טודלרס

איך לשמר זוגיות מוצלחת בזמן טיפולי פוריות

יעוץ זוגי במהלך תקופת טיפולי פוריות מאתגרים

25/10/12

ייעוץ זוגי במהלך טיפולי פוריות
מאת : שי צפיר – הנחייה ויעוץ זוגי בשיטת גוטמן
יעוץ לזוגות פנויים והרצאות בתחום.
קליניקה ברעננה ורמת אביב
0528374848
 

יוני וסמדר הם זוג נשוי מזה חמש שנים, הנמצאים בשנות השלושים לחייהם. לפני שנתיים החלו לנסות להביא ילדים ללא הצלחה. כעבור שנה של נסיונות עברו בדיקות ומצאו כי ליוני ספירת זרע נמוכה ולסמדר ישנם ביוצים בלתי סדירים. הזוג החל טיפולי פוריות וכעבור שלוש שנים נולד בנם הראשון רועי.

"לא חשבתי שהתהליך יהיה כך כך קשה נפשית", מספרת סמדר. למרות ששנינו אנשים מאוד חזקים מנטלית היו המון עליות ומורדות,, היו תקופות של תסכול, בושה, אשמה ואובדן אמונה ביכולת שלנו ובאפשרות שיהיה לנו ילד. יוני ניסה להיות גבר תומך ושליו אך ראיתי שגם הוא עבר תהליך מורכב. לא דיברנו יותר מדי על מה שקורה אלא פשוט עשינו מה שצריך כי שנינו אנשים מאוד פרקטים  בדיעבד אולי זאת הייתה טעות ואם היינו מדברים ומשתפים יותר היה לנו יותר קל.

זוגיות ישראליים רבים נדרשים לעבור טיפולי פוריות ארוכים . הלחץ התמידי, הציפייה להריון , יחסי המין שמאבדים ספונטיות יוצרים אתגרי זוגית רבים, האם מתאים לקבל תמיכה מקצועית במצבים אלו ? ואם כן ממי?

 

אך שומרים על זוגיות בריאה במהלך טיפולי פוריות ארוכים ?

אחת התופעות הנפוצות ביותר הקורות לזוג כאשר יש ביניהם נושא כאוב שאין לו פיתרון הוא ניסיון להתמודד עם הכאב דרך התעלמות. הרעיון הוא מאד פשוט,שנינו כואבים את זה שאנחנו לא מצליחים להביא ילדים,רבנו על זה ואין לנו פיתרון ולכן עדיף יהיה אם נשתוק ונתעלם מזה בכדי להימנע ולמנוע שליליות בינינו. הבעייה היא שהימנעות מנושא כל כך מרכזי בחיי הזוגיות שוחק את הזוגיות וגורם לעיתים לבני זוג להתרחק זה מזאת ולהפסיק לקיים את אותן התנהגויות הבונות את הקשר באופן מתמשך. לכן נורא חשוב דווקא בתקופה הזאת לעשות את אותם דברים שבונים את הקשר וגם להתייחס למתיחות בפני עצמה. הדרך לשמר ולתחזק את הקשר היא להמשיך להתעדכן ולהתעניין בחייו של בן הזוג ולדעת את כל הדברים הגדולים והקטנים שמתחוללים בחייו וביניהם-דברים חשובים שקרו בעבודה,דינמאיקה משפחתית,מה מתחשק לו/לה לעשות בחופש הקרוב ולספר זה לזאת על חיי היום יום ועל איך בני הזוג מרגישים כלפי היום יום משום שזה משמר את הדינאמיקה והקרבה הזוגית.ביטויי הערכה גם הם מאד חשובים,גם אם אני לא מעריך את בן/בת הזוג שלי על הדרך בה היא נוקטת ביחס לטיפולי הפוריות בני הזוג צריכים לבחון על מה הם כן מעריכים את בן/בת הזוג שלהם ולתת לזה ביטוי. אם אני מעריך את אשתי על כך שהיא עוזרת לי עם קושי כלשהו שאני מתמודד איתו בעבודה או היא מעריכה את זה שאני הערב החלטתי לבשל כי היא גמורה מעייפות, חשוב לתת לזה ביטוי ואפילו לומר את זה. כל עוד בני זוג מרגישים מוערכים ומוקרים בתוך מערכת יחסים הזוגיות מוגנת. הדבר השלישי והחשוב ביותר הוא להיות קשובים למצבים הרגשיים השונים שבני הזוג עוברים ולהיענות להם בתקופה שהיא כל כך מתוחה עבורם. לדוגמא ,נאמר שמיכל ואייל יושבים בסלון והיא מספרת לו על שיחה שהיתה לה עם חברה שלה ותוך כדי השיחה מצלצל הנייד שלו,הוא עונה ומנתק ופתאום הוא רואה שהיא חמורת סבר ישנן שתי אפשרויות מיידיות שאליהן השיחה תוכל להתקדם. הראשונה היא התעלמות שלו משינוי מצב הרוח בשיחה וניסיון לסיים את השיחה או לעבור למשהו אחר. או להתעניינות בה ובמצב רוחה ובמה קרה שהיא חמורת סבר? כל אחת מהבחירות הללו תיקח את הקשר באותו רגע למקומות אחרים. האחת עשויה ליצור ריחוק ונתק ולהוביל למריבה והשנייה תוכל ליצור קרבה ושיתוף מתוך ההתעניינות שלו בה. כאשר בני זוג חיים במצב של מתיחות יש להם נטייה להתעלם ממסרים רגשיים של בן הזוג משום שהם חוששים שלא יוכלו לתת תמיכה ומענה הולם לבן הזוג שלהם כאשר הוא כואב נעלב או פגוע  במקום לנצל את ההזדמנות ליצירת קרבה עם בן/בת הזוג.