טודלרס

איזה אמא את אחרי לידה

הבוכה במקלחת, השתלטנית או חסרת הביטחון

מאת : אמא טרייה
תאריך 6.3.2014

עד היום לא ברור לי למה כל הקורסים מתמקדים בהכנה ללידה. הלידה היא לא בעיה. יש לך מיילדת שמנחה אותך, יש רופא שהוא בגדר אלוהים (כן, כן, ניחשתם נכון הרופא שנותן את האפידורל) ויש את משככי הכאבים שעוזרים לעבור את כאבי הלידה בחודש הראשון. חוץ מזה כולם מקיפים אותך, מפרגנים לך ומאחלים לך מגוון איחולים. כל הקושי וכל הצורך בתמיכה הוא אחרי הלידה. מהרגע שאת נוחתת בבית ומתחילה להבין שהעולל הקטן הזה שולט לך בחיים וישנה את חייך מקצה לקצה. בעיקר כשמדובר בילד ראשון ובעיקר שהבאת אותו לעולם בגיל קצת מאוחר אחרי שבנית לעצמך מעגל חברים, פעילויות פנאי , קריירה ואורח חיים מסויים.

 איזה אמא אני אחרי לידה ?
טיפוסי נשים אחרי לידה (זה רק זמני, זה יעבור בדרך כלל). כאמא נתקלתי בשלוש סוגי טיפוסי אימהות אחרי לידה, אני בטוחה שיש עוד אך אלו הן העיקריות:

איזה אמא אני –  הבוכה בלילה במקלחת, האובר שתלטנית, או חסרת הביטחון

הבוכה בלילה או הבוכה במקלחת
פרץ השינויים ההורמונלים אחרי הלידה הוא מטורף ולכן כל אישה תגיב אליו באופן שונה. ישנן נשים שתשחקנה את עצמם שהכל נהדר וכרגיל ושהם שמחות עד הגג אך במקלחת או בלילה פרץ ההורמונים יתפרץ והבכי המר יפרוץ כנהר אין סופי לילה אחרי לילה. נשים מתוקות אלו צריכות גבר מבין ,שיחבק, ינשק ויפרגן (לא ינסה להבין מה הסיבה לבכי הנוראי הזה ויגיד על הכל נכון מתוקה, נכון מתוקה..) ושגם יצייד את אשתו בטישו איכותי ואולי קינוח מנחם. חשוב שכל אישה שבוכה הרבה אחרי לידה תבין שזה בסדר, אין לך אפשרות לשלוט בעוצמת הרגשות שלך, את עוברת שינויים הורמונלים בעוצמות אדירות ואלו מביאות שלל מצבים של ירידה במצב רוח. הכל עניין של זמן. בדרך כלל אחרי שלושה חודשים יש הטבה ואם לא בדקי האם את צריכה עזרה רגשית כי יתכן ואת סובלת מדיכאון אחרי לידה. אל תרגישי רע לבכות לבעל, לבכות לחברות ולבכות לאמא – הן יבינו…

הטיפוס השני שצומח אצל נשים אחרי לידה הוא האובר שתלטנית. מדובר באישה שהייתה שתלטנית באופיה לפני הלידה אך הלידה הגבירה את הצורך הזה לאקסטרים. נשים אלו ירצו להחליט הכל בנוגע לתינוק שלהם. מתי יאכל, כמה, מי יקח אותו, מי יחזיר אותו, מה ילבש. הם יטו לתגובות מאוד קיצוניות כאשר משהו לא יתנהל בדרך שהן רוצות. כלפי חוץ מדובר בתופעה נוראית מאד וגם היא נשלטת לפחות באופן חלקי עקב פרץ שינויים הורמונלים. אישה כזאת צריכה גבר מאוד מאוד סבלני או כזה שלא אכפת לו כלום לגבי החלטות הבית והתינוק והפעילויות של המשפחה ולמעשה העובדה שהיא מחליטה וקובעת עושה לו טוב או כלל לא עושה לו רע.  גבר שדווקא רוצה להחליט כמה דברים ירגיש מחוק ונרמס . הוא יבלום את תגובותיו אחרי הלידה אך אם הזמן אם המצב לא ישתנה תקופת הריבים האין סופיים יחלו.

חסרת הביטחון
אחרי הלידה ובעיקר אחרי לידה ראשונה ישנן נשים שמרגישות חוסר ביטחון. חוסר ביטחון להאכיל את התינוק, חוסר ביטחון להלביש אותו, להרים אותו, לתת לו טיפות , לצאת איתו לטיול לבד. שלא נדבר על ביטחון לנהוג או לחזור לעבודה.  נשים אלו זקוקות לכל כך הרבה תמיכה ועזרה פיזית ונפשית עד שלפעמים הגבר שלך עשוי להרגיש שהוא הביא לעולם שתי תינוקות : תינוקת אמא ותינוקת בת. נשים כאלו זקוקות להרבה הדרכה ואם הן לא מתביישות לקבל אותה, התופעה תחלוף מהר. נשים אלו צריכות גבר סבלני (האם נשארו כאלו בישראל ?), תומך, אוהב ומפרגן. גבר שיעזור בהכל אך גם יתן לאשתו תחושה שהיא עושה עבודה טובה כאמא.

לסיכום, אישה אחרי לידה היא גוש הורמוניים ואין לי בעיה לכתוב את זה כי אני אישה. יש כאלו שההורמונים מובילים אותם לבכי ועצבות, יש כאלו שהן גורמות לצורך עצום בשליטה ויש כאלו שנכנסות למצב של לא יודעת כלום ולא זוכרת כלום (נמחק לי המוח).
אם אתה גבר ואתה קורא את הכתבה, דע שבדרך כלל מדובר בתופעה זמנית (3 – 5 חודשים והכל מתאזן חזרה). רק תחזיק מעמד  ותהיה גבר מפרגן, תומך ואוהב.
ולכן הנשים, מודעות עצמית אף פעם לא מזיקה, אם תדעי איזה אישה את אולי תוכלי במעט לאזן את עצמך או לצחוק על עצמך…

החלמה קלה והרבה בריאות לך ולתינוק