טודלרס

שימוש בדבש בתבונה

על שימושי הדבש וחוכמת הדבורים

13.9.2014

ראש השנה הגיע ואיתו הרבה מאוד צנצנות דבש. מה את יודעת על הדבש והאם אתם משתמשים בו בתבונה עם הילדים ועם עצמכם?

כמה עובדות חשובות מעניינות לכבוד ראש השנה :

ישנם מספר מוצרי דבש הכוללים דבש דבורים, אבקת פולן דבורים, פרופוליס – שרף הדבורים ומזון מלכות וכולם נחשבים מזונות על. אגב, כולם יכולים להיות מתנה בריאה אך לא זולה לכבוד ראש השנה.

מסתבר שהדבורים הפועלות בכוורת כולן נקבות והם מכינות מזון שלא מתקלקל לעולם. דבש אכיל התגלה בעבר בקברים מצרים.

על מנת להפיק חצי קילו של דבש מכוורות דבורים צריך כשני מליון פרחים.

דבש שמיוצר מצוף שדבורים אוספות מהפרחים הוא למעשה תרופה אוניברסלית, ממתיק נפלא ומקור למרכיבים תזונתיים נהדרים. מחקרים שבוצעו בעבר ברוסיה מצאו כי דבש גולמי עשיר מאוד באנזימים בעלי כוח מרפא, מחזק רפלקסים ומחזק יכולות חשיבה ועירנות.

מחקרים שונים הוכיחו שדבש יכול לסייע או לרפא במגוון הפרעות או מחלות וזיהומים כגון שלשולים, בעיות במערכת העיכול, דלקות בדרכי הנשימה, דלקת גרון, ריפוי פצעים על העור כמו שריטות, פצעי ניתוח קיסרי שנפתחו  ופטמות  סדוקות.

האם את משתמשת בדבש  בתבונה ?
אז אחרי שהבנו שצנצנת הדבש שיושבת בארון המטבח עשויה להיות לא סתם צנצנת בוא נוודא שמשתמשים בה בתבונה

שימושים בדבש

דבש ואוכל כלל אצבע ראשון
חום הורס דבש ודבש שאינו אורגני עובר תהליכי חימום. דבש שאינו אורגני עובר תהליכי חימום, מקבל תוספת של חומרי שימור ואפילו סוכר. לעומת זאת דבש אורגני אינו עובר תהליכי חימום או תהליכים כימיים שעלולים לפגוע בויטמינים והמינרלים שבו. זאת הסיבה שיש להתחיל בקניית דבש אורגני וכן זה יקר אז אם קונים כי רוצים לאכול בריא קונים את האורגני.

דבש ואוכל כלל אצבע שני.
דבש אכן נהרס בחום. חימום של מעל 40 מעלות הורס את הוטימינים והמינרלים. משמעות הדבר שצריך להוסיף את הדבש האורגני למשקה שהוא רק פושר או חמים מעט או לחלופין לערבב את המזון (האורז, הקינואה , רוטב הקציצות) עם הדבש לאחר שמתקרר. הבישול החם עם הדבש לא יתן  ערך מוסף משום שכל הויטמינים יהרסו בהרתחה או בטמפרטורות הגבוהות.

הדבש כממתיק שתייה
שותה תה בבוקר ? אחד הילדים שותים תה ? רוצים לשתות משקה ממותק ? חליטת צמחים פושרת עם דבש או חליטת צמחים קרה עם דבש היא גם מתוקה וגם בריאה. החלופה לעומת זאת (הסוכר או תחליפי הסוכר)  תמיד אינה בריאה. אומנם לסוכר יש ערך קלורי לא נמוך (ערכה הקלורי של כפית דבש הינה כ-28 קלוריות ) אך הדבש מספק ערכים תזונתיים נפלאים כמו אשלגן, חומצה פולית וסוגים מגוונים של ויטמין בי. ההנחה היא שאם אתם שותים הרבה משקאות ממותקים שמכילים דבש עדיף לשים מעט דבש אורגני  ולקבל בממתיק ערכים תזונתיים חיובים מצטברים מאשר סוכר לבן ומזיק או תחליפי סוכר שמצריכים מהגוף אנרגיה רבה לפירוק, לא מספקים ערך תזונתי חיובי ושעלולים דווקא להיות בעלי תפקיד בהתפתחות מחלות הסכרת.

דבש כממתיק לאורז, קינואה, קציצות
העדפתם של ילדים למתוק ולמתוקים ידועה וברורה לכל. ילדים מסויימים לא יאכלו אורז, קינואה או קציצות בטעם פיקנטי אבל אם אלו יהיו מתוקים הם דווקא כן יאכלו בשמחה. כף דבש לתבשיל אורז או קינואה עם גזר יכולים לשדרג את התוספת עבור ילדים מסויימים. גם דבש בקציצות עוף ובקר יכולים לעשות את העבודה. עד שלא מנסים אי אפשר לדעת מה יהיו תגובות הילד. תשאירו את צנצנת הדבש ליד אזורי הבישול ונסו להוסיף כפית דבש לתבשיל לאחר שהתקרר.

דבש כחלק מממתק בריא ומתוק
אמרנו כבר שילדים אוהבים מתוק אז למה המתוק והבריא לא הולך ביחד ? רוצים להכין עם הילדים ממתק בריא ? אפשר להכין חטיף פצפוצי אורז וחלבה (ולוותר על החמאה), אפשר לקנות מעדן חלב לבן ולהוסיף את הדבש כממתיק. מצד שני לא כדאי להסחף עם כמויות הדבש כי הוא מעלה את רמות הסוכר בצורה חדה בעיקר כשנאכל שלא בסמוך לארוחה ומוריד אותם  מתחת לרצוי בדומה למוצרי שוקולד רבים.

דבש כתרופת סבתא נגד שיעול:
במקרים של שיעול יש להרתיח חמש עשרה דקות בצל קצוץ אחד ביחד עם כוס מים (לבצל יכולת הפחתת נזלת וריפוי הצטננות). לאחר שהנוזל הבצל והמים מתקרר, לסנן אותו ולהוסיף כפית דבש אורגני ולשתות. כדאי מאוד לשתות עם הקימה בבוקר, באמצע היום וגם לפני השינה.

מניעה וטיפול במצבים של התקררות , שפעת וצינון
מים חמים עם כפית דבש אורגני , כפית לימון או קינמון כל שעתיים יכולים לסייע להתגבר על מחלות החורף.

מסכה לשיער
כמו כל אמא , מוצאת את עצמך מסתכלת על השיער ורואה אותו חסר חיות ? כנסי למטבח והכיני מסכה בסיסית של שמן זית ודבש. שמן הזית פועל כמרך שיער ולהזנה ואילו הדבש מספק לחות ומסייע להפוך את השיער לזוהר ומבריק. לשימוש אידיאלי יש לעסות את השיער במרכיבי השמן והדבש , לאסוף את השיער לתוך כובע רחצה ולשטוף אחרי שלושת רבעי השעה.

שתהיה שנה בריאה ומתוקה !