טודלרס

האם בריכות מסוכנות לתינוקות ופעוטות

האם לגזי הכלור בבריכות מקורות יש השפעה שלילית על מערכת הנשימה של תינוקות ופעוטות ?

11.6.2013

שחושבים על פעילות תינוקות ופעוטות בבריכה מדמיינים לרוב תינוקות בבגדי ים חמודים, מפעילים שעורכים לתינוק פעילויות מהנות ומאתגרות ובעיקר הרבה תנועה ומגע. בדיקה מחקרית של תחום שחיית הפעוטות מעלה תמונה פחות חיובית. מסתבר שלצד היתרונות וההנאה הלא מבוטלים בפעילויות לפעוטות במים, לסביבת הבריכה יש לא מעט סכנות. פרט לסכנות טביעה וחנק, אחת הסכנות הנחקרות הינה – סכנת החומרים הרעילים שבסביבת הבריכה.

ממחקרם של ברנרד, קרבונלי ועמיתיו (2007) עולה כי בריכות מקורות רבות טומנות בחובם חשיפה של תינוקות ופעוטות לגזים ותרסיסים המופצים בחלל לצורך תחזוקת הבריכה ושמירה על ניקיונה.במחקר שפורסם בזורנל פידיאטריקס חקרו ברנרד ועמיתיו את ההשפעה של שהיית פעוטות במים על שכיחות מצבי אלרגיה ובריאות מערכת הנשימה במהלך הילדות. במחקר נבדקו 341 ילדים בגילאי 10-13 ומתוכם 43 ילדים שהשתתפו בתוכניות שחייה כפעוטות. החוקרים ביצעו התאמה בין קבוצת הילדים שהשתתפו בקבוצת שחייה כפעוטות לבין קבוצת הילדים שלא השתתפו בקבוצה מסוג זה כפעוטות בתחומי הגיל, מין, גזע, היסטוריה רפואית של מחלות בכלל ומחלות נשימה בפרט ועוד.


ממצאי המחקר מצביעים על כך שילדים שפעוטות שהשתתפו בפעולות בריכה היו חשופים יותר לשינויים שליליים בתאי אפיטליום בריאות, שעלולים לגרום להתפתחות אסטמה ובעיות ברונכיטיס חוזרים. ואולם, במחקר לא נמצא קשר בין שחייה בגיל פעוטות לבין אלרגיות נשימתיות או לדלקות במערכת הנשימה. את תוצאות מחקר קשות אלו לא ניתן היה להסביר על ידי הבדל ביו מאפייני הילדים, היות ומאפייני הגיל, המצב הרפואי, היסטוריה רפואית משפחתית הותאמו בין הקבוצות באופן מלא. היות ובמחקר נעשה שימוש בכלי מדידה אובייקטיבים והיות ולמחקר לא היה מטרה קודמת לקבוע את השפעה השלילית של שהות בבריכה על מערכת הנשימה, לא ניתן לצאת מתוך הנחה כי נעשתה הטייה מכוונת של תוצאות המחקר. בנוסף, היות והורי הילדים לא ידעו מהי מטרת המחקר, לא יכלה להיות הטייה מכוונת של ההורים על פי מענה לשאלות ההיסטוריה הרפואית של הילדים.


החוקרים חושדים שחומרי הכלור שפעוטות נושמים כגזים, חומרי ריסוס, ריח המים או מבליעת המים המהולים בכלור פועלים בתאי האפיתל של מערכת הנשימה. היות וריאות של פעוטות עדיין מתפתחות בגיל הרך, הן רגישות יותר לגזי הבריכה, גם אם מדובר במשך חשיפה קצר (20-30 דקות למפגש). לדברי החוקרים רמות גזי הכלור בברכה שבה בוצעו הבדיקות היו גבוהים הרבה יותר מההמלצה של ארגון הבריאות העולמי וכי רמות גבוהות אלו עלולות להימצא בבריכות רבות נוספות בהם נערכות פעילויות מים לתינוקות ופעוטות.

ממצאי המחקרים מרמזים כי פעילות שחיית תינוקות ופעוטות בברכות סגורות ומקורות יכולה לחשוף ילדים לנשימה של גזי כלור ברמת רעילות מסוכנת, וכי מצב זה עלול לגרור שינויים בדרכי הנשימה של הילדים ולעודד התפתחות תנאים למחלות אסטמה וברונכיטיס חוזר בילדות. ממצאי המחקר מחייבים המשך בדיקה של ההשפעות השליליות של מוצרי הכלור בבריכה על מערכת הנשימה של תינוקות ופעוטות.


מקור המחקר:

alfred bernard ,sylviane carbonnelle,xavier dumont,and marc nickmilder
infant swimming practice, pulmonary epithelium integrity, and the risk of allergic and respiratory diseases later in childhood
Pediatrics june 2007; 119:6 1095-1103; doi:10.1542/peds.2006-3333