טודלרס

סיפור אישי של דיכאון אחרי לידה

למה הלידה מהווה טריגר לדיכאון?

13.10.2013
מאת : תמר קלר
אמא לשלושה ילדים מקסימים, מומחית בתחום הדיכאון אחרי לידה-העלאת המודעות החברתית והציבורית ,וליווי בדרך אל הטיפול.
נייד: 050-8783200
tamarkeller1@gmail.com
WWW.BAVIYA.COM

דיכאון אחרי לידה יכול להתבטא בצורות שונות, יש לו פנים רבות, הנה תיאור מקרה שלי, סצינה מתוך ההצגה : "ברכת אביה":

לילה אחד בערך בשלוש לפנות בוקר חגי התעורר מהצעקות שלי. הסתובבתי בבית וצעקתי "די שלא תבכה יותר למה היא בוכה?"אפרת.. הילדה לא בוכה היא שקטה כבר שלוש שעות…זה בראש שלך" וניגש אל הטלפון וטלפן לאמא שלי  ואמר לה: רותי את צריכה לבוא. ורותי עושה את החשבון ומבינה שזה טלפון שמגיע ב3 בבוקר זמן חו"ל ומבינה שמשהו לא בסדר. אבל אמא שלי גם אוהבת לשכנע את עצמה שהכל בסדר. מין אופטימיות מעורבת בעיוורון .אז בתחילה אמרה לחגי שזה רק מצב רוח רע שגם לה זה היה אחרי הלידה ושזה עובר…ואז שמעתי את חגי אומר לה: רותי. אם הבת שלך יקרה לך עזבי הכל ופשוט….בואי.

בספרות הרפואית דיכאון אחרי לידה מאובחן על ידי מקבץ של תסמינים רגשיים שניתן לסווגם על פי 3 דרגות חומרה :

דכדוך – – POST PARTUM BLUESבייבי בלוז – כ- 80% מהיולדות חוות דכדוך המתבטא בבכי ועצבות , אלו חולפים כמה שבועות לאחר הלידה.

דיכאון – POST PARTUM DEPRESSION – כ- 10%-15% מהיולדות חוות דיכאון – דיכאון מגו'רי המתבטא בחרדות גבוהות, ירידה ניכרת במשקל ותיאבון, ירידה ניכרת בפעילות , מחשבות טורדניות, קשיים ביכולת להתרכז, אי סדירות וקשיים במחזורי השינה ועו'…

פסיכוזה – POST PARTUM PSYCHOSIS –כ- 0.2 % מהיולדות חוות פסיכוזה – שינויים קיצונים במצב רוח עד כדי ניתוק מהמציאות ..ירידה בתפקוד המנטלי.. מצב הדורש לעתים אשפוז בשל הסכנה לשלום האם והסביבה.

לפי הDSM –  ניתן לקבוע אבחנה כאשר מתקיימים אחד משני התסמינים הראשונים למשך שבועיים לאחר הלידה ועוד ארבעה מסך כל הרשימה:
מצב רוח ירוד, במשך רוב שעות היום
ירידה משמעותית במשקל ובתאבון
קושי ניכר להירדם או לישון
ירידה ניכרת בפעלתנות
מחשבות על התאבדות
עייפות וחוסר אנרגיה
הרגשה של חוסר ערך עצמי
קושי ביכולת הריכוז והחשיבה.

למה הלידה מהווה טריגר לדיכאון ?
הלידה מהווה טריגר לדיכאון בעיקר משום שזו תקופה בה האישה עוברת שינויים רבים החל כמובן מפיזיולוגים – דרך שינויים נפשים רוחנים ורגשיים. כל מרקם השינויים הללו מזמינים דינמיקה בתפיסה שלנו לגבי נושאים שונים ,בין אם בדרך החשיבה, בדרך העשיה,  בהוויה שלנו בדרך לאימהות חדשה לעומת המקום שבו היינו לפני..גם אם מדובר בהריון שני, שלישי וכן הלאה. בתקופה כזו של שינויים רבים ואינטנסיביים בעצם כל קושי ,מורכבות, בעיה , שהיו קיימים כבר לפני , פשוט יתעצמו ולעתים יהפכו לבלתי אפשריים על אחת כמה וכמה כאשר צריכים לחיות במצב של הסתרה , התכחשות או התנגדות לשיתוף הרגשות, עיבודם ומציאת פתרונות. ושוב תמיד צריך לזכור שהסיבות יכולות להיות פנימיות- מתוך עצמנו או חיצוניות – מהשפעת הסביבה, כמובן שגם מהשילוב של השניים.

חוששת שאת או אחת מהקרובות לך חווה דיכאון אחרי לידה
לחצי על הלינק הבא : שאלון לדיכאון אחרי לידה

לחצי כאן לקריאת המשך הכתבה בנושאים הבאים:
ממה נגרם דיכאון אחרי לידה
טיפול בדיכאון אחרי לידה