שאלון התפתחות תינוקות גיל חצי שנה

שאלוני התפתחות תינוקות 

אבני הדרך המקובל לצפות בהם סביב גיל חצי שנה

מוטוריקה גסה
שליטת ראש - שליטת ראש מלאה על הבטן (התינוק מסוגל להרים את ראשו בקלות ולסובב אותו לצדדים כששוכב על הבטן. בעת הרמת התינוק, התינוק מכופף את ראשו באופן אקטבי
התהפכות - התינוק לומד להתהפך (לרוב תחילה מהבטן לגב – גיל חמישה חודשים עד חצי שנה ולאחר מכן מהגב לבטן סביב גיל חצי שנה –שבעה חודשים). תינוקות ששוכבים מעט על הבטן לומדים להתהפך מעט מאוחר יותר.
נשיאת משקל - בעת שכיבה על הבטן מסוגל לשאת משקל על האמות. התינוק מסוגל לדחוף עצמו אחורה עם ידיים ישרות (התינוק מסוגל ליישר מרפקים ולדחוף עצמו). בעת העמדת התינוק על הרגלים, תוך תמיכה בידיים, התינוק מסוגל לשאת מעט משקל על הרגליים

מוטוריקה עדינה
חציית קו אמצע- התינוק לומד אט אט לעשות תנועות הדורשות חציית קו אמצע, תחילה בגפיים העליונות ולאחר מכן בגפיים תחתונות. דוגמא לחציית קו אמצע להושיט ולתפוס כדור עם יד ימין, המוגש מצד שמאל לגוף.
תנועות ידיים – התינוק מסוגל להרים חפץ ביד אחת, לומד מעביר חפצים מיד ליד. התינוק לומד לבצע תנועה  אסיטמטרית – הושטת יד אחת לחפץ, בזמן שיד שניה מחזיקה חפץ אחר. התינוק מיישר מרפק , שורש כף יד ואצבעות.

חשיבה
קיימת הבנה כי אובייקט עדיין קיים גם אם לא ניתן לראות אותו (קביעות אובייקט).
החל מגיל חצי שנה נטייה לחקות התנהגות שרואים או שומעים, אך שלא עשו בעצמם (חיקוי דיבור  המייצר מאיין מילמול).
זכירת כמויות - יכולת לזכור צירוף חזותי של שנים-שלוש אובייקטים ביחד, דבר שיתבטא בקשב ממשוך יותר לכמות פריטים שכזאת.
ניתן לראות פעולות מכוונות תכלית - התינוק חוקר את השפעת הפעולה המוטורית שלו על אוביייקטים חיצוניים (לדוגמא, קשירת חוט ליד התינוק ומהצד השני לרעשן. התינוק לומד דרך תנועה כי הנעת היד תוביל לצלילי הרעשן).

תחום התקשורת
התינוק מגיב לקריאת שמו: מסתובב ומסתכל
התינוק משמיע עיצורים כמו "בה" – סביב גיל חצי שנה
התינוק מפיק צלילים (צליל רצוני) כמו "בה", "גה", "מה", "קה"  סביב גיל שבעה-שמונה חודשים.
סביב גיל חצי שנה מגיב בצורה שונה לאנשים מוכרים לעומת זרים. מקבל ביטחון מאדם מוכר.

משחק
התינוק מנסה להגיע לחפצים סביבו.
התינוק מחפש חפצי משחק שנעלמים משדה הראיה.

השאלון הנ"ל אינו מהווה אינדקציה לאבחון התפתחותי אלא קווי יסוד כללים להערכת התפתחות התינוק.
תינוק שטרם רכש את אבני יסוד אלו אינו בהכרח מתחת לקו נורמת הגיל.
לצורך אבחון איחור התפתחותי או ייעוץ והדרכה שכלול יכולות התפתחות יש לפנות להערכה התפתחותית מקצועית שתכלול העברת אבחונים סטנדרטיים, תצפית על הילד ושיחת הורים.

השאלון נכתב על ידי מרפאה בעיסוק התפתחותית




תגובות
הוספת תגובה
שם:
תגובה: