טודלרס

ספרי לילה טוב המומלצים ביותר לגיל הרך

המלצות על ספרי לילה טוב לתינוקות, פעוטות וילדים

15.3.2012

לפני השינה, אחרי המקלחת, אין זמן יותר טוב לספר לילה טוב קלאסי, מעניין, מצחיק, מאוייר היטב, עם מנגינה או כזה עם מוסר השכל לכל המשפחה.

ספר ליליה טוב מנגן של גירסא דינקותא ספרי ילדים הוא אחד הספרים המוסקלים לילדים בארץ
מדובר בספר שאינו זול (78 ש"ח) אך ספר נהדר. הספר מגיע בגירסה קשיחה וכולל 6 שירי ליליה טוב הכתובים בכתב גדול ועל ידם מצויירים ציורים נפלאים. השירים הם:

פיזמון ליקנתון של לאה גולדברג
שיר ערש- נומי נומי ילדתי – יחיאל היילפרין
עיפה בובה זהב – מרים ילן שטקליס
מדוע הילד צחק בחלום – לאה גולדברג
מה עושות האיות – לאה גולדברג
שיר ערש לאלישבע – מרים ילן שטקליס

השוס של הספר הוא הלחצנים:
טור הלחצנים הימני , מסומן במקרופון ומשמיע את הבית הראשון של כל שיר במילים ובמוסיקה וטור הלחצנים השמאלי מסומן בתו ומשמיע את מנגינת השיר ללא מילים וכך הילד יכול לשמוע את המנגינה ולשיר בעצמו.

אחד הספרים המוסיקלים המומלצים ביותר, לא רק לילדים שאוהבים לשיר. ספר נהדר להכנס איתו למיטה. לתת לילד לשיר או לשיר לו את השירים ביחד עם המנגינה.

מהר למיטות ארנבונים קטנים


מאת : מריסבינה רוסו
נוסח עברי: אורה איל
הוצאת אגם
"אמא יושבת בכורסה שלה, אבא יושב בכורסה שלו, הכל שקט מסביב ופתאום…. קליק ,קלאק, קליק קלאק.. מה זה הרעש הזה ? אולי הארנבונים יצאו מהמיטות.. אמא ואבא עולים במדרגות על קצות האצבעות…

ספרים לפני השינה יכולים להיות חוויה נהדרת בשביל ההורים ובשביל הילדים. ברשימת הספרים הטובים ביותר לפני השינה נמצאים הספרים הבאים:

מהר למיטות ארנבונים קטנים.
הספר מספר על 3 ארנבונים קטנים שצריכים ללכת לישון. ההורים (אבא ואבא הארנבונים) משכיבים אותם לישון אך כל פעם הארנבונים קמים מהמיטה ומשחקים במשהו אחר. פעם מרכיבים מסילות, פעם מסיעים רכבות, פעם רוכבים על סוסים… ההורים כל פעם נאלצים לחזור לחדר הילדים ולהסביר להם שעכשיו לילה לכן לא משחקים אלא הולכים לישון. הספר מלווה במשפטים חוזרים חמודים וכן בתיאור הצלילים מצחיקים (קליק,קלאק, קליק,קלאק, צ'וגה,צ'וגה, צ'וגה או קליפ, קלופ, קליפ, קלופדרום,דרום, ברום….) של רעשי המשחק.

כל ילד שיקריאו לו את הסיפור הזה יזדהה עם הרצון של הארנבונים להמשיך ולשחק גם בלילה ויכיר את המשפטים של עכשיו לילה ולכן לא משחקים והולכים לישון.

הספר נגמר שהארנבונים הקטנים נרדמים לאחר שההורים נרדמים וכשהם רוצים לשחק בלילה אבל כבר עייפים מכל הבלגן שעשו…

מהפכה בשמיכה


מאת: לירון פיין וריקי ממרן
איורים: סיגל דינר גור.
כל הורה מכיר את הקושי של ילדים רבים לסיים את שלב הפעילות והערות וללכת לישון. טפטף, גיבור הסיפור הוא ילד קטן שאינו רוצה ללכת לישון בלילה. הוריו משכיבים אותו לישון אבל הוא כל פעם קם. פעם הוא צמא אז הוא קם למטבח, פעם הוא מדמיין שיש מפלצת גרביים בחדר ופעם הוא מדמיין שהוא בתוך הים (ועושה פיפי). הספר כתוב בצורה נהדרת , מצחיקה ומלאה חרוזים. כל פעוט והורה יזדה עם דמותו ויהנה מהסיפור.

שון הגיע הזמן לישון ספר ילדים ללילה
כמה פעמים ניסיתם להרדים את הילדים שלכם ולא הצלחתם ? כמה פעמים רציתם ללכת לישון לפני שהם עוד נרדמו ?

הספר שון הגיע הזמן לישון, מספר על ילד בשם שון שאוהב את כל מה שילדים אוהבים (לדהור על אביו על הגב, לאכול תותים וללטף ארנבונים ועוד ועוד) אבל לישון הוא לא אוהב. שון יעשה כל מה שהוא יכול כדי לדחות את השינה. הוא יבקש עוד מים או חיבוק או נישוק או סיפור, העיקר לא לישון. ההורים כבר אובדי עצות ומעולפים מעייפות ואז זה קורה… שון הלך לישון ובלי שירדימו אותו בכלל. הוא פשוט נרדם (על הרצפה ליד המיטה) הלם מוחלט על ההורים והשמחה בעננים..

שון הגיע הזמן לישון הוא ספרה של מירי  יעקב, איורים של מיכל רון, הוצאת צמרת.
ספר מומלץ לפני השינה, גם לפעוטות וגם לילדים צעירים. הכתיבה בחרוזים, העיסוקים של שון והרצון לא ללכת לישון יחברו כל ילד עם הספר הפשוט והמקסים.

איך נרדם טלי
ספר מאת לוין קפניס
מי רוצה ללכת לישון בלילה ? הרבה פעוטות וילדים אינם רוצים ללכת לישון בלילה, כמו טלי, גיבור הסיפור. אמא של טלי מנסה להרדים אותו אבל טלי אינו רוצה ללכת לישון. אמא מספרת ומראה לטלי שבלילה הפרחים הולכים לישון, האפרוחים, הסוס, הפרה אבל טלי אינו רוצה ללכת לישון. בסוף מגיע הירח אומר לטלי לילה טוב והוא נרדם. מניסיון הספר מדבר לליבם של הפעוטות וזוכה לעניין ולהתלהבות נוכח הציורים היפים דמויות הילד, האם ובעלי החיים.

הילד שלא רצה לישון
מיכאל רייט
הילד שלא רצה לישון מספר על רועי שלא עצם עין כשהיה במיטה לבד. הוא החליט לישון עם ההורים במיטה אך להם לא היה נוח לישון ביחד איתו. ההורים החליטו להגיד לרועי שהם מסכימים לישון איתו יחד אבל לא במיטה שלהם. כך מתחיל החיפוש אחר מקום השינה המתאים. רועי מציע לישון על הגג אך הוא וההורים מבינים שזה מקום גבוה ותלול מדי. אחר כך מציע לישון על המדרגות אך מבין שזה לא נוח, לאחר מכן במטבח, באמבטיה, בפחי האשפחה, במכונית… כל ניסוי נגמר במסקנה שהמקום אינו נכון. בסוף הסיפור מגיע רועי למסקנה שהמקום הנכי נוח לישון בו הוא לבד במיטה שלו. כך נגמר הסיפור כשכולם מאושרים.
כתקציר זה נשמע אולי ספר בינוני אבל הדרך שבו מסופר והתמונות המצחיקות והמתוקות הופך את הספר לנפלא ביותר. הילדים יזדהו וכולם יהנו.

צפרדעון לך לישון
פאול קור
צפרדעון עוד לא נרדם למרות שעכשיו לילה וחושך בביצה. אמו מנסה להרדים אותו, לעודד אותו לעצום עיניים. כל החיות סביבו הלכו לישון. הקנים הלכו ליושן, הנמלים, הפרפרים וגם הנרקיסים סגרו ריסים….

אבל צפרדעון עדיין לא נרדם הוא חושש שאם יעצום עיניים כשיקום הכל יעלם ולא יהיה אותו דבר. אימו מרגיעה אותו ומספרת לו שכשיקום יהיה בוקר ואז הכל יראה אותו דבר. הצפרדעים יהיו בביצה, הנמלים יטיילו על עלה, הפרפרים יתעופפו וישבו על פרחים…

פעם היה ילד שלא רצה לישון לבדו
מאת מירה מאיר
איורים – אלונה פרנקל
ספריית פועלים
הספר מספר על ילד (ששמו לא ידוע) שלא רצה ללכת לישון לבדו ולכן הזמין את הדובי לישון איתו במיטה. כל יום נוספת חיה אחת למיטה של הילד. ביום ראשון הוא ישן עם הדובי, ביום השני הדובי היה עצוב ולכן הוא הזמין גם את הארנב לישון איתו. ביום שלישי הארנב פחד ולכן הזמינו את הקופיף לישון במיטה ביחד איתם. כך כל יום מצטרפת עוד חיה עד שבסוף לילד אין מקום במיטה והוא ישן על השטיח. שבוע לאחר מכן, כל יום חוזרת חיהאחת לכוננית החיות כי כבר אין לחיה חלומות רעים או היא אינה מפחדת או שהיא רוצה לחזור לחבריה על הכוננית. בסוף הסיפור הילד חוזר לישון לבדו. ספר מקסים שמבטא את צרכיו הרגשיים של הילד לא לישון לבד בלילה עד שלאט לאט הוא מתגבר על הפחדים ולומד לישון לבד.


האגדה על הירח
מאת: צפי אידלמן
איורים: ביאנקה קופלמן.
הוצאה לאור: אופיר (2008)
ספר על ירח שקם כל לילה ואחראי לדאוג לטפל בעננים חולים, להדליק כוכבים שאינם דולקים ולהרדים ילדים שאינם ישנים. תפקידים מרובים לירח הזקן שעובד כשהשמש הולכת לישון. ספר נפלא, כתיבה מתוקה, איורים קסומים.

הילדה שלא ידעה לישון
מאת: אורית אבני בר -און
הוצאת כתר
אנחנו ההורים רק מחכים לרגע שנוכל להניח את הראש על הקר ולהירדם אבל אצל הילדים זה לגמרי אחרת. לא תמיד פשוט להרדם. הילדה שבסיפור מצטיינת בהכל אך בשינה לא. היא אינה מצליחה לישון. היא הולכת למסע ופוגשת חיות שונות המסבירות לה מה עושים ואיך ישנים אבל כל החיקויים של החיות אינן עוזרות כלל. היא אינה נרדמת ומה לגבי הסוף, מרוב ההדגמות והנסיונות היא מתעייפת ונרדמת.

ויהי ערב
מאת: פניה ברגשטיין
הוצאה: הקיבוץ המאוחד
ספר ערב לילדים המספר על ילדה שפגשה בלילה תרנגולת, הלכה אחריה ללול , עוררה סערה וכעסה של אביה, אך על דאגה לסיפור סוף טוב.
הספר כתוב בשפה גבוה ומאוייר בציורים יפיפיים
מדובר בספר ערב קלאסי לילדים אך לא תמיד מתקבל בעניין ובהתלהבות גבוהה

הנמנמן הקטן שלא ישן ואפילו לא נמנם
סבינה בולמן
הוצאת סיגליות, 2018
הנמנמן הקטן צריך ללכת לישון אבל הוא פשוט לא נרדם. הוא פוגש הרבה מאוד חיות חביבות שמציעות ומראות לו איך להרדם (כי אלו בדיוק הדברים שעובדות עבורן). כל חיה מראה לו מה לעשות כדי להרדם ועל הדרך גם נרדמת ומה עם הנמנמן הקטן , האם הוא יכנס לתנומתו ?
ספר לילה טוב מושלם. ציורים נפלאים, פשטות נהדרת, כתיבה קולחת והנאה צרופה לילדים ולהורים.