טודלרס

הימים הראשונים בגן

איך להקל על הקליטה של הילדים בימים הראשונים של הגן

3.9.17

הקיץ נגמר ומרבית ההורים נושמים לרווחה. זהו, הזלילות הרבות, שעות הערות הבלתי מבוקרות, המריבות בין האחים, הצורך למצוא כל הזמן תעסוקה… הכל הולך להתמתן סביב הכניסה לשגרת הלימודים. יחד עם זאת, התקופה הבאה אינה פשוטה לילדים רבים. אותם ילדים שעולים מגן פרטי לגן עירייה, שעוברים מגן טרום חובה לחובה, שעוברים גן עקב מעבר דירה. ישנם ילדים שנולדו עם כושר הסתגלות, גמישות ואיסוף רגשי גבוה, מצב המאפשר להם להתמודד עם השינוי בהצלחה רבה וללא הרבה מאמץ. ילדים אחרים עשויים להיות פגיעים יותר, ילדותיים יותר, בעלי ויסות רגשי נמוך. אלו אותם ילדים שירוויחו מתהליכי הטרמה ועזרה בקליטה בגן.


אז מה אפשר לעשות בימים הראשונים בגן הילדים כדי להקל על הקליטה ?

שאלנו חמש גננות או אימהות וקיבלנו כמה עצות טובות :

רווית, גננת מירושלים
לי מאוד חשוב שההורים ואני נרגיש את הילד ונתאים את תהליך הקליטה בהתאם. ישנם ילדים שצריכים יותר הדרגה בכניסה לגן יום ארוך ולכן אני ממליצה מאוד לדרג את כמות הזמן שהילד נמצא בגן לבד. יש הרבה הורים שחושבים, נו טוב, הילד צריך להתמודד אז שיתמודד אבל לי חשוב כן להקל על הילד בהתחלה. אם הילד צריך אמא בגן לעוד זמן בבוקר אז חשוב שיקבל ואם צריך להמליץ להורים לעבוד פחות בשבוע הראשון ולאסוף את הילד מוקדם מהגן, אני עושה זאת. התחלה טובה צריכה להתאים לכל ילד ואם הילד מאוד חושש, לחוץ או בוכה, אין סיבה להשאיר אותו יום שלם בגן. תמיד כדאי להקל עליהם רגשית.

שרית, גננת מראשון לציון
אנ דוגלת מאוד בשיטת ההטרמות. אני חושבת שככל שילד ידע מה עומד להתרחש במהלך היום, הוא יהיה יותר רגוע. בשביל זה אני מבקשת גם מההורים לקרוא על סדר היום בגן ולהסביר לילד מה יהיה. אני במפגשי בוקר גם עוברת על סדר הפעילויות בגן באמצעות מילים וכרטיסיות של תמונות. אני חושבת שכמו שאנחנו יותר מאורגנים רגשית כשאנחנו יודעים מה עומד להתרחש ,גם הילדים הם כאלו.

לידיה, מקרית טבעון. אמא לשלושה
אני שמתי את הילדים שלי בגן אנתרופוסופי ושם הימים הראשונים הם ימי קליטה לכל דבר. בכל יום באים רק לכמה שעות בודדות והולכים הביתה, בהדרגה מעלים את כמות השעות בגן בשבוע הראשון עד ליום מלא. אני מאד דוגלת בהדרגתיות הזאת. לדעתי היא בריאה מאוד, בעיקר בגלל המעבר ממצב של חופש ולהיות עם ההורים כל הזמן למסגרת עם ילדים חדשים, גננת חדשה ועוד. אני חושבת שכל ההורים צריכים לפנות את השבוע הראשון של ספטמבר ולהיות גמישים להישאר בגן ולאסוף את הילדים מוקדם.

נטע מגבעתיים,אמא לשתיים
אני משתדלת מאוד לפנות זמן בבוקר של הימים הראשונים. הבוס שלי כבר יודע שבשבוע הראשון של ספטמבר אני מגיעה מאחור וחוזרת מוקדם. אני חושבת שזה הזמן להיות שם בשביל הילדים כי הרבה פעמים הם עוברים תקופה לא קלה. בגלל זה חשוב שיהיה משהו שיקבל אותם, יתן להם ארוחה חמה בצהריים, יעודד אותם לספר מה היה להם בגן ויתן להם כלים לפתרון בעיות חברתיות בגן.

חלי, אמא לשלוש מנתניה
לי יש שלוש בנות רגישות מאוד, כך שהתחלת שנה בגן ובבית ספר זה נושא מאוד רגיש. הם נוטות לפחד מהתחלות חדשות ולכן אני משתדלת לנסות לתקוף את הפחד. אם הן אומרות שהם פוחדות ללכת לגן, אני משתדלת לפתח ולשאול אותם ממה הם פוחדות בדיוק ואז לנסות לתת להם עצות של איך להתמודד עם בעיה כזאת או אחרת תצוץ. אני גם נעזרת בספרי קריאה שעוסקים בקליטה בגן כדי שנדבר על הרגשות ונפרוק.