טודלרס

ילד רכושני או גיל רכושני

הילד מתקשה לחלוק משחקים עם ילדים אחרים ?

28.10.2013

גיל שנתיים הוא גיל צעיר מאוד. מהות ההתנהגות בגיל זה קשורה מאוד לשני מאפיינים :
האחד – אני רוצה וצריך לשלוט בבחירות שלי ובבחירות של סביבתי.
השני – אני חושב רק על עצמי ולא על אחרים. הראייה של ילד בן שנתיים היא מאה אחוז אגוצנטרית (יכול לראות ולהבין רק את עצמו).

גיל שנתיים שלוש ההם גילאים רכושניים וקשים התנהגותית. הילד מונע מאוד מדחפים וטרם למד לווסת את רצונותיו ותגובותיו . הסירוב לחלוק צעצוע עם ילד אחר אינו נובע מכך שהוא אינו חברותי אלא מכך שברגע שהוא רואה משהו אחר משחק בצעצוע שלו, הוא פעמים רבות רוצה גם, חושש יקחו ולא יחזירו או טרם למד לחלוק.  בגיל הזה חשוב לפתח את הצד הרגשי ולעודד את הילד להבין רגשות וסיטואציות חברתיות. כדאי לנסות להבין למה ילד אינו רוצה לחלוק משחק. אתה לא רוצה לתת לגיא את המשאית כי אתה רוצה לשחק איתה או כי זה המשחק שלך או כי אתה הכי אוהב את המשאית ? אני מבינה, זה באמת המשחק שלך, גיא רוצה לשחק בה רק קצת ולהחזיר לך. תן לו קצת והוא יחזיר לך…

אם ההסברים אינם עובדים, אפשר להתאמן רק בלתת לילד השני ולקבל את המשחק בחזרה ואז כשזה עובד לתת לילד השני שישחק לרגע ואז יחזיק (למשוך קצת את זמן ההמתנה). לא תמיד זה עובד אבל התיווך לרגשות ולוויסות רצונות הוא חשוב גם אם לא מתקיים בפועל. אם הילד מצליח לתת לרגע או לחלוק צעצוע אפילו מעט חשוב לשבח אותו על כך ולהסביר לו למה. בזמנים אחרים מומלץ להטרים (להסביר מראש) שחבר או בן משפחה יגיע ויתכן וירצה לשחק בצעצועים שלך. להטרים את הציפיה לאפשר ולהבין שהילד לא יקח אלא רק ישחק ויחזיר.

מומלץ מאוד שההורים לא יצפו לתהליך חלק. לא תמיד ילדים מוכנים רגשית לחלוק משחק שאוהבים, אך יתכן שיהיו מוכנים לחלוק משחקים אחרים בבית. שבחו את הילד גם במצבים אלו.
הזמן לרוב יעשה את שלו ודפוס הרכושנות יחלוף או יפחת משמעותית.