טודלרס

מסכים בגיל הרך

לחשוף כמה שפחות, לברור תוכניות ומשחקים ולהגביל בזמן

22.5.2018

טכנולוגיה היא לא דבר רע, יש לה מגוון יתרונות שמקלים ומפשטים את חיינו ומוסיפים להם הרבה עניין, שמחה ויצירה. יחד עם זאת לטכנולוגיה יש מגוון חסרונות ולכן אנחנו כהורים צריכים להיות אחראים איפה, כיצד וכמה הטכנולוגיה משולבת בחיי הילד.

מאיזה גיל
כבר שהילד נולד נוטים הורים רבים לצלם אותו באיפון או באייפד ולנסות להנציח מליון רגעים מתוקים, מצחיקים ומהנים. מה שהורים שוכחים זה שכשהם עסוקים בלתפוס את הצילום הכי טוב הם כלל לא נוכחים בסיטואציה. כאשר אתם מצלמים, התקשורת הראשונה שלכם אינה עם התינוק , הפעוט או הילד אלא עם המסך שלכם. ומה לומד הילד ? הילד לומד שהמסך יותר חשוב ומעניין ממנו. זה המסר שאתם מעבירים.

בזמן שאתם עם הילדים לא לחלק קשב עם מסך. אל תחשבו שזמנים כמו איסוף מהגן או החוג, זמן השכבה צריך להיות זמן שבו אתם שולחים הודעות אס אמס אס , מדברים באיפון או עסוקים בלצלם את הילד. לא, זה בדיוק הפוך. זמן הנסיעה עם הילד, ההשכבה במיטה צריך להיות זמן עם הילד.

מסכים בגיל הרך
טכנולוגיה עד גיל חמש – מיותרת, ומפריעה. מוח הילד מתפתח עד גיל חמש בעיקר דרך המערכות הסנסוריות. הילד לומד דרך תנועה, מגע ואינטראקציות חברתיות. למעשה עד גיל חמש אין לאיפון, איפד וטלוויזיה מה להציע לילד. הילד צריך לחוש את סביבתו ולנסות לתקשר איתה כדי ללמוד ולהתפתח.

ובכל זאת…
ואם בכל זאת החלטתם לחשוף את הילד לטלוויזיה, בדקו אלו תכנים חינוכים מתאימים לו. בגיל צעיר ישנם תוכניות קצרות המתאימות יותר לילדים. לא כל תוכנית שכתוב כי היא מיועדת לילדים, פעוטות או תינוקות היא אכן כך. יש לבדוק את קצב הדיבור, התוכן של הקלטת. מומלץ להעדיף קלטות של שירים בהם יש פזמונים קליטים וחוזרים. מומלץ להמנע מחשיפה של הילד לטכנים המציגים סטריוטיפים גבריים ונשיים (גברים /גיבורים גבריים מכים ואלימים ודמויות רזות מאוד שעסוקות כל היום במראה ואיפור). ילדים צעירים נוטים לחקות דמויות בהם צופים לכן יש סיכוי שילדים הצופים בתוכניות אלימות יתחילו להגיב בצורה אלימה ובנות יחקו התנהגות נשית שטחית. יש סיכוי שאם תפחיתו חשיפה של תוכניות עם אלימות גם אלימות הילד תפחת.

משחקי מחשב, איפון ואייפד בגיל הרך – הרבה יותר נזק מתועלת.
יש להמנע כמה שניתן מלחשוף פעוטות וילדים צעירים למשחקי מסך מהירים. משחקים מהירים, היוצרים עוררות ומהירות גבוהה מרגילים ילד למקצב מציאות מהיר ומגרה מאוד. אם הילדים משחקים שעות רבות הם מתרגלים לתפיסת מציאות מהירה ומחפשים עוד ועוד גריה מידיית כתגובה של לחצתי ואז מיד משהו קרה. ילדים אלו אינם יכולים להנות לאחר מכן מפעילויות איטיות כמו קריאת ספר כי הספר לא מגיב בלחיצה עליו, כי הוא לא מבדר ומהיר כמו מסך המחשב. ככל שהילד משחק עם המסכים יותר הוא פחות מתנסה בלמידה מסוג אחר דרך תנועה, בניה מקוביות, פעילות חברתית ושפתית.

הורים יקרים, החליטו להיות אחראים ומודעים. צרו ויסות ובקרה לכמות החשיפה למסכים (כולל צילומים) כבר מגיל לידה.

קראו עוד בנושא:
מסכים לפני השינה