טודלרס

ללמוד מושתי ומלכת אסתר בפורים

איך ומתי את מתנהגת כמו ושתי וכמו מלכת אסתר

חומר למחשבה לכולנו….
27.2.2018

פורים כבר בפתח וסיפורי מגילת אסתר ממלאים את גני הילדים. הסיפורים הם אותם סיפורים אך דווקא לנו ההורים לא תמיד יש זמן לשמוע הרצאות ולהעמיק בעומק האין סופי של הפרשנויות והמשמעויות המרתקות.
 
ובכל זאת בפורים הזה הזדמן לי לקבל הרצאה קצרה על הקשר בין דרכי התנהגות וקשרם לדמויות הסיפור. כידוע ושתי המלכה, סירבה להזמנתו של המלך אחשורוש לבוא למשתה. היא פעלה בנאמנות לרצונות שלה ובאופן ישיר. התוצאה הייתה גירושה מהארמון (יתכן שאפילונהרגה לפי המדרש). לעומת זאת אסתר שרצתה להציל את עמה ודודה פעלה בדרך עקיפה (הסתירה תחילה את זהותה היהודית, תכננה מראש תחבולה על ידי הזמנת המלך והמן למשתה ועימות עם המן לגבי הרצון להוציא אותה ואת עמה להורג).
התוצאה אכן השיגה את המטרה בהצלחה רבה כאשר מרדכי היהודי והעם היהודי בפרס ניצל מגזרות ומוות.
 
פעמים רבות אנחנו וילדנו מאמצים אסטרטגיות התנהגות ישירות או עקיפות. גם ילדנו מאמצים שיטות אלו אך לרוב לא מודעים אליהם. האם חשבתם על אסטרטגיות התנהגותיות אלו ? האם חשבתם האם הם אפקטיביות (משיגות את מטרתם).
 
להגיד לילד, היום אתה לא תקבל טלוויזיה כי לא הכנת שיעורים היא דרך אחת. אפשר גם להגיד לילד על דרך החיוב שהוא יקבל את התוכנית מחר, אחרי שיזכור להכין את השיעורים. לילד צעיר שבילגן את הבית ומבקש טלוויזיה אפשר להגיד שאין טלוויזיה עכשיו בגלל שצריך לסדר (לפי הגישה הישירה) או שאפשר להגיד שנשים טלוויזיה אחרי שתסדר איתי יחד את הסלון.
 
גם ילדים זקוקים לאסטרטגיות התנהגות שיתאימו להם. ישנם ילדים מאוד חברותים ואהובים שלא יכולים להגיד לבקשה של חבר את המילה "לא" גם אם הם מאוד מתנגדים לה או לא רוצים בה. מהצד שלהם הגישה הישירה של להגיד "לא" לחבר בגן היא ממש לא בגדר האפשרי גם אם ההורה מנסה ללמד אותם כי הילד או הילדה הם בעלי השפעה רעה או לא נעימה על בנם. מה שההורים האלו אינם יודעים הוא שלא מתאים להם שיטה ישירה כמו  גישתה של ושתי. להגיד " לא" זה פשוט לא מתאים, אבל אם נלמד אותם את שיטת אסתר ( השיטה העקיפה) זה כן עשוי לעבוד. במקום להגיד " לא" לילד שמציע לך לעשות משהו שאינך רוצה, פשוט אמור לו  "בפעם אחרת". זה דרך הרבה יותר אלגנטית, ודיפלומטית שגם הרבה יותר מתאימה לסיטואציות רבות. היא אינה עלולה לפגוע אך היא יכולה להשיג את המטרה היטב באסטרטגיה התנהגותית שמתאימה לילדים חברותיים שמציגים רגישות מאוד גבוהה לזולתם. לא תמיד גישתה העקיפה של אסתר מתאימה, לפעמים ילדים צריכים לדעת להגיד את הלא התקיף, כי דווקא הוא ישיג את המטרה וגם יתאים לילד. כל מקרה לגופו וכל ילד עם מה שמתאים עבורו בהקשרים שונים.
 
זכרו, רק אם נהיה מודעים נוכל לעזור לילדינו לרכוש אסטרטגיות התנהגות שגם מתאימות להם או גם כאלו שמשיגות את מטרתם. ומה לגבינו האימהות, אנחנו לומדות לאט לאט שלעיתים צריך גישה ישירה מול ילדנו ולעיתים התחבולות, המניפולציות והדרך העקיפה משיגים דברים בצורה הרבה יותר טובה.