טודלרס

מה כדאי לצפות ולא לצפות מילד בן שנתיים

מה את מצפה מהילד ? והאם הציפיות מותאמות גיל

28.10.2013

ילד בן שנתיים הוא עדיין ילד מאוד צעיר. מהות ההתנהגות שלו קשורה בשני אלמנטים:
האחד – אני רוצה וצריך לשלוט בבחירות שלי ובבחירות של סביבתי. לא מעניין אותי שאת אמא צריכה ללכת לקניות, אני רוצה ללכת עכשיו לנדנדה שראיתי בדרך..
השני – אני חושב רק על עצמי ולא על אחרים. הראייה של ילד בן שנתיים היא מאה אחוז אגוצנטרית (יכול לראות ולהבין רק את עצמו). האח הקטן שלי בן החצי שנה לקח לי משחק שאני רוצה, אני אעיף אותו ואקח אותו ממנו.

גיל שנתיים התנהגות
אם זהו בסיס ההגיון להתנהגות הילד בגיל שנתיים אז מה כדאי לצפות ולא לצפות.

הציפיה בגדול היא דווקא ממך. מה שתלמדי, תסבירי ותדרשי יתחיל להשתנות . הילד ילמד , לא בטוח יעשה מיד , יזכור אך הלימוד והדרישה השיטתית יעשו את שלהם.

מה כדאי לצפות מילד בן שנתיים ?
כדאי תמיד לצפות לדברים שמסבירים לילד שוב ושוב. הציפיה שהילד יבין ויפעל בהדרגה לפי הכללים.
כדאי להטרים (להגיד מראש) את סדר היום (קימה, התארגנות בבוקר, הליכה לגן, חזרה מהגן, מקלחת, ארוחה, הכנה לשינה, שינה או כל סדר אחר) ולא להתווכח עם שגרה זאת. ילד שיודע איך סדר היום מתנהל ושחלקיו לא נתונים לויכוח פחות יתנגד להם.
חשוב להסביר לילד על כללי התנהגות לאנשים. לאחר מכן לצפות שיפנים לאט לאט שצריך להיות תקשורתי. להגיד שלום, להתראות לאנשים אותם פוגש ומהם נפגש, לתקשר בצורה ברורה רצונות (אני רוצה מים, אני צריך שינגבו לי אף) ולא לחשוב שההורים ינחשו אותם. זוהי תהליך חינוכי ארוך ואין ציפיה להפנמה ויישום מיידי.
כדי ללמד ואז לצפות בהדרגה שהילד לבד או בעזרת ההורים יתקשר קשיים ורצונות בצורה מילולית ולא רק בצורת בכי (אני לא רוצה להתקלח/לאכול/ללכת לישון/ לנסוע הביתה…)
כדאי ללמד ולצפות שהילד ילמד לשבת לאכול בצורה מאורגנת ליד שולחן, שלא יקום בזמן האוכל כל הזמן, שילמד לאט לאט לאכול בצורה נקייה (כמובן במגבלות גיל שנתיים) שלא ישפוך בכוונה את השתייה ולא יהפוך בכוונה את צלחת האוכל וימרח על השולחן. הרבה מלמידה והציפיה קשורים בדוגמה אישית של ההורים, חזרות רבות על כללי אכילה ומשוב בונה.
כדאי ללמד ואז לצפות שהילד ילמד להיות מנומס – לחכות מעט מעט בסבלנות (לא מצליחים הרבה זמן), להגיד תודה, בבקשה כשמקבל מתנה או אוכל. זהו תהליך מאוד ארוך של לימוד ודרישה. הפנמה תגיעה בגיל יותר מאוחר.

מה לא כדאי לצפות מבן שנתיים
לא כדאי לצפות שהילד יוותר לאחיו הקטן שיקח משחק שלו שהרי הראייה של הילד היא אגוצנטרית.
לא כדאי לצפות שהילד יסדר אחריו לבד את כל הבלגן שעשה ( הילד אגוצטנרי ומרוכז במה שרוצה לעשות עכשיו וסידור הצעצועים אינו מעניין אותו). גם עם עוזר ומסדר קצת זה נפלא. ברמה הפרקטית ילדים בגיל שנתיים אינם יכולים לסדר את כול הבלגן, הם יכולים לסדר חלק ומומלץ ללמד הרגלי סדר ולצפות שיעשהו משהו קטן בנושא. בנוגע לבלגן, תביאו מגב וגרפו את הצעועים לגיגית אחת גדולה.
לא כדאי לצפות שהילד ידע להעסיק את עצמו לבד כל הזמן . ילד בגיל שנתיים יכול להעסיק את עצמו לבד לפרק זמן קצר (בעבודה בבצק, משחק לגו) אך זקוק לתיווך מבוגר ולתחלופה של משחקים ופעילויות מזמן לזמן.