טודלרס

תגובות הורים למצבי סכנה אצל תינוקות

בחירת מילים והבעות פנים למצבי סכנה של התינוק

17.8.2013

הסכנה שבתגובות סכנה לתינוק

כל הורה חושש ממצבי נפילות, פציעות, כוויות, חנק ושלל מצבים נוראים של סכנה לתינוק שמופיעים בעיקר בגיל שנה כאשר ניידות התינוק גוברת. יש הורים שמידת הפחד שלהם מסכנות היא גבוהה ובהתאם גם תגובותיהם. לעומת זאת יש הורים רגועים יותר , כאלו שפחות מפחדים, יותר רגועים ובעל יכולת טובה לווסת תגובות פחד במבע ובמילים.

התנהלות במצב של סכנות
מומלץ להמנע משימוש במילה "לא" היות והיא אינה מכוונת אותו למקום המתאים. במקום המילה לא מומלץ להשתמש במילים אחרות

יש הטוענים כי מומלץ להשתמש בביטוי "זה מסוכן". כך לדוגמא, כשהתינוק או הפעוט מעוניין לעשות משהו מסוכן אפשר לומר  "זה מסוכן" , להרחיק אותו מהסכנה ולהסביר לו מה השלכותיה. חשוב ככל הניתן להימנע מאמירת המילה "לא" במצבי סכנה ("לא, אל תיגע", "לא, אל תטפס"," לא, זה אסור"). המילה "לא" היא מילה קשה, חדה ולא מתווכת מצב. המילה "לא" נוטה להכניס תינוק וכל ילד  למצבי לחץ, המלווה לעיתים באי הבנה. לעומת זאת, הביטוי "זה מסוכן" אינו מתמקד  במניעת הפעולה אלא בסיבתה. אמירה זאת הרבה יותר מתווכת  לילד או לתינוק את הקשר הסיבתי בין הרחקתו ממקום כלשהו לבין  ההשלכות השליליות של המצב. יתרה על כך, גם אם התינוק או הילד אינו מבין בדיוק את השלכות הפגיעה שהביאו להרחקתו מסביבה כלשהו, הוא עדיין יכול להבין שהסיבה להרחקתו הייתה סיבה חיובית מגנה.

יש הטוענים כי הביטוי "זה מסוכן" גם אינו מתאים לאורך זמן וחשוב כשהילד גדל להפחית את השימוש בו ולהשתמש בביטוי "שים לב". לדוגמא, שים לב להחזיק במעקה כשאתה עולה במדרגות". גם כאן הדגש הוא על החיובי, המודע ( מה כן לעשות ולא מה לא).

הבעות פנים
חשוב להיות מודעים למבע הפנים במצבי תנועה וסכנה של התינוק
יש הורים שפוחדים מאוד לראות את תינוקם נע, מטפס, מנסה לעמוד ותגובות הפנים מלאות חשש.
מומלץ להיות מודעים לתגובות קיצוניות ולהשלכותיהם על התינוק. תינוק שיודע כי אחד מהוריו נוטה להגיב בפחד ומניעה של תנועה (בגלל פחד הסכנה) עלול לעורר בילד עם אופי מסויים רתיעה מתנועה, חקירת סביבה וחוסר ביטחון במצבים אלו. כדי להפחית תגובות אלו מומלץ לייצר סביבת בית וגינה בטוחה (ממצבי נפילה, פציעות וכד') , להכיר את מקצב התינוק ולדעת באיזה מרחק להיות ביחס אליו ומתי ואיך לנתב אותו באופן נינוח ממצבי סכנה.