טודלרס

פיקוח על פעוטונים סוגית המזון

על חשיבות בדיקת נושא המזון בפעוטונים

14.5.2014

בישראל 2014 תחום הפעוטונים פרוץ. כל מי שרוצה לפתוח פעוטון יכול. אין צורך בהשכלה חינוכית /טיפולית, אין צורך ברישיון עסק, אף אחד לא בודק עבר פלילי, אין צורך בפיקוח בטיחות ואין צורך בבקרה שוטפת בנושא המזון. כיאה לתחום פרוץ ובלתי מפוקח, מגוון הליקויים והסכנות לילדינו הוא אין סופי.

כשרושמים פעוט לפעוטון יש להבחין בין פעוטון הכולל טבח/ מבשלת בצוות המכינה אוכל חם יום יום לעומת פעוטון המקבל את מזונו מבחוץ מקייטרינג חיצוני. כאשאר הפעוטון מכיל מטבח מבשל (טבחית המבשלת ארוחות לילדים) קל יותר לבצע ביקור פתע ולהתרשם מרמת הניקיון, סוגי המזונות המבושלים וכמותם. באופן מפתיע יש פעוטונים וגנים בהם המזון יהיה נפלא ויכלול ירקות מבושלים, קציצות בשר, אורז ברמת טעם, ניקיון וכמות נאותים. במקרים אחרים לא מעטים ימצאו ליקויים ברמת, איכות וכמות המזון.

בחירת פעוטון ליקויים ברמת המזון – הבטחה שקרית
חוסר יושרה ברמת ההבטחה. בגנים רבים מובטח להורים כי ילדם יקבל ארוחה חמה וטרייה המבושלת בגן . במקרים רבים גם כאשר יש מבשלת בגן, הילד מקבל אוכל תעשייתי. אריזות שניצל ופסטה מוכנות שחוממו במיקרוגל והוגשו לילדים לצד מספר ירקות חתוכים שאינם טריים. כדאי לבצע ביקורי פתע מספר פעמים לפני הרישום לגן ולבדוק את המזון. גן שמבטיח אוכל חם וטרי צריך לקיים את הבטחותו ולבשל את האוכל בגן.

בחירת פעוטון ליקויים באיכות המזון
בתחקיר שנערך בגנים שונים נמצא כי כמות המלח המצוי בתזונת הילידם גבוהה מאוד ביחס לכמות המומלצת בארוחות שקיבלו מקייטרינג חיצוני. לכמות מלח גבוהה בזמון השפעה שלילית על מדדי לחץ דם ותפקודי כליות. בחינת איכות המזון שמקבל הילד (בין אם מדובר בארוחה מבושלת בגן או ארוחה המתקבלת מקייטרינג תעשייתי) צריכה לכלול התייחסות לא רק למליחות המזון אלא לכמות הבשר (החלבון), הירקות הטריים/מבושלים והפחממות. מומלץ לבדוק את האם כמות החלבון , הירקות והפחממות תואמת את דרישות משרד הבריאות. ישנם גנים לא מעטים המבטיחים תזונה מאוזנת ובריאה אך למעשה הילד אינו מקבל ברמה היומיות מספיק חלבון (בשר) בארוחת הצהריים ומספיק חלבון בארוחת הבוקר (גבינה, ביצה).

כמות מזון מספקת לכל ילד
האם את חושבים שילדיכם אינו אוכל מספיק בגן ? האם נראה לכם כי הילד מגיע הביתה ומוכן לטרוף הכל ומהר ? אולי הוא לא אוכל מספיק בגן ?
בעיתון ישראל היום שפורסם ביוני 2014 סיפרה סייעת גן לשעבר כי בגן שעבדה הכינו פעם בשבוע קוסקוס עם עוף . בתבשיל היו 3 פולקס קטנים וזה נועד ל-25 ילדים. כשהאם של אחת הילדות לקחה את ביתה מהגן ואמרה לה כי הן הולכות לקנות שניצל לארוחת הערב, אמרה הגננת, בשביל מה לתת לילדה פעמים בשר ביום, הרי היא כבר אכלה עוף. הסייעת לא רצתה ולא יכלה לומר כי במקרה הטוב ביתה אכלה חוט של עוף כי אי אפשר לחלק כמות כה קטנה ל-25 ילדים. הילדים רצו עוד אבל נגמר , אז לא פלא שהם מגיעים הביתה והם רעבים.