שגדל בבית שבו מנגנים מוסיקה קלאסית כל היום, גדל טוב יותר מאשר קיסוס שגדל בבית שבו משמיעים מוסיקה רעשנית). בקיצור כאשר מדובר בניגון לילדכם, חשבו על משהו נעים, מעניין, מעודן ושמח.

השורה התחתונה
משימתכם היא לגרום לילדכם לאהוב מוסיקה ולא ליצור את המוצרט הבא. ילדכם צריך לאהוב מוסיקה על ידי חשיפתו לצלילים ולמקצבים חדשים.קחו את הרמז מתינוקכם, האם הוא נהנה ממה שאתם מנגנים בפניו? האם הוא מתלהב מסוג מסויים של מוסיקה?. עקבו אחריו והסיכויים הם שתגדלו ילד שיאהב מוסיקה כל חייו.