טודלרס

השפעת היקף עבודת האם על התפתחות ילדיה

חוששת לחזור לעבודה במשרה מלאה אחרי הלידה ?

2.4.2014

מה ההשפעה של שעות עבודה ארוכות של אימהות על התפתחות התנהגותית וקוגניטיבית של ילדים
מאמר מאת ד"ר דוד פלקוביץ
 
בשנים האחרונות,תעסוקת אימהות במשרה מלאה נהייה נורמה בעולם. אימהות יולדות ולאחר מספר חודשים קצר (3-6 חודשים) חוזרות לעבודתן התובענית. ומה קורה עם ההורות ? עם השילוב בין עבודה תובענית לגידול ילדים ? לזה יש בפירוש מחיר….
 
מחקר על ההשפעה ארוכת הטווח של שעות עבודה של אמהות על התפתחות הילד
בשנת 1991, המכון הלאומי לבריאות והתפתחות הילד, יזם מחקר מקיף וממושך בעשרה מרכזים ברחבי ארה"ב כדי לברר שאלות אודות הקשרים בין תעסוקת אמהות, ניסיון טיפול בילד, והשפעות שונות על הילדים.מובילי המחקר היו בין החוקרים המכובדים בתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית, מה שגרם שמסקנות המחקר היו ראויות לתשומת לב מיוחדת. בסקירה האחרונה של הממצאים, הסיקו החוקרים את המסקנות הבאות:

במונחים של הסתגלות התנהגותית של ילדים, שאמהותיהם שייכות למעמד הבינוני או הבינוני גבוה, שעבדו כאשר ילדיהם היו עדיין תינוקות, המחקר הראה את התוצאות הבאות:
 
ההשפעה של שעות עבודה ארוכות של אימהות על התפתחות התנהגותית וקוגניטיבית של הילד.
נמצא קשר בין עבודה במשרה מלאה של אימהות לילדים מתחת לגיל שלוש לבין בעיות התנהגותיות של ילדים אלו , כפי שדווחו על ידי המטפלים (בגיל ארבע וחצי שנים) וגם ע"י מורים בשנה הראשונה בבית ספר.ילדים שאמותיהם עבדו עבודה חלקית לפני שהילד הגיע לגיל שנה, סבלו פחות מהפרעות התנהגותיות מהילדים שאימותיהם עבדו במשרה מלאה לפני שהילד הגיע לגיל שנה. כמו כן נלמד שההשפעות המגוננות של עבודה חלקית של האם, קשורות גם באיכות הסביבה הביתית, וכן ברגישות של האם.
 
הקשר בין משרה מלאה וחלקית של האם לבין התפתחות קוגניטיבית של ילדיה:
בהקשר להבדלים הקוגנטיביים של הילדים במעמד הבינוני והבינוני גבוה, המחקר מצא שילדים לאמהות שעבדו במשרה מלאה במשך השנה הראשונה לחיי הילד, קיבלו ציונים קוגנטיביים נמוכים במעט מאלו של ילדים שאמהותיהם לא עבדו בכלל, בכל 8 ההתוצאות הקוגנטיביות שנבדקו.הקשר בתוצאות בגיל ארבע וחצי שנים, ובין התוצאות של השנים הראשונות בבית הספר, היו באופן גס זהות בגודל לאלו של ילדים בגיל 3 שנים.
אמהות שעבדו במשרה מלאה, היו חשופות יותר לסימפטומים של דיכאון.
ציוני קוגנטיביות נמוכים לא נמצאו בילדים שאמהותיהם עבדו במשרה חלקית במשך השנה הראשונה לחיי הילד.
 
ממצאים מעניינים :
בעוד שממצאים אלו מצביעים על הצורך לחשוב על ההשפעה של תעסוקה מלאה של האם על הילד, במיוחד לפני גיל 3 חודשים, מספר יתרונות של תעסוקה במשרה מלאה של האם נמצאו בשטח היכולת שלה להיות יותר רגישה לילדה.
אמהות שעבדו משרה מלאה נטו להשתמש במעונות יום בעלי איכות גבוהה, שהראו רמות גבוהות של רגישות לילד. החוקרים משערים שהרמות הגבוהות של רגישות אמהית, שמופגנת באמהות עובדות, התעוררו כנראה בעקבות הביטחון הפיננסי הגבוה יותר.

ממצאי המחקר מצביע על כך שכאשר להורים יש ברירה בשלב המוקדם של חיי הילד (במיוחד בשלושת החודשים הראשונים לחייו), הם צריכים לשקול עבודה חלקית.
במשך תקופה קריטית זאת,כאשר ישנה אפשרות, האב צריך לעשות מאמץ להיות נוכח בתפקיד פרטנר פעיל ככל האפשר. כמו כן, אם ניתן מומלץ לערב את הסבים והסבתות בשמירה וטיפול בנכדיהם, כאשר הם עדיין קטנים וכאשר שני ההורים עובדים במשרה מלאה.
המחקר מצא שסבים וסבתות שמעורבים באופן פעיל, ממלאים תפקיד מכריע כמגינים נגד השפעות פוטנציאליות מזיקות של מתח ולחץ מצד ההורים.
חשוב להדגיש את הסכנות הפוטנציאליות של משרה מלאה, לעומת משרה חלקית בקרב אימהות, שנמצאות במשפחות במעמד הביניים ובמעמד הביניים הגבוה. ההמלצות הן לפיכך רלוונטיות לגבי מקטע של חלק מהקהילה שנופל בקטגוריה זו.

מאמר מתורגם של ד"ר דוד פלקוביץ:
http://www.ou.org/life/parenting/impact-working-mothers-child-development-empirical-research-david-pelcovitz/#.UYTb0GefYtW