טודלרס

מהו יעוץ זוגי

יעוץ זוגי - רק לזוגות במשבר או לכל הזוגות לפני כל המשברים

24/10/2012

מאת : שי צפיר –הנחייה ויעוץ זוגי בשיטת גוטמן
יעוץ לזוגות פנויים והרצאות בתחום.
קליניקה ברעננה ורמת אביב
0528374848

על סטיגמה של ייעוץ זוגי

כיום ישנה סטיגמה שלילית על יעוץ זוגי. יותר ממה שחושבים, הסטיגמה מתבטאת קודם כל בכך שמירב האנשים מגיעים ליעוץ רק כאשר מערכות נמצאות במשבר ואז העבודה של יועץ זוגי היא הרבה יותר מסובכת ומורכבת.ישנה תופעה הנקראת תופעת העיכוב על פיה זוג מגיע לתהליך זוגי שבע שנים לאחר שבני הזוג הבינו שישנו קושי מסויים בזוגיות ביניהם. כך שבמקרים רבים אנשים מגיעים לקליניקה כאשר הזוגיות היא על ערש דווי. הסטיגמה מתבטאת לא רק בכך שזוגות מגיעים רק בעיתו משבר אלא  גם בכך שאנשים מפחדים להיעזר ביועצים בכדי למנוע משבר משום שהם מאמינים שאם הם הולכים ליועץ זה אומר שהם במשבר ואז עצם הקיום שלנו כיועצים לא נתפס כאנשים שתפקידם למנוע משברים אלא כאנשים שתפקידם לטפל במשברים.אפשר לומר שזה מעין לופ ונבואה המגשימה את עצמה.בפועל על אף שחלקנו יכולים להיות מצויינים בהתמודדות עם משברים כמעט כל יועץ שאני אי פעם דברתי או נפגשתי איתו יודה שאנחנו הרבה יותר טובים במניעת משברים. דוגמא טובה לכך תהיה דוגמא ללקוח שלי איתו עבדתי על היקף ההצלחה שלו בעבודה. במהלך אחד המפגשים התעוררה המתיחות שהוא מתמודד איתה ביחסיו עם אשתו.היא היתה בהריון בחודש תשיעי ומזה 8 חודשים הם חיו בסוג של ריחוק רגשי ופיזי אבל עדיין שררו ביניהם יחסים של כבוד והערכה ולעיתים גם קרבה. הערתי את תשומת ליבו לכך שאני מתמחה גם במטרייה הזוגית ואם הוא ירצה אני מוכן אהיה לפגוש את שניהם לפגישה אחת או שתיים בקליניקה. הוא הסכים והם הגיעו למפגש אחד.במפגש הראיתי להם מספר מיומנויות וכלים והארתי אור  על היבטיים רגשיים שונים של הדינאמיקה ביניהם כאשר הם תרגלו את המיומנויות הללו.ההתרגשות בחדר היתה אקסטטית,הם שתפו זה את זאת ובכו מהתרגשות ואף התנשקו והתחבקו באמצע ובסוף המפגש. עם זוגות במשבר אני מגיע לתוצאות מהסוג הזה לאחר 8 מפגשים של עבודה סיזיפית וכאן זה קרה במפגש אחד ללא מאמץ רב צידי או מצידם.אז מה היתה השאלה? האם יש סטיגמה לא נכונה ביחס למתי ולמה כדאי להגיע לתהליך זוגי??? ועוד איך…..

אלו כלים ותהליכים מלמד את בני הזוג בטיפול זוגי ?

הכלים שבני הזוג נחשפים אליהם הם מגוונים וביניהם שיחה לסיכום היום שתכליתה לאפשר לבני הזוג מרחב לקרבה והרגעה לאחר כל ההתמודדויות של היום כולל יצירת מרחב לרגיעה ומנוחה בזוגיות.כלי אחר שהוא גם יכולת שבני הזוג לומדים ומאמצים הוא הרגעה תוך כדי ולאחר מריבה כאשר ההרגעה היא מפתח לתיקון אינטראקציות שליליות בין בני הזוג. זיהוי החלומות שברקע אליה התייחסתי לפני כן במאמר. שימוש בשפה רגשית כולל המשמעויות שלה ואיך עובדים עם שפה רגשית בזוגיות ובמה היא שונה משפה של פתרונות.

מה אורך הטיפול המומלץ ? האם ניתן לקיים ייעוץ חד פעמי או מספר מפגשי תמיכה כשצריך ?

אורך התהליך משתנה בין בני זוג ביחס להיקף העבודה שהזוג מעוניין לעשות אבל אם מדובר בזוג שאינו במשבר בין 5-10 מפגשים יכולים לעשות ניסים ולהפוך את התקופה לתקופה שזכורה כנפלאה מבחינה זוגית למרות שהיתה קשה כתקופה בחיים.