טודלרס

התפתחות השפה בגיל שנתיים

מה מצופה בגיל שפתיים ואיך להמשיך לעודד התפתחות שפתית

11.4.2013

התפתחות השפה בגיל שנתיים מהירה מאוד. קצב למידת השפה מואץ מיום ליום. ילדכם עשוי ללמוד כעת עד 10 מילים חדשות מידי יום. להלן רשימת כמה מכישורי השפה שאתם יכולים לצפות מילדכם עד בערך גיל שנתיים.
יצירת משפטים הכוללים 2-4 מילים
שירת שירים פשוטים
מעקב אחרי הוראות פשוטות
שימוש בכינויים, לא תמיד בצורה הנכונה
חזרה על מילים ששמע בשיחות
קריאה בשמות של אנשים, חפצים, וחלקים בגוף.

הורים רבים רוצים לדעת כיצד לעזור לילד לדבר ולהבין שפה. אחד הדרכים הבטוחים לשפר יכולות שפתיות הוא הרגל לדבר לילד(גם אם אינו עונה) ולקרוא ספרים.

קריאת ספרים בגיל שנתיים ולפני זאת
יש פעוטות שאפשר לתת להם ספרים בגיל חצי שנה או שמונה חודשים והם יאזינו בשקיקה אחרי המקצבים והשירים בסיפור. יש פעוטות שלא יוכלו או ירצו זאת. כל פעוט יכול להנות מספר טוב. הוא יכול להנות למשוך אותם מהמדפים, לכרסם בהם דף (ולכן רצוי ספר עבה וקשיח), לשים אותם בערמות, להפוך במהירות את הדפים בספרים, להתסתכל בתמונות או לשמוע איך אתה מקריא לו את הסיפור עם הרבה אינטונציה וצלילים חוזרים.

חלק מהפעוטות ישבו בשקט בגיל זה ויאזינו בשקיקה, אחרים לא יוכלו לשבת ולהקשיב. אל תתייאשו מהתקווה, אם הפעוט שלכם חסר סבלנות לשבת ולקרוא בספרים.היו עקביים, הציגו בפני ילדכם את הספרים, ובסופו של דבר הוא יאהב לשבת ולהאזין לסיפורים. בטווח הארוך, קריאה תהפוך לפעילות שנושאת פירות עבורכם ועבור ילדכם. קריאה בקול מרחיבה את אוצר המילים שלהם, ונותנת להם את הניסיון של דיבור ושמיעה של סיפורים. קריאת ספרים מלמדת פעוטות איך העולם שמסביבם מתפקד, ועוזר להם לפתח את אהבת הלימוד.

ספרים עם עטיפות קשות הם מושלמים, כיוון שהדפים קשיחים ונוחים להעברה עבור ידיים קטנות. בחרו ספרים עם תמונות גדולות, בהירות, ובעלות מראה ברור, ושאלו שאלות תוך כדי קריאת הספר. למשל, "האם אתה יכול למצוא את הכלב? מה אמר הכלב? איפה האימא?"

אם נדמה שילדכם מאבד עניין בספר אחד, עברו לספר אחר, אולי כזה עם חרוזים מושכים.
תנו לילדכם לעזור לכם להפוך את הדפים. אם ילדכם לא רוצה להסתכל בספרים כעת, לא נורא. נסו פעם נוספת בזמן אחר. הזמן האידיאלי משתנה מילד לילד ומיום ליום., זמן אידיאלי יכול להיות כשהילד במיטה בערב, מיד אחרי מקלחת או לפני הנמנום של הצהריים,כאשר הוא כבר עייף ורוצה להיות במנוחה גופנית. פעוטות רוצים לעיתים קרובות לשמוע את אותו הסיפור שוב ושוב. חזרה עוזרת להם ללמוד את המילים, להכיר את הסיפור ותומכת בהתפתחות הדיבור.

תינוק במיטה שלו