טודלרס

עשר עצות לגידול פעוטות בני שנתיים

מרגישה שאת צריכה הכוונה ? שהפעוט בן השנתיים מוציאה אותך מהאיזון

28.10.2016

הילד הגיע לגיל שנתיים- שלוש ? לא לשווא משווים בין גיל ההתבגרות לגיל הפעוטות. פעוטות נמצאים בשלב ביניים בין הפיכתם מתינוקות לילדים ואילו גיל ההתבגרות הוא המעבר מילדות לבגרות. תקופות מעבר הם תקופות קשות לילדים ולהורים והם רצופות בצרכים סותרים הנעים בין עצמאות לבין תלות ושייכות. עד שלא הפכתם להורים, לא תארתם לעצמכם כמה תובעני "מקצוע" ההורה. הילדים אף פעם לא עוזבים, תמיד צריך לנקות ולסדר אחריהם, לחנך אותם, להעסיק אותם ולשים את צרכיהם לפני צרכינו. גם כשאנו עייפים ורוצים לישון העבודה רחוקה מלהסתיים. פחדי לילה, כאבי שיניים, תחומי עניין שונים מעירים אותם ואנו צריכים להיות פנויים אליהם בחוסר כוחות ועייפות.

אין ספק שחוויות הילד בגיל הרך חודרות לתודעתו ומעצבות אותו ולכן חשוב שהן יהיו טובות ככל הניתן. ילד שמרגיש אהוב ושמח בביתו ובמסגרת חינוכו מקבל את הביטחון שזקוק לו. ביטחון זה הוא הבסיס לחקור את עולמו ולרכוש מיומנויות חדשות. הורות היא ללא ספק העבודה הקשה ביותר בחיי אדם אך גם העבודה שיכולה להביא לו הכי הרבה אושר ומשמעות אישית. מה חשוב לזכור כשמגדלים פעוטות ? להל"ן עשר העצות החשובות ביותר:

הבנת עולמו של הפעוט
אם לא ידעתם אז בטח הרגשתם שהילד מצוי בשלב האגוצנטרי שלו. הוא סבור שהכל קשור אליו ונועד לשעשע אותו ולרצות את רצונותיו. בו זמנית הפעוט מונע מצורך לחקור את עולמו ולבצע ניסויים שונים על העולם. כל מה שעומד בדרכו או מונע ממנו להשיג את רצונותיו יגרור כעסים והתפרצויות זעם.התנהגויות אלו משתנות מפעוט לפעוט על פי אופיו ויפחתו עם הגיל. היות ולא ניתן לשלוט בהתנהגויות של הפעוט, חשוב שנשלוט בתגובות שלנו כלפיו במצבים אלו. חשוב תמיד לשמור על שלוות רוח ולדבר עם התינוק בצורה נינוחה ורגועה. חשוב להסביר לתינוק את המצב הנתון ומגבלותיו ולא לאפשר לו להוציא אתכם משלוותכם.

שימוש דוגמא אישית
ילד הוא הזדמנות נפלאה לשפר התנהגות כבסיס לדוגמא. ישנם הורים שמפסיקים לעשן או לאכול אוכל תעשייתי כשנולדים ילדים ולו רק לתת להם דוגמא אישית לאורח חיים בריא. הסיבה הרציונאלית לשינוי ושימוש דוגמא אישית היא ההבנה שהפעוט שלכם יחקה אתכם בדיבור ובהתנהגות. ההתנהגות שלכם הוא הבסיס שממנו יוצר את עצמו. אם הילד ישמע צעקות בבית, סביר שיחקה אותם ויצעק גם הוא. אם הוא יראה בית מבולגן הוא גם לא ילמד להחזיר דברים למקומם.

לימוד עצמי של סבלנות (מה קורה לזמן שלנו..)
סבלנות היא לא חלק מעולמו של הפעוט, למעשה לפעוט אין שמץ של סבלנות. כל ניסיון להרגיע אותו בהבטחות של מחר תקבל, מחר נעשה לא עוזרות. הוא תמיד ירצה הכל כאן ועכשיו. כדי שמערכות היחסים עם הפעוט יהיו טובות חשוב שתקדישו זמן לפעילויות משותפות עם הפעוט ותעשו זאת בקצב שלו. לעיתים קרובות אנחנו ממהרים בניסיונותו להסביר ולעשות פעילויות אך לפעוט קצב חקירה ולמידה שונה לגמרי. חשוב לנסות להתאים את הקצב אליו גם כשממהרים. הזמן מקבל משמעות אחרת עם ילדים. מצד אחד ממהרים להספיק לשחק, לנסוע, להתקלח, לאכול ולהכניס למיטות בזמן ומצד שני חשוב שכל חוויה ופעילות תעשה בקצב איטי ונינוח.

שיפוט התנהגות ולא שיפוט הילד
הפעוט הקטן שלכם אינו ילד רע הוא פשוט ילד שחוקר את העולם ומתפתח בו. הוא עדיין אינו מבחין תמיד בין טוב ורע כשמושך בשיער או חוטף צעצועים. המנעו מלהגיד משפטים כמו: "אתה ילד רע". הקפידו להבחין בין הילד להתנהגותו. תמיד השקיעו זמן להסביר לילד שהתנהגותו לא הייתה נכונה או טובה ושאין לעשות אותו שנית. תו לילד כלים או הכוונה כיצד ניתן להתנהג אחרת בפעם הבאה. במקביל שבחו והחמיאו לילד על התנהגות חיובית וטובה. הילד צמא לתשומת לב ההורים וחשוב שזאת תגיע דרך קבע באור חיובי.

המנעות מצעקות
משימה לא פשוטה היא להמנע מצעקות. ישנם פעוטות שיכולים לשגע את ההורים בבית ובחוץ במגוון דרכים ועדיין חשוב להימנע מצעקות. צעקות יכולות להפחיד את הילד, להזיק להערכה העצמית שלו. כל אלו יפגמו ביכולתו להיות רגוע, מאושר ולחקור את סביבתו בנחת. יתרה על כך, כשגורמים לילד להרגיש רע הדבר מוביל לא פעם לנבואה שמגשימה את עצמה והילד ממשיך עם ההתנהגות השלילית.

המנעות מלעג, איומים ואלימות
לעג, איום ואלימות הם דרכים שלא מלמדות את הילד מה כן לעשות אלא מה קורה אם עושים או מתנהגים בצורה לא מתאימה לציפיות ועל כן יש להמנע ממנה. בנוסף וחמור מכך תנהגויות אלו עלולות להפחיד את הפעוט ולפגוע בו רגשית. פעוטות וילדים שנחשפים דרך קבע ללעג, איומים ואלימות עלולים לתעב את עצמם, לפגוע בעצמם או באחרים. חשוב שאם הרמתם את קולכם על הילד או הרמתם יד עליו התנצלו. אל תחששו להודות בטעות, הילד ילמד להעריך אתכם על כך ויקבל מודל של נטילת אחריות על התנהגויות לא מתאימות.

ותרו בצורה הגיונית ומותאמת
הצורך בשליטה הוא ליבו של העימות בין הפעוט להורה. פעוטות רוצים שליטה בתחומים רבים. מה יאכלו, אם מה ישחקו, מתי ילכו להתקלח ולישון. אז נכון שאת שגרת הפעוט אתם קובעים אך אין זה אומר שלא צריך להעביר לו את השליטה בדברים אחרים. חשוב לספק לילד מגוון מצבי בחירה (משתי אפשרויות) כדי שהילד יחוש שליטה בחייו. נוקשות גבוהה מדי בשליטה עלולה להיות לא בריאה ואילו מתן תחושת שליטה וקביעה עצמית במידה תתפרש כמתן כבוד לרצונות הילד.

שבחו ועודדו אך לא יותר מדי ועשו זאת בצורה מדוייקת
רבות נכתב על הצורך לשבח ולעודד את הילד על הצלחותיו. בהחלט נכון להניח כי שיבוח ועידוד הצלחות חיוני לבניית בטחונו העצמי. יחד עם זאת יותר מדי תשבוחות עלולות להיות בסופו של דבר להתפרש כבלתי אמינות ולא לספק את מטרתם. חשוב מאוד לשבח במילים פעוטות טובות שהפעוט עושה. ככל שהמילים יהיו ברורות ומדוייקות יותר כך יבין הפעוט על מה משבחים אותו והוא יוכל וירצה לחזור עליהם בשנית. זאת הסיבה שכדאי להמנע משבחים כללים בהם הילד לא מבין על מה ולמה קיבל שבחים.

הקשיבו באמת לילדיכם
הקשבה היא אחת המיומנויות הקשות בחיינו. פעמים רבות אנו ממהרים לעשייה כלשהיא ולא מאזינים מספיק לילד. הדרך החשובה ביותר לגדל פעוט מאושר הוא פשוט להקשיב לו בצורה אמיתית. פעוטות מביעים את עצמם ומשתפים כשהם מרגישים עצב או שמחה וכשהם רוצים לקבל דבר מה. חשוב שההורים יהיו רגישים לזהות ולהגיב לרגשות ורצונות אלו. לצד ההקשבה חשוב לתת לילד לגיטימציה לרגשותיו ולרצונותיו בצורה מילולית. הדבר יפתח פתח לדיאלוג ופתרון בעיות.

אהבו את הילד בכל ליבכם
אהבת הורים את ילדיהם היא תופעה מוזרה. היא חושפת ומוציאה מבני האדם את הטוב והיפה ביותר באדם. היא מוציאה אותם מהאנוכיות והופכת אותם לנדיבים וחיוביים. ההחלטה לגידול ילדים מחייבת נכונות להקרבה עצמית ומסירות. נראה שההשרדות של מינים שלמים בטבע תלויה באהבת הורים. זכרו שהילד שלכם זקוק לאהבתכם כדי לשרוד בעולם הזה. ככל שירבה לקבל אהבה כך יוכל לפרוח ולשגשג. אהבה זאת לא תגן עליו מטעויות, אומללות ורגשות שליליים היא אינה מטה קסמים, אך היא מספקת את הבסיס הטוב ביותר להתמודדות עם חיים לא פשוטים.