טודלרס

דעתנות יתר אצל ילדים בנושא ביגוד

הילדה מוכנה ללבוש רק בגדים מסויימים ? ישנם ריבים רבים סביב ביגוד

22.5.2018

היא רוצה ללבוש בקיץ רק שמלות, עדיף מתנפנפות, היא מוכנה ללבוש רק חולצות ורודות או סגולות עליהם מצויירות נסיכות, מלכות או פיות כמו אלזה או סופיה או אלנה. היא תסרב ללבוש חולצות עם חיות  בטענה כי הם לא יפות וצבע כתום ואפילו אדום לא יתקבל בברכה. היא תחכה ליום שישי בגן כדי ללבוש את השמלות הכי יפות ונעלי הלק ותמיד תגיעה עם קשת, צמיד או טבעת. יש לכם בת כזאת ? המומים מדעתנות היתר בלבוש כבר בגיל 3 ? גם אנחנו. 
 
לא כל הילדים מגלים דעתנות רבה בנושא ביגוד, למעשה הרבה מהם כלל לא מתעניינים בבגדים. יחד עם זאת בגיל הרך ועם העליה בגיל וחשיפה לתוכניות טלוויזיה אפשר לראות עליה במגמה לרצון ללבוש דמויות שהילד מזדהה איתם. בנות ירצו פעמים קרובות חולצה ורודה עם אלזה ואנה ובנים יעדיפו חולצה עם ספיידרמן או אחד מגיבורי העל האהובים. אצל חלק מהילדים נושא הצבעים גם יקבל משמעות ותשמעו את ילדיכם אומר שאינו מוכן ללבוש חולצה מסויימת בגלל שהיא בצבע של בנות.  
 
דעתנות רבה בביגוד אצל ילדים הוא נושא מורכב לפתרון היות ומעורר קונפליקט בן ערכים. מצד אחד אם הילדה מגלה עניין בבחירת בגדיה למה לא לאפשר לה להתנסות בבחירה וקבלת החלטות ולפתח את זהותה האישית באמצעות הביגוד. מאידך גיסא, מה בנוגע לקבלת גבולות והקשבה להורים, הרי אי אפשר להפוך את הבוקר לקרב עימותים כשהשמלה או החולצות שרוצה בכביסה ושמה שנותר ללבוש מהארון אינו בצבע ובציור המתאים לה. אם צריך לצאת עוד עשר דקות לגן והילדה יושבת ובוכה שמוכנה ללבוש רק את השמלה או החולצה שבכביסה ושאיננה מוכנה ללבוש אף בגד אחר אז אנחנו בבעיה. רצוי שהפתרון לבעיה יהיה פתרון מכבד. פתרון מסוג זה יראה כבוד ורצון לאפשר לילדה לבחור בגדים בבוקר מתוך ההנחה כי הביגוד והמראה החיצוני חשוב לה כחלק מבניית הזהות האישית, ההזדהות עם גיבורות על או השתייכות לקבוצת המגדר. מאידך חשוב שנושא הגבולות והמשמעת לא ירד מהפרק שכן לא יתכן שילדה בת שלוש, ארבע  או חמש תקלל או תצרח בבוקר כאלו היא דיקטטורית בגלל שלא מוכנה ללבוש בגד אחר ולצאת לגן. זאת הסיבה שחשוב להראות ולהסביר לילדה מצבים בהם הבגדים האהובים עליה מלוכלכים או רטובים מהכביסה ושמחר תצטרך לבחור בגד אחר ממה שיש. רצוי להטרים ולבקש ממנה לבחור בגד כבר ערב לפני. במידה ופתרון חיובי מסוג זה עדיין מתקבל על ידי מרד בגדים בבוקר. יש לסייע באסרטיביות שקטה ללבוש בבוקר את הביגוד הזמין, להזכיר שוב את הסיבות למה לא ניתן ללבוש את הבגד הרצוי, לצאת לגן ולא לתת לילדה לפתח את הנושא לבכי או התעסקות חוזרת. אפשר לנסות להסיח את תשומת הלב של הילדה לנושאים אחרים חיובים. אם הזמן, היא תבין שיש אילוצים שונים וחוזרים בבית ובגן שלא תמיד מאפשרים לה להתלבש כרצונה ובטעמה האישי וככל שתבין זאת קודם כך יהיה לה קל יותר לקבל זאת.