על חשיבותה של שגרת טרום שינה לתינוקות

שינה תינוקות
למה שגרת טרום שינה היא כל כך חשובה?
רוצים סיבות למה חשוב לפתח שגרת טרום שינה קבועה ? קבלו גם סיבות וגם ראיות מחקריות.

מחקר מדעי שפורסם בירחון "שינה" קובע כי שגרת פעילות קבוע לפני השינה תורמת לשיפור משך השינה אצל תינוקות וילדים. אם תשאל כל מומחה שינה, מה עוזר לתינוק או פעוט לסגל שעות שינה עקביות ורצופות תקבל את התשובה הבאה :" בנה שגרת פעילות קבועה לפני השינה שתעזור לילד לעבור משלב הערות לשלב השינה. למרות שהדברים נשמעים הגיונים, רק כעת נבדקו במחקר יסודי וכמובן אומתו....

על המחקר
במחקר גויסו 405 אימהות (סחטיין על הכמות) וילדיהם בגילאים שונים (קבוצת גיל של ילדים בני 7-18 חודשים שמנתה 206 ילדים וקבוצת גיל של 18-36 חודשים שכללה 199 פעוטות). הנשים חולקו באופן אקראי לקבוצת מחקר וקבוצת ביקורת.

לאורך המחקר, האימהות מילאו שאלונים על שגרת השינה ויומן שינה של ילדיהם על בסיס קבוע. בשבוע הראשון נתבקשו כלל האימהות לפעול על פי שגרת השינה בה פועלות באופן רגיל. החל מהשבוע השני והשלישי למחקר, התבקשו האימהות שהשתייכו לקבוצת המחקר, לקיים שגרת טרום שינה קבועה שנבחרה עבורם. לעומת זאת קבוצת הביקורת התבקשה לנהל שגרת טרום שינה רגילה (זאת הקיימת תמיד בבית).

תוצאות המחקר – שינה רציפה יותר ופחות קימות
ההיצמדות לרוטינת טרום שינה הצביעה על הפחתה מובהקת של "התנהגויות שינה בעייתיות של פעוטות ותינוקות". נצפה שיפור מובהק בעיכובים של התחלת השינה ומספר ומשך הקימות באמצע הלילה. גם המשכיות (רציפות השינה) עלתה באופן מובהק. מספר האימהות שהגדירו את שנת הילד כבעייתית צנחה באופן מובהק. באופן בלתי מפתיע, מצב הרוח של האימהות בקבוצת הביקורת השתפר. לעומת זאת תבניות השינה ומצב הרוח של האימהות בקבוצת הביקורת לא השתנה במהלך שלושת שבועות המחקר.

שגרת טרום השינה שעזרה לילדים להירדם
שגרת השינה שעזרה לתינוקות ולילדים להירדם כללה רוטינה של שלושה שלבים:
שלב רחצה
מסאז לאחר רחצה
פעילות שקטה כמו חיבוקים או שירה.
סגירת אורות תוך 30 דקות מרגע סיום המקלחת

למה שגרת טרום השינה הצליחה ?
החוקרים משערים מספר סיבות למה שגרת טרום השינה שיפרה את איכות השינה של הילדים. לדעת החוקרים יצרת השגרה הקבועה הרגיעה את התינוקות או הפעוטות , בכך הפחיתה רמת עוררות ויצרה תנאי שינה טובים יותר. הסבר נוסף הוא שלמקלחת הייתה השפעה חיובית היות והיא משפיעה על טמפרטורת הגוף ויוצרת תנאים פיזיולוגים טובים יותר לשינה (על פי מחקרים נוספים רחצה תורמת לשינה טובה יותר אצל מבוגרים). באשר לשיפור במצב הרוח של האמהות בעקבות השינה המשופרת של ילדיהם, החוקרים ייחסו שיפור זה לשעות השינה הטובות או הרבות יותר שלהם זכו האימהות או לתחושת השליטה וההתמודדות היעילה עם שינת ילדיהם.

מסקנות המחקר
כמה ברור היה לגלות שיצירת שגרת טרום שינה עקבית מסייעת לשיפור מגוון בעיות שינה אצל תינוקות ופעוטות. כל מה שנותר לעשות הוא ליישם שגרה זאת ולהשתדל עד כמה שפחות להפר אותה. אז אולי נוכח לישון.


 

מקור

nightly bedtime routine for children. a nightly bedtime routine: impact on sleep in young children and maternal mood.
year: 2009
journal - sleep
authors: mindel, a., telofski, l.s.




תגובות
הוספת תגובה
שם:
תגובה: