טודלרס

טיפול במצבי חבלות שיניים

איך מומלץ לטפל בחבלות שיניים ולמה חשוב להתייעץ עם רופא

17.8.2013

התינוק קיבל מכה בשיניים  ? זה קורה אצל כולם…
 
חבלת שיניים בפעוטות היא תופעה שכיחה וצפויה מהרגע שהפעוטות מתחילים ללכת. לפי הנתונים אחוזי החבלות בשיניים של פעוטות גבוהים.
בשיניים חלביות אחוזי החבלות הם בין 11% ל-30% בפעוטות שבגילים שבין שנה לשנתיים. רובם הגדול של חבלות בשיניים חלביות הם נקעים.
במקרה של חבלה בשיניים צריך לדעת איך להתנהג כדי לתת תשובה הולמת למקרה המלחיץ הזה.

מדוע שיני הפעוטות "מועדים לפורענות"?
בגילים שבין שנה לשנתיים רוב שיני הפעוטות הן שיני חלב שצמחו.  בגיל שנה יש כבר בחלל הפה את השיניים החותכות הקדמיות העליונות והתחתונות וסמוך לגיל שנתיים יוצאות גם השיניים הטוחנות הראשונות.
בגיל זה גובר הסיכון לחבלות בשיניים כי הפעוטות לומדים ללכת בעצמם, ויש הרבה נפילות, וכתוצאה מכך הרבה חבלות בשיניים.

האם יש פעוטות שמועדים יותר לחבלות שיניים בהשוואה לאחרים?
כן בהחלט. מבנה הלסת משפיע בצורה שיכולה להגביר או להקטין את הסיכוי לחבלות שיניים. לפעוטות שיש להם מבנה לסת בולט החוצה יש סיכון גבוה יותר לחבלה בשיניים במקרה של נפילה קשה.
גם שיניים בולטות מגבירות את הסיכון לחבלת שיניים. רואים זאת בפעוטות שמוצצים אצבע בצורה חזקה, או פעוטות שמשתמשים במוצץ באופן קבוע להרבה זמן, שיש להם שיניים בולטות ביותר. במקרים קיצוניים השיניים אפילו מפריעות לסגירת השפתיים.
לפעמים גם בעיות נשימתיות כמו פוליפים, ושקדים מוגדלים, יוצרים שינויים מבניים של חלל הפה, ובכך מגדילים את הסיכון לחבלות .

אילו חבלות בשיניים נפוצות בגיל זה?
החבלות בשיניים מתחלקות לארבעה סוגים:
1) חבלות במבנה השן עצמה-שבר בשן
2) חבלות לרקמה התומכת בשן כמו תזוזת שיניים לצדדים, פנימה, או יציאת השן ממקומה.
3) חבלות לרקמה הרכה ( חתכים ברירית הפה, בשפתיים, ובלחי
4) שברים בעצם התומכת בשן או בלסת עצמה.
בגיל הרך, בניגוד לגילאים בוגרים יותר, עצם השן רכה יותר ויכולה לספוג טוב יותר את המכה, ולכן נראה פחות חבלות של שברים ויותר נקעים LUXATION INJURIES.

הפעוט נפל ומתחיל לדמם מחלל הפה, האם לגשת מיד לרופא שיניים ?
קודם כל יש להרגיע את הפעוט. צריך לשטוף לו את הפה ולנקות את הפנים של הילד. אפשר לשים לו תחבושת קרה של קרח על המקום של הפצע המדמם, כדי להפחית אפשרות של נפיחות. אפשר גם לתת לפעוט סירופ לשיכוך כאבים כדי להרגיעו ולהקל על בדיקת רופא בהמשך.
במקרה של חבלה, חשוב להגיע לרופא שיניים לבדיקה, אבחון, וטיפול בהתאם.
לפעמים חבלה בשיניים היא חלק מחבלה חמורה יותר כמו חבלת ראש, ואז יש להפנות את הפעוט לחדר מיון או מוקד חרום לצורך בדיקה מקיפה.
גם במקרה כזה, צריך לבדוק את הממצאים בחלל הפה, כחלק מהבדיקה הכוללת, ואם אי אפשר לתת מענה מיידי לפגיעה בשיניים יש צורך להיות מודעים לאפשרות בדיקה וטיפול בהמשך.

מה אמור להשיג הטיפול הראשוני בשיניים חלביות, אם הן נופלות בין כה וכה ?
הטיפול בחבלות בשיניים ראשוניות נועד בראש ובראשונה למנוע נזק לנבטי השיניים הקבועות שמתפתחות בתוך הלסת סמוך לשיניים הנשירות שעברו חבלה. בנוסף לכך, חשוב לטפל בשיניים כדי לאפשר תפקוד תקין של הילד, למנוע כאב, לשמור על אסתטיקה, תוך כדי התחשבות ברצון ההורים ושיתוף הפעולה מצד הילד.
במקרה ששן מסוימת או קבוצת שיניים לא נראת בפה לאחר חבלה, הבדיקה הרפואית צריכה לשלול את חדירתה פנימה לרקמות בגון: חלל האף,או לכוון נבט השן הקבועה.
המקרה שהשן חדרה לרקמות אלו, יש צורך בפעולה כירורגית של עקירה מיידית.
אפשרות נוספת היא שהשן יצאה לגמרי מחוץ לחלל הפה, ולא נמצאה. במקרה זה צריך לשלול אפשרות של שאיפת השן לקנה הנשימה ע"י צלום ריאות.
אם השן נמצאה מחוץ לפה והיא שן ראשונית, יש לבצע מעקב בלבד.
במקרה של פגיעה ברקמה הרכה, הטיפול הוא חיטוי הפצעים ותפירה לפי הצורך. אם החבלה של הפעוט משולבת בחתכים ברקמה הרכה ושברי שיניים, יש לשלול חדירת חתיכות שן לתוך הרקמה הרכה באמצעות צילום.
במקרה של שברים בעצם התומכת או בלסת עצמה, עם תזוזה של חלקי השבר, יש להחזירם למקום ולקבע בעזרת סד.
ברוב המקרים של חבלות בשן, וטיפול רפואי מקומי, נותנים אנטיביוטיקה למניעת זיהום.

איך מקלים על הטראומה של חבלת שיניים לפעוט וגם להורה?
לרופאי השיניים המומחים לילדים יש שיטות מקצועיות להתמודד עם הפחד של הפעוט, לצמצם את החרדה שלו, ולאפשר לו טיפול עם תחושה נעימה יותר.
במקרה זה, הרופא יושיב את הפעוט על ברכי ההורים וימצא את דרכי הטיפול המתאימות. לפעמים ישתמש בגז צחוק ודרכים התנהגותיות, ולפעמים ישתמש בטשטוש- סדציה או אפילו בטיפול בהרדמה כללית, במקרה והחבלה מורכבת והילד לא משתף פעולה וסובל מבעיות התנהגות.
חשוב מאד בגיל הרך ובגיל הילדות לבחור את הטיפול ודרך מתן הטיפול, בצורה כזאת שיתנו את התשובה המקצועית הטובה לבעיה בחלל הפה, ומצד שני לא ישאירו לילד ולהוריו טראומה ומשקעים לא נעימים.