שאלון התפתחות תינוקות גיל שנתיים

שאלוני התפתחות

שאלון התפתחות התינוק גיל שנתיים

אבני הדרך המקובל לצפות בהם סביב גיל שנתיים (24 חודש) -- שנתיים וחצי (30 חודש)

מוטוריקה גסה
הליכה אחורה וקדימה
יכולת ריצה עם התחלה ועצירה על פי בקשה.
איכות ריצה טובה, נפילות לעיתים רחוקות יותר.
קפיצה ממדרגה תחתונה – עם רגל מובילה (לא בהכרח בתיאום יחד)
יכולת לקפוץ במקום קפיצה אחת
יכולת לטפס על כיסא גבוה
זריקת כדור קטן מעל הראש
בעיטה בכדור גדול
עליה וירידה במדרגות עם קבלת תמיכה וכאשר שתי רגליים נמצאות על כל מדרגה

 

תחום המגע
מוכנות להיחשף בהדרגה למרקמי אוכל שונים
מוכנות ללכת יחף או לחלופין לגרוב גרביים ולנעול נעליים
מוכנות לקציצת ציפורניים
האם קיימת הימנעות מסוימת ?

 

מוטוריקה עדינה
מסוגל לבנות מגדל קוביות הכולל בערך 6-7 קוביות
מסוגל לבנות רכבת קוביות של שלוש קוביות.
מסוגל להשחיל חרוזי ענק על מוט עומד וחוט נוקשה
מסוגל לדפדף בספר, כל דף בנפרד.
אכילה בסיסית עצמאית בכפית. התינוק אוחז את הכפית בידו (כן חשוב לתת לו ללמוד להאכיל את עצמו).
התינוק מחזיק כוס ושותה – זקוק לעזרה, שופך מעט מהשתייה.
מסוגל לדפדף בספר ולהפוך כל פעם דף אחד לאחר שמראים לו איך לעשות זאת

 

סכמת גוף
מזהה איברי גוף על עצמו כמו פנים, בטן, לחי, שיער

ציור
מסוגל לצייר קו אנכי ואופקי
מסוגל לחקות ציור של קו אנכי
משרבט עיגולים סביב גיל שנתיים וחצי

חשיבה
מסוגל לתפוס כמות של אחד (רואה אחד ומיד אומר אחד/אינו סופר)
מסוגל למיין לפי צבע
מבין הוראות (כמו, עוד)
מבין מושגי מרחב בסיסים במרחב החדר (על , בתוך, מתחת)
מבין הוראות בסיסיות (איך קוראים לזה, איפה נמצאה,.מה זה ?)
מבצע מיון גס לקבוצות (כל סוגי הכלבים הם כלב, כל סוגי החתולים הם חתול וכד')

תחום התקשורת
סביב גיל שנתיים -שנתיים וחצי מרכיב משפט של שנים ושלוש מילים (עדיין אין מילות קישור).
מזהה ונותן שם לתמונות של חפצים בסיסים וחיות בסיסיות.
משתמש במילות שייכות – אני, אתה, שלי
אוצר מילים בערך כ-50 מילים, משתמש בפול בלפחות עשר מילים.
מראה אמפטיה לילדים אחרים

תפקוד
מצליח להוריד לבד מעיל פתוח.
סביב גיל שנתיים - שנתיים וחצי יכול לפתוח דלת.
לומד לרחוץ ולנגב ידיים.


השאלון הנ"ל אינו מהווה אינדקציה לאבחון התפתחותי אלא מספק קווי יסוד כללים להערכת התפתחות הילד.
פעוט שטרם רכש את אבני יסוד אלו אינה בהכרח מתחת לקו נורמת הגיל.
לצורך אבחון איחור התפתחותי או ייעוץ לשכלול יכולות התפתחות יש לפנות להערכה התפתחותית מקצועית שתכלול העברת אבחונים סטנדרטיים, תצפית על הילד ושיחת הורים.

השאלון נכתב על ידי מרפאה בעיסוק התפתחותית




תגובות
הי דבי ,התיאור שלך מהווה תיאור מתאים להיפראקטיביות צורך בתנועתיות יתר עם או ללא הפרעת קשב לא ברור. אני מציעה לך לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפניה לאבחון התפתחותי במקביל התקשרי למרכז התפתחות הילד של הקופה שלך לברר מה ההליך המקובל. מומלץ לטפל או לפחות לקבל הדרכה כבר בגיל הזה. מהכתיבה שלך נראה שאת מתוסכלת ולא מבינה איך לעבוד נכון עם בנך,בנוסף יתכן והילד זקוק לטיפול כדי לפתח כישורי ישיבה ליד שולחן התמדה מיקוד והקשבה לצד יכולות משחק קופסה וציור . מנסיוני יש שיפור טוב מאוד דרך טיפול והדרכת הורים. כל התחומים שהזכרת מטופלים במסגרת התפתחות הילד באמצעות מקצוע ריפוי בעיסוק. בהצלחה, אורית.
זיהוי היפראקטיביות בגיל שנתיים | 04-08-2013 13:53
הבן שלי בן שנתיים מבחינה פיזית מאוד מפותח לגילו .הבעיה היא שהוא כל הזמן בתנועה, לא מסוגל לשבת שניה אז כל התחום של המוטוריקה העדינה משחקי קופסה קשה לו (לא בגלל שלא מבין אלא בגלל שאין לו כאלו סבלנות לשבת על הטוסיק ולהקשיב ) . מדובר בילד ראשון ואני מאוד מותשת ממנו לדעתי יש בעיה אבל אני לא יודעת מהי האם כדאי כבר בגיל הזה לאבחן ואם כן אצל מי ואיפה אנו גרים בקרית אונו תודה מראש דבי
דבי | 02-08-2013 14:21
הוספת תגובה
שם:
תגובה: