טודלרס

מה עושים עם ילד לא ממושמע

הילד לא מקשיב למה שמבקשים ? עושה רק מה שהוא רוצה ?

18/9/2013

ביקשת מהילד לאסוף את חלקי המשחק אבל הוא לא מקשיב ולא מוכן לסדר, ביקשת מהילד לבוא איתך לעשות פיפי בשירותים אך הוא לא מוכן (עסוק במשחק), ביקשת מהילדה להחזיר לאחותו את המשחק שלקחה לה אבל היא לא מוכנה…

ילדים בגילאי שנתיים וחצי – שלוש אינם תמיד מקשיבים או אינם רוצים לבצע את בקשות ההורים.הסיבות יכולות להיות מגוונות. לדוגמא, הילד נמצא בשלב רכושני ולכן לא מוכן לשתף משחקים אישיים, הילד באמצע משחק ואינו רוצה לוותר עליו על מנת לבצע פעולה אחרת

מה אפשר לעשות ומה יעבוד עם הילד שלכם ?

ראשית מאוד חשוב להבין את סיבת חוסר ההקשבה של הילד ולנסות לכבד את רצונותיו. כך לדוגמא, אם אינו רוצה לעזוב משחק על מנת ללכת להתקלח או לאכול, להזכיר לו שמיד אחרי המקלחת או האוכל יוכל לחזור לשחק. חשוב לנסות כמה שיותר להצמד לשגרות, להטרים (להגיד מראש ציפיות) ולבקש מהילד לעשות דברים בזמני מעברים ולא בזמני משחק.

מה עובד עם ילדים
אם בכל זאת שגרות קבועות והטרמות אינן עוזרות, מה עוד עשוי לעזור ?

שיטת החיזוקים המילוליים
משבחים ומחזקי את הילד מילולית על התנהגות מתאימה, עזרה בבית, עם האחים.

ספירה או מדידת זמן חיובית
סופרים עד חמש או עד מספר אחר הגיוני לאט ומעודדים את הילד להצליח לעשות את הנדרש בזמן. או לחלופין
פותחים לילד שעון מספרים או חול או טיימר וכשהשעה מגיעה לזמן שהילד מזהה או מצלצל הילד מתחיל או מסיים את הפעילות. (סוגר מסך טאבלט, עולה להתקלח וכד').

בחירה ושליטה
נותנים לילד בחירה לגבי מתי עושים או איך לעשות, העיקר שירגיש שליטה ובחירה ואז כבר יעשה מה שמבקשים בדרך שלו.
יתרון: הרבה פעמים השיטה עובדת כי בסך הכל הילד רוצה להרגיש שליטה בסביבתו ולכן אם נותנים לו אותה עשוי לשתף פעולה
חסרון: לא תמיד עובד כשהילד רוצה לשלוט בסביבתו באופן מלא או לא להשתלב במסגרת הבחירה שההורה הציב.

משחק תחרות
הופכים את הפעולה לתחרות – מתחרים מי יעשה ראשון או יותר טוב וכמובן נותנים לו לנצח
יתרון: יעיל עם ילדים שאוהבים להתחרות ולשחק
חסרון: לא עובד עם ילדים שאינם אוהבים תחרויות, קצב מהיר או חוששים מהם.

הפיכת הפעילות למשחק
יתרון : ברגע שפעילות יומיומית הופכת למשחק או פעילות בזמן שירה (שיר סידור חדר, שיר לבוש) יכול לעבוד כי הילד שוכח התנגדויות
חסרון: מצריך אנרגיה, זמן ויצירתיות גבוהה לרעיון (שיהפוך לדוגמא את סידור המשחק למשחק בפני עצמו).

תיווך רב למשמעות וחיזוקים חיוביים בעת ביצוע
הסבר חוזר על משמעות והחשיבות של הפעילות המבוקשת (לבוש, סידור החדר, החזרת חפץ לאח) ומתן חיזוקים חיובים על ביצוע

חיזוקים דרך פרסים
טבלת חיזוקים חיובים – מדבקות. אחרי 10 מדבקות שמקשיב ועושה מיד מה שביקשו, מקבל פרס קטן.
חסרון: הילד מתרגל לקבל פרס על פעילויות יומיומיות שלא אמור לקבל עליהם פרס.
יתרון: עשוי להיות יעיל מאוד בשלב הראשון להכנסת הילד למצב הקשבה.

כתיבת תגובה