טודלרס

הפעלת תינוקות באמצעות חמשת החושים

מידע על התפתחות חמשת החושים וטיפים להפעלות פשוטות של חושי התינוק. חזרה לפשוט ולטבעי..

17.3.2013

האם צריך צעצועים בשביל לגרות את התפתחות התינוק או שהסביבה הטבעית לבדה מפעילה כבר את כל החושים.

אם תכניסו קבוצת פעוטות אחת לחדר עם כלים מהמטבח ותכניסו קבוצת פעוטות שנייה לחדר עם מיטב הצעצועים החדשנים, לא תראו הבדל מהותי בעניין שמביעים הילדים בסביבתם. למעשה, יש אף שיגרסו כי אביזרי המטבח וכלי הבית הפשוטים יגרו את משחק הילד במשך זמן ארוך יותר ובאופן מעמיק יותר. רוצים דוגמא נוספת ? כמה פעמים קניתם לתינוק רעשן, כרית הפעלות, בובה פרוותית או כל אביזר התפתחותי מומלץ ובסוף מצאתם את התינוק עסוק בחקירת נייר העטיפה או הכנסת תווית המחיר, המחוברת למשחק, לפה? לתינוקות לא אכפת אם מדובר בצעצועי יוקרתי או סתם אביזר פשוט, ובשורה התחתונה כל עוד מדובר באביזר או משחק בטיחותי זה כלל לא משנה

אז מה שכחנו בעידן החדש ?שכחנו שבשביל לגרות את הילד להתפתחות ולמידה צריך בסך הכל להפעיל את חושיו.

חמשת החושים
תינוקות רואים את העולם במשקפים חדשים. העולם מלא סימנים, צלילים, ריחות, טעמים וצורות מגע. בניגוד לאנשים מבוגרים, ילדים קודם חשים את סביבתם ורק אחר כך מבינים אותה. לאור זאת אם נפעיל את חמשת החושים בהתאם להתפתחותם ניצור חוויות סנסוריות עשירות שיגרו את הילד לתהליכי התפתחות ולמידה.

חוש מגע –  חוש המגע המצוי בעור הוא החוש הראשון שמתפתח, כבר בתחילת חיי העובר בבטן אימו. חוש זה מאפשר לנו לחוש מגע עדין וקל ומגע עמוק. חקירת העולם דרך מגע בתינוק ודרך המגע של התינוק בגופו וסביבתו מאפשרים לו לחקור את עולמו באופן פעיל, לעודד את התפתחותו המוטורית  והתפתחותו המוחית. המגע של כף היד בתוך הפה, המגע בדשא הרטוב והקוצני, המגע בדובי הרך, מגע בתינוק בעת סיבון במקלחת הם רק דוגמאות מעושר סוגי המגע שהתינוק נפגש איתם.

חוש הריח – חוש הריח הוא החוש השני שמתפתח. חוש זה יבשיל רק לאחר לידה. מעניין לדעת שתינוקות אינם מבחינים בין ריחות טובים ומסריחים עד גיל שבו מתחילים להיגמל מחיתולים. יחד עם זאת עדיין אפשר לחשוף את התינוק או הפעוט לריחות שונים. להריח סוגי סבון שונים, עוגיות שנאפו בתנור, פרחים ריחניים, פירות הדר ולהשתמש במילים כדי לתאר ריחות אלו (ריח מתוק, ריח טעים) . בצורה כזאת  ניתן לקשר בין האף או קירוב האף לפעולות ההרחה וגם להרחיב את אוצר המילים של הילד בתחום הריחות.

חוש השמיעה – הידעת ? חוש השמיעה הוא החוש היחיד שמפותח במלואו כאשר התינוק נולד.
יחד עם זאת התינוק הרך אינו יודע איך להשתמש בחוש זה. חיי התינוק מלאים בקולות, רעשים ויברציות וטונים שונים. כבר בגיל חמישה חודשים הורה יכול לקרוא בשמו של בנו ולבדוק האם התינוק כבר מזהה את שמו ומגיב אליו (מרים או מסובב את ראשו כששמוע את שמו). הורה יכול ללמד את התינוק או הפעוט להבחין בין צלילים וקולות ומיקומם דרך משחקי האזנה. תחילה האזנה למנגינות המובליים, והרעשנים מעולמו הקרוב ולאחר מכן לקולות מרוחקים יותר. האם אתה שומע קול נביחה של כלב ? מאיפה הקול מגיע ? האם אתה שומע מוסיקה ? חלשה או חזקה ? ככל שנחשוף את ילדך לקולות שונים וסוגי מוסיקה שונים תוך כדי הסבר על מאפייניהם וזיקתם (חזק, חלש, קול של… קול דומה ל…קול מכיוון הדלת) נחדד את חוש זה.

חוש הראיה – החוש הרביעי שמתפתח. חוש הראיה של התינוק אינו מבשיל במלואו עד גיל ארבעה חודשים. לוקח זמן עד שיכולת מיקוד העיניים והמעקב אחר גירויים נעים מבשיל. דרך משחק הכולל צבעים שונים, צורות, תבניות וגדלים שונים ניתן לעודד את ההתפתחות החזותית של התינוק. ככל שנאמר את שמות הצבעים, הצורות והתבנית ונצביע עליהם נלמד את הילד לקשר בין מראה החפץ לשמו. הסוד העיקרי בתחום הראייה והתפיסה החזותית הוא תהליך ההשוואה ככל שהפעוט גדל ניתן להציג בפניו חפצים דומים מאותו סוג. למשל בובת דוב גדול ודוב קטן ואז ללמד אותם להתייחס להשוות ביניהם לפי הגודל.

 חוש הטעם – החוש החמישי שמפתח הוא חוש הטעם. סביב גיל שמונה חודשים מתחיל התינוק להיחשף למגוון רחב של מאכלים – מחיות של פירות, מוצקים ועוד. התנסות במגוון טעמים, טקסטורות וצבעים היא דרך מצויינת להרחיב את תפריט הילד ואת חוויותיו התחושתיות.  כשנותנים לתינוק או לפעוט מזון חדש כדאי לתאר אותו ואת טעמו (מתוק, מלוח, מר, חמוץ). הבננה הצהובה הזאת מאוד מתוקה ורכה .אם תינוק אינו מעוניין לטעום אוכל חדש אל תכריחו, טעימה צריכה להגיע כחוויה רצונית ומהנה. גם לתינוקות צעירים שיונקים או אוכלים פורמולות חלב בלבלד, מומלץ להראות , לתאר ולהסביר מה אתם המבוגרים אוכלים כדי להכין אותם בעתיד לאכילה בוגרת.

כעת אחרי שנזכרנו בחושים השונים, אפשר להבין וודאי שסביבתנו הטבעית וסביבת הבית הם  אביזרי משחק בעלי השפעה התפתחותית זהה לצעצועים ומשחקים שבחנויות. פעם הבאה שתרצו לקנות משחק חדש לתינוק חשבו ? האם צריך לקנות רעשן בחנות או שאפשר להכניס אורז/פסטה/חרוזים לבקבוק פלסטיק ולרשרש ? האם חייבים ללכת עם התינוק או הפעוט לחוג מוסיקה כדי לדעת איך להפעיל אותו או שכדאי ללמוד לשיר לתינוק שירים קצרים (מומלץ בחרוזים ועם חזרות).  

סביבתנו מלאה בגירויים וגם אנחנו מלאים ברעיונות ויכולות יצירה והפעלה. כל מה שנותר לעשות זה להשתמש בהם כדי להכיר לתינוק את עולמו החדש.