טודלרס

איך לעודד ילד צעיר לדבר על היום שעבר

הילד כמעט ולא משתף בחוויות הגן ? רוצה לעודד אותו לדבר ?

22.5.2018

כמעט כל אמא הייתה רוצה לקבל ילד שיחזור מהגן ויספר לה איך היה היום שלו. כאלו אנחנו הנשים, אוהבות לשתף, אוהבות לדעת ואוהבות להכיל. מה לעשות שיכולת השפה והשיתוף מתפתחת עם הגיל ולא תמיד מגיעה בגיל כל כך מוקדם (או כלל לא מגיעה בכלל מרצון). ישנם ילדים צעירים שמשתפים את ההורים בחוויות הגן ביוזמתם ובפירוט רב לעומתם ישנם ילדים גדולים שלא יספרו כלום ובמקסימום יענו על השאלה "איך היה בגן" בתשובה "היה כיף". אז מה עושים עם הילדים שמתחמקים לענות או שעונים רק כדי לצאת מידי חובה ?

תחילה חשוב שתבינו כי הרצון שלכם לדעת יותר על יומו של הילד ולעזור לילד לשתף אתכם בחוויות יומו הוא נכון ביסודו. השיתוף מאפשר לקבל מידע על חוויות הילד בגן, להביע עניין בחייו ולסייע לו בעיבוד חוויות ופתרון בעיות. יחד עם זאת במקרים רבים הרצון שלכם לשתף לא יתקבל בברכה מצד הפעוט, הילד או הנער. ילדים רבים מגיעים מהגן או הצהרון ולא מעוניינים לדבר עליו. מבחינתם הם עברו לחלק השני של היום וכרגע הרבה יותר מעניין אותם מה סדר היום אחר הצהריים, האם יכולים להביא או לבוא לחבר, האם יצפו בתוכנית כלשהיא או יקבלו ממתק. זאת הסיבה שהניסיון לעודד את הילד בשלב זה לשתף בחוויות יומו פעמים רבות לא מתאימה מבחנת תזמון.

מתי לעודד לשיתוף
תזמון היא המפתח גם במצב הזה. צריך למצוא את התזמון והמסגרת המתאימה לעודד את הילד לדבר. ישנם ילדים שירצו לשתף ביום שלהם כאשר הם טובלים באמבטיה או כאשר הם לא נרדמים לפני השינה. ישנם ילדים שירצו לשתף כשכולם יושבים ליד שולחן האוכל ומדברים על חוויות היום. אם תרגילו אותם שזמן הארוחה הוא זמן של שיתוף , יש סיכוי שתשיגו שיתוף פעולה, גם אם זה לא יהיה בהתחלה או באופן קבוע. ישנם משפחות בהם ההורים מבקשים מכל ילד לשתף בחוויה אחת טובה ובחוויה אחת לא טובה מאותו יום. השיתוף החיובי והשלילי יעודד את הילדים להקשיב לבני משפחתם, לקבל לגיטימציה לרגשות ומחשבות ולשמוע דרכים לפתרון בעיות. לצד כל אלו הוא יבנה מודל קומיוניקציה נפלא.

אז איך מעודדים שיתוף ?

סוג השאלות
שאלות מסוג "איך היה בגן היום ", הם שאלות פתוחות מדי לילדים צעירים או לילדים גדולים עם קשיי קשב, שפה או זיכרון ולכן כדאי לשאול שאלות יותר ממוקדות. ככל שהילד יותר צעיר כדאי לשאול אותו שאלות ספציפיות כמו מה אכלת היום בארוחת צהריים בגן ? מה בנית היום מהקוביות (אם יודעים ששיחק בקוביות) , למה למדתם היום על החצב…יחד עם זאת חשוב לנסות להמנע משאלות שהתשובה שלהם יכולה להיות כן או לא. נסו לגוון בסוגי השאלות ולראות שאתם משתמשים במגוון סוגים (איפה, כמי, מי, למה, מתי) כדי שהילד יחווה וילמד להבין סוגים שונים של שאלות

לדעת מה לשאול
ככל שתכירו יותר את סדר היום בגן של הילד, את הפעילויות והחוגים השונים בגן ואת חבריו תדעו לשאול שאלות מכוונות בעלות עניין לילד. כך לדוגמא, תוכלו לשאול לפני חג סוכות, מה למדתם על חג סוכות ? באיזה צבע האתרוג ? איפה שמים את הסכך ? גם אם הילד אינו יודע לענות ואתם יודעים שהנושא נלמד ונחווה בגן דרך בניית סוכה אפשר לעזור לו לענות באמצעות תשובות מכוונות או מתן אפשרויות תשובה. ילדים רבים בגיל הרך יודעים את התשובות אך לא תמיד זוכרים או יודעים את המילים הדרושות לניסוח התשובה.

שימוש בספרים ככלי לשיתוף
קריאת ספרים היא דרך מצויינת לעבד נושאים שונים שהילדים חווים בגן. חוויות כמו ריב, עיבוד חוויות ימי הולדת ראשונים בגן, חגים בגן, חוגי ספורט. תמיד אפשר ללכת לספריה ולבקש מהספרנית לחפש ספר בנושא שהילד חווה באותו זמן. קריאת הספר יספק לילד בסיס טוב לשיתוף והבעת דעה בנושאים הרלוונטים עבורו.

שיתוף לפני שינה
תמיד תמצאו את הזמנים בו הילד לא רוצה לישון ויסכים לשתף ולדבר על הכל, העיקר שלא תעזבי אותו בחדר לבד. זה הזמן לשאוב אינפורמציה לגבי פעילויות הגן, חוויות הילד ולהסביר על כללים שחשובים לכם ומשמעותיים כמו חשיבות רחיצת הידיים בגן, המנעות מהכנסת ידיים לפה וכד'.

והעיקר להקשיב
מיומנות ההקשבה היא מיומנויות קשה לכולם. הרבה פעמים אנחנו מוצאים את עצמו שואלים את הילד עוד ועוד שאלות אך חסרי סבלנות לשמוע אותו עד הסוף כשהוא מדבר. זה הזמן להגיד לעצמנו לעצור ובאמת להסתכל על הילד ולהקשיב באופן אמיתי וסובלני. אין דבר שיותר יחזק את הילד מאשר לתת לו את התחושה שבאמת מקשיבים לו ורוצים לשמוע את דבריו. הרי בגן, לא תמיד ילדים קשובים לדבריו והגננת תתקשה להתייחס רק אליו. ההקשבה לילד הינו בסיס חשוב ביותר לבניית בטחונו העצמי, אל תזלזלו בנתינה זאת.