טודלרס

מתי להתחיל גמילה מחיתולים

מהם הסימנים ההתפתחותים והגורמים הסביבתיים המאפשרים התחלת תהליך גמילה

13.5.2013

מהרגע שהתינוק מגיע לעולם מלווה אותו חברו החיתול. נושא האכילה הסדירה והמלאה, אורך השינה וההתפתחות המוטורית והשפתית הם מרכז עניינו של התינוק והוריו בשנתייים הראשונות של חייו. גמילה מחיתולים היא השלב הבא. פסיכולוגים התפתחותיים מתייחסים לתהליך גמילה מחיתולים הבטים פיזיים ורגשיים משמעותיים. גמילה טובה מתרחשת כשהילד בשל פיזית ורגשית לתהליך.

גמילה מחיתולים מתי להתחיל
הצלחת גמילה מחיתולים קשורה בעיקר לבשלות הרגשית והפיזית של הילד אך גם לגורמי סביבה מרובים. יש מומחים הטוענים כי רק שהפעוט מוכן ורוצה תתרחש הגמילה. בהקשר זה חשוב לתת משקל גדול יותר לבשלות הרגשית של הילד להתהליך מאשר לעונה המתאימה, להתפתחות הפיזית, לגיל הילד או ללחצים סביבתיים שונים.

גמילה מחיתולים – הסימנים ההתפתחותיים
על אף שהעיתוי המתאים להתחיל הוא פונקצה של מספר רב של גורמים, קיימים סימני התפתחות רבים המעידים שהילד בשל , לפחות ברמה המוטורית, הקוגניטיבית, השפתית והרגשית לגמילה.
להלך רשימת המכולת המקובלת :
הילד בין גיל שנה וחצי – לגיל שלוש
הילד הולך בקלות (יכול להגיע בקלות לשירותים)
הילד עצמאי בהורדת מכנסים והרמת מכנסיים כדי להורידם ולהרימם לאחר הישיבה.
הילד מבין את מיקום עשיית הצרכים של מבוגרים ושלו
הילד מסוגל להבין רצף שלבים (להוריד מכנסיים, לאחר מכן להתיישב, לעשות קקי, לקום וכד')
הילד מבין הוראות פשוטות
הילד אומר להורים או למטפל כשצריך לעשות את צרכיו
הילד מדבר על נושא החיתולים, סיר ומביע עניין חיובי לגביהם – ללא פחד
הילד מביע עניין ורצון להיות עצמאי בטיפול עצמי – לבוש, היגיינה ופרידה מחיתולים
הילד מסוגל להוריד ולהרים קרש שירותים
הילד יכול בעצמו להתיישב על סיר
 

גורמים תרבותיים הקשורים ל- גמילה מחיתולים
הידעת , ברוסיה ישנם מקומות שגומלים ילדים עד גיל שנה, באתיופיה גומלים עד גיל תשע חודשים. בארצות הברית ישנם טרנדים של גמילה מוקדמת שנעשת עם ההגעה לגיל שנתיים. כל אלו מראים כי לסביבה התרבותית אכן יש יכולת לקבוע את מועד הגמילה (גם אם זה לא בדיוק מה שהפעוט תכנן).
יתכן שהגמילה ארוכה יותר או מלווה ביותר קשיים, אך היא אכן מתקיימת. בנוסף, למרות שגמילה מוקדמת נתפסת כגישה נוקשה יותר שאינה זורמת עם הילד היא אינה פחות טובה. כל פעוט שמקבל מסגרת ברורה של כללים עם תרגול שיטתי שלהם יכול ללמוד להיגמל.  חשוב לזכור שילדים הם בעלי מאפייני גמישות גבוה יותר ממבוגרים ולכן לשנות להם הרגל הוא חייב להיות דבר מסובך כל כך.

גמילה מחיתולים – גורמים סביבתיים
ישנם גורמי סביבה שמעודדים יותר או פחות את נושא הגמילה
עונה בשנה – מומחים רבים מעדיפים להמליץ על גמילה מחיתולים באמצע עונת האביב או תחילת הקיץ, בזמן שהבגדים קלים להורדה ולילד לא קר להסיר אותם ולהתיישב על הסיר הקר.
סביבת החברים והמשפחה – כילדים נוספים בפעוטון, בבניין ובמשפחה מתחילים לעבור תהליך גמילה מחיתולים, הנושא הופך לעניין גם של הילד ומהווה טריגר טוב להתחלה, וזאת כמובן שהילד מוכן פיזית ומביע עניין חיובי בנושא.

גמילה מחיתולים – מתי לא כדאי להתחיל או להמשיך
כשהפעוט חולה, מקורר, עייף
בתקופת החורף  כאשר קר יותר וקשה יותר להתמודד במצבי פספוס ונסיגה.
כשהפעוט או הילד עסוק בדבר חדש ומשמעותי – כמו למשל התחלה של גן חדש
כשהפעוט או הילד לא מגלה התנגדות וסירוב להתקרב או להתחיל לנסות
כשההורים עצמם לא פנויים לתהליך – יש תינוק נוסף שרק נולד, גירושים, מעבר דירה, התחלת עבודה חדשה. במצבים אלו עדיף לדחות קצת את ההתחלה לזמן יותר נינוח.